دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۲
کد خبر: 139496

محرومیت و نبود امکانات درمانی همچنان در برخی از شهرها و روستاهای کشورمان موجب رنج بیماران شده است و هنوز در بسیاری از مناطق محروم بیمارستان و مراکز درمانی مجهز وجود ندارد.

سلامت نیوز:محرومیت و نبود امکانات درمانی همچنان در برخی از شهرها و روستاهای کشورمان موجب رنج بیماران شده است و هنوز در بسیاری از مناطق محروم بیمارستان و مراکز درمانی مجهز وجود ندارد.
 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،یکی از این مناطق، استان هرمزگان است که برخی از شهرهای آن همچون هشت بندی با وجود ده ها هزار نفر جمعیت، هنوز از نعمت یک بیمارستان و یا درمانگاه بی بهره است، از سویی امکانات دولتی نیز پاسخگوی رفع نیاز مردم این مناطق محروم نیست. اینجاست که ضرورت حضور خیرخواهانه برخی نهادهای امدادرسانی غیردولتی خود را نشان می دهد؛ گروه هایی همچون اعضای بیمارستان صحرایی شهید آیت الله صدوقی سپاه پاسداران استان اصفهان که با استقرارش در شهر هشت بندی از جمعه گذشته و پس از گذشت فقط سه روز ده ها هزار نفر از بیماران این استان و استان های همجوار را به سوی خود جذب و مداوا کرده است.

بخشدار هشت بندی با اشاره به این که این شهر 30 هزار نفر جمعیت ثابت دارد که با احتساب جمعیت شناور آن که برای کار و کشاورزی به این منطقه می آیند، بالغ بر 60 هزار نفر می شود، درباره دلیل استقرار بزرگ ترین بیمارستان صحرایی کشور در این شهر کوچک به جام جم می گوید: این شهر فقط یک درمانگاه در حد خانه بهداشت با یک پزشک عمومی دارد که در ساعات محدودی از روز فعالیت می کند، بنابراین مردم این شهر که با حوادث زیادی از جمله سانحه رانندگی، مار و عقرب زدگی و مسمومیت با سموم کشاورزی مواجه اند، بسیار در رنج و عذاب هستند. حکایت این محرومیت را به گوش مسئولان کشوری رساندیم و عده ای از طرف سپاه برای بازدید منطقه و نیازسنجی آن به هشت بندی آمدند و اگرچه در ابتدا نگران بودند که استقبال چندانی از خدمات رسانی شان نشود با این وجود پذیرفتند که تجهیزات و امکانات خود را که بسیار مفصل است، در این منطقه مستقر کنند. ما نیز سه فضای آموزشی را در کنار کانتینرها و کانکس هایی که داشتند در اختیارشان قرار دادیم.

سلمانی با اشاره به این که حضور بیش از هزار نفر در همان ساعت اولیه حضور این کاروان موجب حیرت بود، می افزاید: این شهر از شمال شرق به شهرهای محروم جنوب استان کرمان، از شرق به شهرهای محروم کرمان و سیستان و بلوچستان و از شمال و غرب و جنوب به شهرهای هرمزگان متصل می شود، بنابراین به نوعی در مرکز این مناطق قرار گرفته است و تمام اهالی محروم این مناطق که از انواع بیماری در رنج بوده و تاکنون شرایط درمان و مراجعه به پزشک متخصص را پیدا نکرده بودند، با اطلاع یافتن از استقرار این بیمارستان صحرایی مجهز که خدماتش کاملا رایگان است، وارد شهر هشت بندی شده و در صف انتظار برای ویزیت و درمان قرار گرفته اند، به طوری که فقط در صبح روز اول حدود 1700 نفر ویزیت و درمان شدند.

وی در پاسخ به این پرسش که مردم این شهر بدون مرکز درمانی و پزشک متخصص تاکنون با درد و بیماری خود چه می کردند، می گوید: افراد زیادی در این منطقه و سایر مناطق اطراف وجود دارند که به دلیل فقر و بی پولی و نبود مراکز درمانی مجهز و رایگان فقط درد می کشند و با بیماری خود می سازند. به طور مثال یکی از افرادی که طی روز گذشته به این بیمارستان صحرایی مراجعه کرد، فردی بود که چندی پیش غده ای در شکمش پیدا شده و او خودش آن را با چاقو درآورده بود و حال آمده بود و می گفت با این حفره توی شکمم چه کنم؟ یا این که روز گذشته چند نفر در صف انتظار از شدت ضعف و بیماری و خستگی از حال رفته و بی هوش شدند. به گفته سلمانی زایمان زنان نیز در این شهر و همه شهرهای محروم این استان ها در شرایط بسیار اسفناکی رخ می دهد که گاهی با مرگ مادر و فرزند همراه است.

معاینه روزانه 8000 بیمار

رئیس بیمارستان صحرایی شهید آیت الله صدوقی نیز با اشاره به این که درصد بالایی از افرادی که برای درمان به این مرکز صحرایی آمده اند، دچار بیماری های جدی هستند و فقط تعداد کمی از آنها به دلیل رایگان بودن خدمات آمده اند، به جام جم می گوید: آنچه مردم را از صدها کیلومتر دورتر از این منطقه و حتی بندرعباس و جنوب کرمان به اینجا کشانده، وجود پزشکان متخصص و فوق متخصصی است که خدمات خود را با تمام امکانات و تجهیزات به افرادی که توان مالی ندارند، رایگان عرضه می کنند، در حالی که بیمارستان های دولتی این مناطق یا امکانات و تجهیزات ندارند یا پزشکان خوب و متخصص که باعث می شود مردم دردهایی را بدون درمان سال ها تحمل کنند. به طور مثال یکی از مراجعان ما در روزهای گذشته مردی بود که استخوانش به دلیل سانحه از زیر پوست بیرون زده و عفونی شده بود، اما به دلیل محرومیت و نبود شرایط درمانی مناسب تاکنون موفق به عمل و درمان نشده و پایش عفونی شده بود.

دکتر سیدرضا مرتضویان می افزاید: گروه ما حدود 150 تا 160 نیرو دارد که نوبتی در سفرها حاضر می شوند و اکنون یک گروه 40 نفره شامل پزشک متخصص، فوق تخصص و عمومی اعم از خانم و آقا در این بیمارستان و این سفر حضور دارند که هر کدام روزانه حدود 150 مریض را ویزیت می کنند و به این ترتیب طی روز به طور معمول حدود 6000 تا 8000 نفر معاینه و درمان می شوند. وی با اشاره به حضور انواع متخصصان گوش و حلق، پوست، قلب و عروق، ریه و کلیه، مغز و اعصاب، ارتوپد، گوارش، عفونی، چشم پزشک، دندانپزشک، کودک، زنان و زایمان و پزشک داروساز در شهر هشت بندی خاطرنشان می کند: در این بیمارستان علاوه بر معاینه و انجام انواع آزمایش های مورد نیاز، عمل جراحی نیز صورت می گیرد و تا روز گذشته 130 عمل جراحی و چهار زایمان انجام شده است که پیش بینی می شود به 400 مورد افزایش یابد. ضمن این که حدود 800 میلیون تومان دارو نیز همراه خود آورده ایم که به طور رایگان بین نیازمندان توزیع می شود.

مرتضویان با اشاره به این که این گروه تا پایان روز چهارشنبه به خدمات رسانی خود در منطقه ادامه خواهد داد، یادآور می شود که ازدحام جمعیت و وجود صف های چند صدمتری بیماران نه تنها خللی در کار و خدمات رسانی آنها ایجاد نکرده، بلکه نوعی تمرین برای آمادگی در ارائه خدمات در روزهای سخت و بحرانی با جمعیتی بیش از این تعداد است.

بیمارستان صحرایی شهید آیت الله صدوقی بزرگ ترین و مجهزترین بیمارستان صحرایی کشور است و تاکنون مردم استان هایی همچون سیستان و بلوچستان و بوشهر از امکانات آن بهره مند شده اند. پزشکان و پرسنل فعال در این بیمارستان به صورت داوطلبانه به مداوای بیماران مشغول هستند و تمام امکانات آن به صورت صد در صد رایگان در اختیار مردم قرار می گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha