موضوع ریزگردها در شهرهای خوزستان و به خصوص اهواز در هفته های اخیر که پای سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت را به این شهر برای بررسی اوضاع سلامت مردم کشاند، با واکنش عجیب و البته جالب اسماعیل کهرم، مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مواجه شد که وی وزیر بهداشت را در گفت وگو با خبرگزاری‌ها، «نخود هر آش» خواند و نسبت به حضور وی در اهواز انتقاد کرد.

سلامت نیوز:موضوع ریزگردها در شهرهای خوزستان و به خصوص اهواز در هفته های اخیر که پای سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت را به این شهر برای بررسی اوضاع سلامت مردم کشاند، با واکنش عجیب و البته جالب اسماعیل کهرم، مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مواجه شد که وی وزیر بهداشت را در گفت وگو با خبرگزاری‌ها، «نخود هر آش» خواند و نسبت به حضور وی در اهواز انتقاد کرد.

این مهم، سبب شد تا در فضای سیاسی و رسانه‌ای، مصاحبه مشاور معصومه ابتکار، نوعی دعوای دولتی‌ها خوانده شود و فرصت برای بهره برداری مخالفان دولت، فراهم سازد. این موضوع حتی سبب شد تا روز گذشته، یکی از روزنامه های منتقد دولت مصاحبه ای دیگر از قول مشاور معاون رییس جمهور مبنی‌بر «جوسازی کردن وزیر بهداشت» منتشر کند تا تداعی تداوم اختلاف دولتی‌‌ها با یکدیگر باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه قانون ،گفت‌وگویی که اگرچه از سوی اسماعیل کهرم تکذیب شد و وی تاکید کرد که پس از مصاحبه نخود هر آش، گفت وگویی نکرده است، اما نکات جالبی درباره حضور وزیر بهداشت در اهواز و البته آخرین وضعیت آلودگی شهرهای جنوب کشور دارد که در ادامه می خوانید:


  آقای کهرم، بعد از مصاحبه شما درباره وزیر بهداشت که وی را نخود هر آش خطاب کردید، یکی از روزنامه ها گفت وگویی دیگر از شما در انتقاد از وزیر بهداشت منتشر کرده که به نوعی بیانگر اختلافات سازمان محیط زیست و وزارت بهداشت در موضوع ریزگردها و البته وظایف سازمانی یکدیگر است. آیا این مصاحبه شما واقعی است؟


تاکید می کنم که بنده بعد از مصاحبه اولی که درباره آقای هاشمی انجام دادم و در آن گفتم ایشان نخود هر آشی است، دیگر مصاحبه ای نکردم.


  یعنی این مصاحبه که روز گذشته منتشر شده کذب بوده و روزنامه بر اساس خیالات خود مصاحبه را منتشر کرده است؟
بعید نیست و من نمی دانم با چه قصد و غرضی روزنامه این کار را کرده است، ولی اگر دلیلی دارند اعلام کنند.


  آیا شما قصد ندارید در این موضوع شکایتی کنید؟
این را به عهده بنده بگذارید تا در موردش تصمیم بگیرم.


  در مورد مواضع قبلی تان در مورد وزیر بهداشت چطور؟ آیا صحبتی که از قول شما گفته شد تماما درست و بدون کاستی بود؟
آن صحبتی که من کردم روی سخنم این بود که وقتی آقای هاشمی به اهواز می روند، چرا عکسی که رسانه ها از این حضور منتشر می کنند، مربوط به تماشای ریزگردها از سوی ایشان است؟ اگر ایشان – وزیر بهداشت - را در درمانگاه و بیمارستان و در حال مداوای بیماران نشان می دادند، حرفی نبود اما  فکر می کنم خود صدا و سیما هم کم لطفی کرد که ایشان را در حال تماشای ریزگردی نشان داد که نه کارش است و نه تخصص دارد. قصد من از گفتن نخود هر آش هم همین موضوع بود.

البته نخود هر آش هم به آدم خیلی فعال می گویند که همه جا حضور دارد. بنده خودم هم نخود هر آش هستم که راجع به هوا صحبت می کنم راجع به پلنگ هم صحبت می‌کنم! وگرنه بنده قصد هیچ توهین و بی‌احترامی به وزیر بهداشت نداشتم.


  اما بهره برداری های سوء از این مصاحبه شما شد و به نوعی اعضای دولت را در مقابل هم قرار داد؟
آقا بگذار هر برداشتی می کنند، بکنند. به قول معروف «مه فشاند نور و سگ عوعو کنند». حالا خودشان می دانند و برداشت‌شان و وجدانی که دارند.
  ولی این طور استنباط شد که دو مقام عالی رتبه دولتی در مقابل هم قرار گرفته‌اند.


ببینید قربان، آقای دکتر هاشمی دو هفته قبل گفتند که سازمان حفاظت محیط زیست تخت‌های بیمارستان های ما را اشغال نکند و برای ما مریض نتراشد! مگر ایشان مقام دولتی نیستند و خانم ابتکار مقام عالی رتبه بالاتر از ایشان. ایشان وزیر هستند و خانم دکتر ابتکار معاون رئیس‌جمهور! چرا آن موقع این مسائل ایجاد نشد؟ خانم ابتکار نیز با سعه صدر جواب ایشان را نداد اما به محض اینکه بنده یک مصاحبه می کنم، همه به‌هم می ریزند و مقام های دولتی را مقابل هم قرار می‌دهد و ... اینها همه تفکرات است و برداشت‌هایی که از حرف من شد.


  فکر نمی کنید بهتر بود که این موضوع در همان خانواده دولت مطرح و حل می شد و به رسانه ها نمی کشید؟
 چرا؟ اگر می خواهیم تمرین دموکراسی کنیم باید از همین جاها شروع شود... داستان شاه می‌بخشد، شاه‌قلی نمی بخشد است. آقای دکتر هاشمی بسیار بسیار با مناعت طبع و سعه صدر با این موضوع برخورد و بنده را به عنوان انسان شریف یاد کردند و حتی گفتند آقای کهرم هر کاری کردند درست بوده است. حالا مطبوعات هر چه می خواهند بنویسند.


  آقای کهرم از آخرین وضعیت ریزگردها در شهرهای جنوبی و غربی کشور بگویید. بعد از چند روز بارش باران و وضعیت مطلوب هوایی، دوباره ریزگردها برگشته اند و شهرهای زیادی را درگیر خود کرده اند.


چند روز دیگر که سرمای هوا بر طرف شود، موضوع ریزگردها هم حل می شود و این یک مسئله فصلی و سیزنال است. اما در خوزستان یک مقدار هم بستگی به کانال هورالعظیم دارد که کانونی  برای تولید ریزگردها شده است.


  برنامه سازمان برای آبگیری کانال چیست؟
انشاا... که این کار بشود. سد کرخه را که ساختند، باعث شد آبگیری کانال هورالعظیم با مشکل مواجه شده و بسیار کاهش یابد. بنده سال‌ها قبل به هورالعظیم می رفتم و در آنجا پرنده‌ها را گرفته و علامت گذاری می کردم. چون آب بسیار وجود داشت و عمق آن نیز به هفت تا هشت متر می رسید. اما الان به این روز افتاده است و اگر هور العظیم آبگیری شود، سه چهارم مشکلات ریزگردهای اهواز حل خواهد شد.


  کارآبگیری هورالعظیم شروع شده است؟
بله. و با بهتر شدن شرایط فصلی و رسیدن به ماه‌های گرم تر سال ، اوضاع آنجا بهتر خواهد شد.


  طی سال های گذشته اما در شش ماهه اول سال شاهد بروز پدیده ریزگردها در شهرهای غربی بودیم . فکر می کنید این وضعیت در نیمه اول 94 چگونه خواهد شد؟
باید توجه داشت که این مسئله – آلودگی هوا در شهرهای جنوبی و غربی - منحصر به ریزگردها نیست. آنجا در اهواز کارخانه ها کار می‌کنند که دوده به هوا می‌فرستند و یک میلیون خودرو و موتور سیکلت نیز وجود دارد که اینها ترکیب مختلفی از شن، ماسه و مواد‌آلی با هم می شود.


از طرف دیگر 75 تا 80 درصد از پدیده ریزگردها منشا خارجی دارد چراکه  46 نقطه بحرانی در موضوع ریزگرد داریم که در عربستان، سوریه، ترکیه، عراق و حتی ایران فعال هستند و منشأ آلودگی ریزگرد‌ها به شمار می‌رود.


 در این شرایط لازم است در یک برنامه بلند مدت علمی و کارشناسی نسبت به برنامه ریزی برای کنترل منشاهای خارجی تولید ریزگردها اقدام کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha