دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۰

کبد پس از پوست از نظر حجم در رده دوم قرار می گیرد و تقریباً ۱۴۱ گرم وزن دارد.یک طرف کبد صاف و قرمز پررنگ است و در سمت راست بدن زیر قفسه دنده ها قرار دارد.کبد دارای حدود ۵۰۰ وظیفه است. به طور کلی، هر آنچه را می خورید یا می نوشید از طریق کبد جذب می شود و راهی برای استفاده یا دفع آن از بدن پیدا می کند.

سلامت نیوز: کبد پس از پوست از نظر حجم در رده دوم قرار می گیرد و تقریباً ۱۴۱ گرم وزن دارد.یک طرف کبد صاف و قرمز پررنگ است و در سمت راست بدن زیر قفسه دنده ها قرار دارد.کبد دارای حدود ۵۰۰ وظیفه است. به طور کلی، هر آنچه را می خورید یا می نوشید از طریق کبد جذب می شود و راهی برای استفاده یا دفع آن از بدن پیدا می کند.

نقش صفرا در کبد چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، یکی از کارهای کبد تولید صفراست. در روند هضم غذا، چربی مواد غذایی جذب و ذخیره می شود.

آیا کبد می تواند خود به خود رشد کند؟

در صورت آسیب دیدن با برداشتن بخشی از آن، کبد می تواند خود را بازسازی کند. کبد تنها عضوی از بدن است که این قابلیت را دارد. حتی اگر تنها ۲۵ درصد از کبد سالم باشد، به مرور بازسازی می شود، به همین دلیل است که می توان بخشی از کبد را به فرد دیگر اهدا کرد.

یکی از کارهای کبد، پردازش و دفع سموم از بدن است. مصرف مشروبات الکلی به کبد آسیب می رساند. بیماری های کبدی ناشی از مصرف مشروبات الکلی شامل سیروز، کبد چرب و هپاتیت الکلی است.

هپاتیت یعنی التهاب کبد؛ اگر چه هپاتیت A، B و C علایم مشابهی دارد، علت بروز آن ویروس های مختلف است.

مصرف استامینوفن برای کبد ضرر ندارد؟

مصرف بیش از حد این نوع مسکن می تواند آسیب جدی به کبد وارد کند. استامینوفن در صدها دارو تجویز شده و «OTC» از جمله داروهای ترکیبی که علایم متفاوت را درمان می کند وجود دارد.

زردی، به چه علت به وجود می آید؟

بیلی روبین ماده زردی است که هنگام شکستن سلول های قدیمی خون تولید می شود. وظیفه کبد این است که بیلی روبین را به بیرون تخلیه کند. اما اگر میزان بیلی روبین زیاد باشد، این رنگدانه زرد می تواند باعث زرد شدن رنگ پوست و چشم ها شود.

بیماری کبد

ممکن است فرد برای مدت زمان طولانی، بیماری کبدی داشته باشد بدون این که علایم آن بروز کند. در واقع نیمی از افراد مبتلا به بیماری کبدی، هیچ نوع علامتی ندارند. در صورت بروز بیماری، علایم آن خفیف و در حد حالت تهوع و خستگی مفرط است. گاهی نیز فرد دچار معده درد می شود. آزمایش خون، تنها راه تشخیص مشکل کبد است.

در صورت مشکوک شدن، انجام آزمایش و همچنین سونوگرافی یا سی تی اسکن، تجویز می شود.

برای اهدای قسمتی از کبد آیا باید بین اهدا کننده و گیرنده ارتباط فامیلی وجود داشته باشد؟

اغلب اهدا کنندگان فامیل نزدیک هستند. اما اگر سالم هستید و خون و نوع بافت عضو شما با بیمار هماهنگ زیادی دارد، می توانید قسمتی از کبد خود را به اعضای خانواده یا فرد غریبه اهدا کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha