بر اساس آمارهای رسمی بیش از ۳ میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد که علاوه بر این تعداد، زوجینی هم به دلیل عدم دسترسی به مراکز درمان ناباروری، یا مسائل فرهنگی در این آمار گنجانده نشده اند.

سلامت نیوز:بر اساس آمارهای رسمی بیش از ۳ میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد که علاوه بر این تعداد، زوجینی هم به دلیل عدم دسترسی به مراکز درمان ناباروری، یا مسائل فرهنگی در این آمار گنجانده نشده اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،اما، در این بین زوجینی هستند که هزینه های سنگین درمان ناباروری و عدم پوشش کامل این هزینه ها توسط سازمان های بیمه گر مانع مراجعه آن ها برای درمان و فرزندآوری شده است.رئیس مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری ابن سینا معتقد است که میزان باروری در ۵۰ سال اخیر در دنیا تقریبا به نصف کاهش یافته و میزان ناباروری به طور مرتب در حال افزایش است که این مسئله می تواند از عوامل ژنتیکی و محیطی متأثر باشد که در سال های اخیر نقش عوامل محیطی پررنگ شده است، نوع تغذیه، سبک زندگی، فشارهای روانی، اضطراب های شغلی و به خصوص آلاینده های محیطی در کیفیت باروری به ویژه در مردان تأثیرگذار است.

بنیانگذار تکنیک لقاح مصنوعی در ایران در ارتباط با افزایش سن ازدواج و تأثیر آن بر روند بچه دار شدن زوجین گفت: متأسفانه ازدواج های دیرهنگام یک عامل اساسی ناباروری به شمار می رود. بهترین سن باروری برای زنان ۱۸ تا ۲۵ سال است، در حالی که امروزه بیشتر بارداری ها در اغلب شهرهای کشور در سنین بالای ۲۵ سال اتفاق می افتد.بررسی ها نشان می دهد که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد زوج های جوان ایرانی نابارورند که این رقم، بیش از ۳ میلیون زوج را شامل می شود اما باید بگوییم که با روش های نوین و پیشرفت علم، هم اکنون امکان درمان ناباروری برای ۸۵ تا ۹۰ درصد زوج های نابارور در کشور فراهم شده است، از طرفی با بهره گیری از روش هایی نظیر رحم اجاره ای، می توان گفت که ۱۰۰ درصد زوج های نابارور می توانند صاحب فرزند شوند.با آن که برخی متخصصان ناباروری بر این اعتقادند که میزان ناباروری مردان و زنان یکسان است و ۵۰ درصد مردان و ۵۰ درصد زنان گرفتار چنین مشکلی هستند، اما دکتر صارمی بنیانگذار تکنیک لقاح مصنوعی در ایران نظرش این است که با توجه به بیمارانی که هر روز با آن ها مواجه می شود، در حال حاضر ۷۰ درصد از ناباروری به مردان و ۳۰ درصد به زنان مربوط می شود و علت اصلی این که مردان بیشتر در معرض ناباروری قرار دارند، آلودگی هوا، آلودگی صوتی، استرس های بیشتر و خستگی های مفرط ناشی از تعدد شیفت های کاری آن هاست. وی در ارتباط با تأثیر آلودگی ها بر ناباروری زوجین گفت: انواع آلودگی ها، سبب لرزش سلول می شود که قطعاً در تشکیل جنین تأثیر منفی دارد، آمار سال های ۹۰ و ۹۱ حاکی از آن است که درصد بالایی از سقط های صورت گرفته در زنانی بوده است که بیشتر در معرض آلودگی ها قرار داشته اند، بنابراین آنچه مسلم است، این که انواع آلودگی ها بر زوجین به طور مساوی تأثیر می گذارد.نرخ ناباروری در ایران در سطحی بالاتر از استاندارد جهانی قرار دارد، زیرا سازمان بهداشت جهانی این نرخ را در دنیا بین ۷ تا ۲۷ درصد اعلام کرده است که با توجه به میانگین جهانی نرخ ناباروری ۱۵ درصد است.

با آن که بخشی از هزینه های درمان ناباروری تحت پوشش بیمه است اما این میزان کافی نیست به طوری که هزینه های درمان ناباروری در هر دوره در کشورمان بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان است، به گفته مره صدق عضو کمیسیون بهداشت و درمان یک زوج نابارور باید ۱۰۰ میلیون تومان هزینه کنند در حالی که شاخص پاسخ دهی هر دوره نیز حدود ۱۵ درصد است، این هزینه بسیار سنگین است و حمایت های بیمه ای به تنهایی نمی تواند به رفع مشکل ناباروری زوجین کمک کند. از این رو نیازمند تأمین اعتبار است. اگر هدفمان افزایش نرخ جمعیت است باید برای درمان ناباروری اعتبار خوبی در نظر گرفت، چرا که این اقدام بازدهی بیشتر خواهد داشت. یکی دیگر از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس نیز متذکر شد: اقدام اساسی برای بیمه ناباروری انجام نشده است. در رابطه با بحث درمان ناباروری یکسری بحث ها از قبل مطرح بود که تنها به طرح موضوع اکتفا شد و خیلی به مسئله درمان ورود نمی شود. طرح تحول سلامت در حال اجراست، اما مسئله درمان ناباروری نیز در این طرح آنچنان که باید دیده نشده است.

وزیر بهداشت از در دستور کار بودن راه اندازی صندوق حمایت از درمان ناباروری خبر داده و گفته است، این صندوق نیازمند اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار است که باید تأمین شود.به هر حال ۳ میلیون زوج نابارور در کشور تعداد کمی نیست و این افراد اگر بتوانند بچه دار شوند حداقل ۶ میلیون نفر به جمعیت کشور افزوده می شود. در غیر این صورت دچار مسائل و مصائب اجتماعی خواهند شد. ناباروری زوجین یکی از مصائبی است که بنا به قولی سومین عامل طلاق است که این مسئله اغلب برای زوجین به خصوص زنان مشکلات روانی و عاطفی در پی دارد که در صورت حمایت های اعتباری و بیمه ای می توانیم از چنین مشکلاتی بکاهیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha