رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران اعلام کرد: خبر رد داروی ایرانی ایدز از سوی سازمان بهداشت جهانی صحت ندارد و داروی آیمود هنوز برای تأئید به سازمان بهداشت جهانی معرفی نشده است.

دکتر مینو محرز در گفتگو با مهر به تشریح آخرین وضعیت آزمایش داروی درمان ایدز پرداخت و گفت: بعد از آزمایش مرحله چهارم داروی درمان اچ آی وی و تائید آن از سوی وزارت بهداشت، "آیمد" وارد بازار دارویی کشور می شود و مرحله چهارم آزمایش این دارو بر روی 600 نفر از بیماران تا پایان امسال انجام شده و نتیجه آن مشخص خواهد شد.

 آیمود مخفف عبارت انگلیسی Immuno-Modulator Drug و به معنای داروی تعدیل کننده ایمنی است. این دارو که گیاهی است  در سال ۱۳۸۴ توسط پژوهشگران ایرانی ساخته و ثبت جهانی شد.

پرونده این دارو از سال 82 در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مورد بررسی قرار گرفت و در بهمن ماه 85 رونمایی شد.

به گفته سازند گان آیمود، مهمترین مزایای این دارو نسبت به نمونه‌های مشابه، پایه گیاهی آن و در نتیجه عوارض کمتر این دارو برای بیماران و نیز اثر طولانی آن است به طوری که تا یکسال پس از قطع دارو نیز اثر آن باقی خواهد ماند.  

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران با تاکید بر اینکه داروی آیمد برای درمان بیماری قبل از ورود به مرحله ایدز است افزود: برای درمان عفونتها نیاز به دو نوع داروی ضد ویروسی و تقیوت کننده سیستم ایمنی بدن است که داروی آیمد از نوع دوم است.

محرز گفت: در حال حاضر این دارو در چندین مرکز کشور بر600 بیمار در حال انجام است و خوشبخاته نه تنها عارضه ای نداشته که اثر هم داشته است.

پیش از این برخی کارشناسان درباره موثر بودن این دارو و کاملا گیاهی بودن آن ابراز تردید کرده اند.

به گفته محمد فرهادی (وزیر بهداشت دولت خاتمی) ساخت این دارو با پیشنهاد یک محقق روس صورت گرفته است.

با این همه رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران در مورد خبر رد این دارو از سوی سازمان بهداشت جهانی (WHO) ضمن تکذیب این موضوع اظهارداشت: دارو تا زمانی که در داخل کشور به تایید وزارت بهداشت نرسد امکان ارائه به سازمان بهداشت جهانی را ندارد.

مینو محرز در عین حال به تایید این دارو در اتریش اشاره کرد و افزود: بعد از انجام مرحله چهارم دارو می بایست در کمیته ای تصویب شود تا وارد بازار دارویی کشور شود.

رئیس انجمن علمی بیماریهای عفونی با عنوان این مطلب که نمایندگان سازمان بهداشت جهانی مشتاق دیدن این دارو بوده اند گفت: اخبار مربوط به رد این دارو از سوی WHO را به شدت تکذیب می کنم چون تا کنون برای آنها ارسال نشده است.

بنا بر آخرین آمارهای رسمی ارائه شده از سوی وزارت بهداشت و درمان در حدود 18500 ایرانی آلوده به ایدز شناسایی شده اند. با این همه تخمین زده می شود که آمار واقعی مبتلایان به ایدز در ایران بیش از 80 هزار نفر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha