تقلب در محتوای شیر ممکن است به اشکال مختلف صورت بگیرد.

سلامت نیوز:  تقلب در محتوای شیر ممکن است به اشکال مختلف صورت بگیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،«دارو، واکسن، غذا» این توصیفی است که از شیر در همایش کشوری سلامت شیر عنوان شد. حالا مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌گویند که برای اینکه این ماده ارزشمند، سالم و ارزان در اختیار مردم قرار گیرد باید برنامه‌ها و تدابیری ویژه به کار گرفت تا شیر غنی‌سازی شود، مردم به سلامت آن اطمینان داشته باشند، نظارت بر تولید و عرضه شیر و همچنین برخورد با متخلفان گسترده‌تر شود و البته قیمت آن هم ارزان باشد تا از سبد غذایی ایرانیان حذف نشود.


همایش کشوری سلامت شیر روز گذشته در حالی آغاز به کار کرد که رئیس آزمایشگاه‌های کنترل غذا و داروی سازمان غذا و دارو از غنی‌سازی شیر با ویتامین «د»، ترویج مصرف شیر در مدارس، ساماندهی افزودن پروبیوتیک‌ها به محصولات لبنی، مورد تأیید نبودن شیرهای فله‌ای از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اجرای طرح نظارتی نمونه‌گیری  (پی ام اس)در فراورده‌های لبنی با هدف افزایش نظارت‌ها برای جلوگیری از تقلب در محتوای شیر خبر داد.

 دکتر حسین رستگار در این همایش گفت: هر فرد روزانه باید 2 تا 4 واحد که هر واحد برابر با یک لیوان است، شیر مصرف کند، اما این میزان در ایران مصرف نمی‌شود. هر یک واحد شیر برابر با 35 گرم لبنیات دیگر مانند ماست و پنیر است.


روش‌های تقلب در عرضه مواد لبنی
او همچنین با تأکید بر اینکه کنترل کیفیت شیر مسأله تهدید‌کننده سلامت این ماده غذایی است، اظهار داشت: تقلب در محتوای شیر ممکن است به اشکال مختلف صورت بگیرد. از جمله این تقلب‌ها این است که شیر را گاهی می‌جوشانند و چربی آن را برمی‌دارند و به جای چربی حیوانی از چربی گیاهی یا روغن پالم که ارزان‌تر است، استفاده می‌کنند. البته این نوع تقلب اکنون دیگر در هیچ شیری وجود نداشته و آزمایش‌ها ادامه دارد به طوری که در یک سال گذشته کنترل‌ها تشدید شده است.
وی افزود: همچنین برای افزایش حجم شیر به آن آب اضافه می‌کنند و با ماده حجم دهنده غلظت شیر را افزایش می‌دهند. یا اینکه گاهی مشاهده می‌شود پنیر‌هایی که روی بسته ‌بندی آن ادعا می‌شود از شیر گوسفندی تهیه شده‌اند، پس از آزمایش مشخص می‌شود که از مخلوطی از شیر گاو و گوسفند تهیه شده‌اند که این نوعی تقلب است. به گفته رئیس آزمایشگاه‌های کنترل غذا و داروی سازمان غذا و دارو، سیستم‌های نظارتی وزارت بهداشت این تقلب ‌ها را کنترل می‌کنند و علاوه بر آن در سطح عرضه نمونه‌هایی از بازار جمع‌آوری کرده و آزمایش می‌شوند.


سهم شیر کدام استان‌ها کمتر است؟
رستگاری در پاسخ به این سؤال که آیا شیرهای موجود در بازار غنی‌سازی شده هستند یا خیر گفت: برخی شیرهای موجود در بازار غنی سازی شده‌اند اما محصولات لبنی که حاوی پروبیوتیک هستند، مقدار پروبیوتیک‌شان بسیار کم است و هیچ خاصیتی ندارند بنابراین این مسأله باید سامان‌دهی شود.
همچینین در همایش کشوری سلامت شیر دکتر مهران ولایی کاهش سرانه مصرف شیر را مربوط به حذف یارانه شیر دانست و گفت: مصرف سالانه شیر در ایران به ازای هر فرد 70 لیتر است در حالی که این رقم در کشورهای دیگر حداقل 160 لیتر است. حذف یارانه شیر موجب شد مصرف این ماده غذایی در سبد غذایی کاهش پیدا کند.
معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران طرح منع استفاده از روغن پالم را نقطه عطفی در صنایع لبنی خواند و افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با صنایع لبنی مخالفتی ندارد اما با تولید شیر خام فله‌ای مخالف است.


دکتر فرزاد شیدفر دبیر علمی این همایش نیز یکی از دلایل مهم افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش مصرف شیر عنوان کرد و گفت: برخلاف تصور عام مصرف شیر در روستا‌ها بسیار پایین‌تر از شهر‌ها است، از 10 ایرانی تنها 4 ایرانی به مقدار کافی شیر دریافت می‌کنند و بقیه یا شیر نمی‌خورند یا مقدار مصرف شان بسیار ناچیز است. وی استان‌های چهارمحال بختیاری، آذربایجان غربی و شرقی را جزو استان‌های پرمصرف شیر اعلام کرد و گفت: در استان‌های بوشهر و سیستان و بلوچستان و هرمزگان سرانه مصرف شیر بسیار پایین است بنابراین مصرف کلسیم باید در این استان‌ها افزایش یابد. بنابراین باید سعی کنیم مصرف لبنیات را که روند نزولی در کشور دارد به یک کالای اساسی برای سلامتی تبدیل کنیم. اینکه در کشور ما به جای مصرف شیر و لبنیات مصرف غلات؛ نان، برنج و ماکارونی افزایش یافته، نشان دهنده معضل جدی است که باید بتوانیم سهم لبنیات را در تأمین انرژی توسط برنامه‌های بهداشتی و آموزشی  ارتقا دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha