خط فقر 2 میلیون و 600 هزار تومان برای یک خانواده پنج نفره در تهران عنوان شده است . حال آنکه دولت مقرر کرده خانواده هایی با درآمد 2 و نیم میلیون به بالا را با عنوان یارانه بگیران مرفه حذف کند. یعنی کسانی که زیر خط فقر یا دقیقا روی آن هستند جزء مرفهین تشخیص داده شده اند .

سلامت نیوز:خط فقر 2 میلیون و 600 هزار تومان برای یک خانواده پنج نفره در تهران عنوان شده است . حال آنکه دولت مقرر کرده خانواده هایی با درآمد 2 و نیم میلیون به بالا را با عنوان یارانه بگیران مرفه حذف کند. یعنی کسانی که زیر خط فقر یا دقیقا روی آن هستند جزء مرفهین تشخیص داده شده اند .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قدس آنلاین،با این که مجلسی ها با حذف برخی یارانه بگیران موافق بودند اما حالا بعضی از آنها عنوان کرده اند مبنا قرار دادن درآمد سرپرست خانوار برای اخذ یارانه نقدی دور از عدالت است.شاید واقعا به گفته سعید لیلاز استاد دانشگاه و اقتصاد دان، مجلس از روی احساسات در مورد حذف برخی یارانه بگیران تصمیم گرفته!

اما بی عدالتی بیشتر زمانی نمود می یابد که افراد روی خط فقر یا کسی که دومیلیون و 500 و ده هزار تومان درآمد دارد در مقایسه با کسی  که دو میلیون و چهارصد و 99 تومان درآمد دارد جزو مرفهین محسوب کنیم.

همچنین دولت اعلام کرده بود از 40 منبع اطلاعات مربوط به افراد را جمع آوری کرده اند و سعید لیلاز  معترض است ؛همین مساله که دولت از 40 منبع اطلاعات جمع کرده معلوم است اطلاعاتشان مخدوش, و غیر قابل اتکاست و از این رو محل اعتراض قرار خواهد گرفت.

دکتر فریدون کامران یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی هم در این خصوص می گوید : دولت چگونه می تواند آمار درآمدهای کاذب مثل دلالها را که هیچ گاه روی هیچ کاغذی نوشته نمی شود پیدا کند؟

وی می افزاید : مشکل جامعه غیر مولد همین است .چرا که اگر جامعه تولیدی باشد درآمدها ثبت شده و مشخص است اما در جامعه ایران به عنوان یک جامعه غیر مولد چگونه می توان پردرآمدها را تشخیص داد؟

به گفته دکتر کامران دولت نگران واکنش مردم پس از حذف برخی یارانه بگیران است و برای همین در مواجهه با این سیاستِ اشتباه محتاط عمل می کند. در حالیکه اگر بجای یارانه دادن از بخش تولید حمایت می کرد و اشتغال ایجاد می کرد بهتر از پولی بود که به عنوان یارانه به مردم داد و به صورت سرگردان وارد بازار شد و تورم ایجاد کرد.

او با قاطعیت اظهار داشت : وارد کردن این پول سرگردان سیاستی غلط است و درشرایط فعلی که تولید در رکود است نمی توان آثار زیان بار آن را جبران کرد.

هر چند سعید لیلاز تاکید دارد که دولت و مجلسی ها مراعات ساختار شکننده جامعه را بکنند و با درایت و احتیاط  به حذف یارانه بگیران بپردازد اما دکتر کامران اطمینان میدهد که حذف این پول سرگردان با توجه به نقدینگی بیش از 700 هزار میلیارد تومان هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد. و تصریح می کند که اعتبار پول به این است که تولید پشنوانه اش باشد ولی حذف این پول مرده از سیستم جامعه کمک به کاهش تورم در جامعه است.

اینک وضعیت اقتصادی جامعه به گونه ای است که تورم در مایحتاح ضروری و کالای اساسی مردم تصاعدی بالا می رود و یارانه ای که به صورت پول و نه سبد کالا به دست مردم می رسد با توجه به نرخ تورم نه تنها کمک کننده نیست که بخاطر عدم استفاده از آن در امور بهداشتی و اشتغال و تولید , صرفا منجر به افزایش قیمت ها و گسترش بیشتر فقر و فاصله طبقاتی شده است.

ملتی که کار می کند و در قبال مقدار کاری که انجام می دهند قادر به تامین مالیات و مسکن و تا مین مایحتاج خود نیستند با یارانه ماهی 40 و پنج هزارو 500 تومان برای هر فرد عملا کاری نمی توانند بکنند.

درعین حال همواره این دغدغه و مشکل وجود داشته که قطع یارانه مرفهین با اطلاعات ناقص منجر به حذف گروهی شود که به این یارانه احتیاج دارند و باعث واکنشهایی درجامعه شود دراین میان البته برخی کارشناسان تاکید دارند یارانه نقدی به طور کلی حذف شده و این مبلغ صرف اشتغال پایدار شده واز تورم هم جلوگیری شود تا همه مردم از منافع ان بهره مندشوند . انان به این مثال معروف هم اشاره می کنند که بجای ماهی دادن به مردم ماهیگیری اموزش داده شود تا همیشه بتوانند نیازهای زندگی خود را تامین کرده تا یک رفاه حداقلی برای تمام اقشار جامعه فراهم شود.

اما هستند اقشاری که به کمک دولت محتاجندو امکان کار و کسب درامد برای انها مهیا نیست ؛ این قشر نیز با یارانه نقدی قادر به تامین حداقلهای زندگی خود نیستند وشناسایی انها نیز کار خیلی دشواری نیست با یک مراجعه ساده به بانکهای اطلاعاتی کمیته امداد و بهزیستی قابل شناسایی هستندو به واقع می توان با افزایش کمکهای نقدی و غیر نقدی به این قشر انها را درتامین حداقلهای زندگی یاری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha