بوفه‌های غذایی دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها، به دلیل کمبود وقت و در دسترس نبودن گزینه‌های بهتر، محل مراجعه بسیاری از دانشجویان، بیماران و همراهان آنان است تا غذای مورد نیاز خود را از این مکان‌ها که عموما به بخش خصوصی واگذار شده‌اند، تهیه کنند، اما با وجود آنکه دانشگا‌ه‌ها و بیمارستان‌ها متولی سلامت جامعه و نظارت بر بهداشت فروشگاه‌های مواد غذایی سطح شهرند به نظر می‌رسد راهکار نظارتی مشخصی برای كنترل بهداشت و سلامت مواد غذایی فروشگاه‌های خود ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، بوفه‌های یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌های این دانشگاه که باید به دلیل فضایی که در آن قرار دارند، نمادی از بهداشت و مروج سلامتی باشند، خود دارای مشکلات جدی و متعددی در زمینه تهیه و توزیع مواد غذایی می باشند.

بوی تند روغن سوخته، باغچه‌ای پر از تکه‌های نان و ته مانده‌های غذا و چند گربه چاق و کثیف متاسفانه نماد  یكی از بوفه‌های دانشگاههای علوم پزشكی شده، نزدیک‌تر که بشوید مگس‌های پیرامون و تابه سیاه شده پر از مایع چرکینی که هیچ شباهتی با روغن ندارد و فروشنده‌ای با پیراهن چرب و کثیف تمایلی برای خوردن ساندویچ‌های یخ کرده این بوفه‌ها باقی نمی گذارد اما باز هم چند دانشجو جلوی بوفه منتظر ایستاده اند، تا به جای معطل شدن در صف سلف و خوردن غذای دانشگاه، ساندویچی بخرند تا در مسیر کلاس رفع گرسنگی كنند.

یکی از این دانشجویان پزشکی، در حالی که نمی‌توانست بوی روغن سوخته پخش شده در هوا را تحمل کند مدعی می‌شود: این بوفه، ساندویچ گرم قبلا تهیه شده را مشابه ساندویچ سرد می‌فروشد.

قرار گرفتن دریچه دودکش و فن آزمایشگاه میکروبی درست در بالای فضای بوفه مذكور، قراردادن ساندویچ گرم در فضای باز و فروش به صورت ساندویچ سرد، قرار گرفتن مواد غذایی مانند شنیسل، کتلت، همبرگر و ... بر روی فر با شعله کم به مدت چندین ساعت و تا زمان درخواست توسط مشتری آن هم در فضای باز، عدم استفاده از لباس مخصوص تهیه غذا (کلاه، دستکش، روپوش)، قرار دادن مواد غذایی مانند نان در فضای باز و عدم نظارت بر آن از مواردیست که به وفور دیده می‌شود این در حالی است که معاونت سلامت دانشگاه‌های علوم پزشکی بر بوفه ها، رستوران و محل های طبخ غذا در سطح شهر نظارت جدی دارد.

یک دانشجوی ترم چهارم دندانپزشکی در مورد بوفه ها می گوید: این بوفه ها وضعیت بهداشتی بسیار نامناسب و به عبارتی مناسبتر اسفناک دارند.

وی در ادامه با اشاره به یك عکس که گربه‌ها را در حال خوردن نان های مخصوص ساندویچ بوفه نشان می دهد، می گوید: از وقتی این عکس را دیدم همیشه فکر می کنم نکند من آن نان را خورده باشم!

این دانشجو در پاسخ به این سوال که چرا با این وجود باز هم از این جا خرید می‌کنید، گفت: غذاهای سلف از نظر طبخ نامناسب است و تنوعی ندارد و با این همه درس و گرفتاری، وقت رفتن به سلف و ایستادن در صف طولانی آن را ندارم.

در عین حال مریم کوشا، کارشناس بهداشت عمومی در این خصوص به خبرنگار ایسنا می گوید: 73 نوع بیماری بوسیله مصرف مواد غذایی و دامی به انسان سرایت می کند. 16 نوع باکتری، 30 نوع ویروس و 23 نوع انگل کرمی و پنج نوع انگل تک یاخته‌ای (تک سلولی) از طریق مصرف مواد غذایی آلوده با منشأ دامی قابل انتقال به انسان است.

وی در ادامه در مورد موارد رعایت بهداشت غذا در اغذیه فروشی ها و رستوران‌ها تاکید می کند: پخت کامل غذا موجب از بین رفتن تمام ارگانیسم های بیماری زایی که ممکن است در مراحل مختلف تهیه و آماده سازی وارد غذا شده رشد و تکثیر یابند، می شود.

این کارشناس بهداشت عمومی در مورد دمای مناسب برای سالم ماندن غذاها می گوید: غذا یا باید به صورت کاملاً داغ و در دمای 70 درجه سانتیگراد و یا کاملا سرد زیر 10 درجه سانتیگراد نگهداری شود.

وی با ذکر این مطلب که در مکان‌های تهیه و آماده سازی غذا باید تمام استانداردهای غذا و اصول بهداشتی به منظور پیشگیری از انتقال بیماری های ناشی از غذای آلوده رعایت شوند، در مورد نکات بهداشتی آشپزخانه ها تصریح می کند: مواردی چون شست‌وشو و نظافت کف و دیوارها، استفاده از کلاه و دستکش و روپوش کاملاً بهداشتی برای متصدیان آشپزخانه، صابون و حوله جدا برای هر کارگر، وجود سیستم فاضلاب بهداشتی، ممنوعیت ورود و خروج افراد متفرقه، مجهز بودن در و پنجره ها به توری به منظور جلوگیری از ورود حشرات از جمله موارد بهداشتی واجب الاجرا در مراکز طبخ غذاست.

اینگونه به نظر می رسد که کمبود وقت و در دسترس نبودن گزینه بهتر، دانشجویان این دانشگاه را به خرید از بوفه های غیر بهداشتی وادار کرده و این در حالی است که آنان بیشتر از هر شخص دیگری از خطرات مصرف غذاهای آلوده اطلاع دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha