دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۹
کد خبر: 139507

مدیرکل امور فنی بیمه شدگان تامین اجتماعی، در تشریح جزئیات دریافت مقرری بیکاری، گفت: دو گروه مشمول بیمه بیکاری هستند یکی رسمی هایی که غیر ارادی بیکار می شوند و دیگر قراردادی ها، پس از پایان قرار داد.

سلامت نیوز: مدیرکل امور فنی بیمه شدگان تامین اجتماعی، در تشریح جزئیات دریافت مقرری بیکاری، گفت: دو گروه مشمول بیمه بیکاری هستند یکی رسمی هایی که غیر ارادی بیکار می شوند و دیگر قراردادی ها، پس از پایان قرار داد.

سیروس نصیری در گفت‌وگو با مهر در مورد مشمولان بیمه بیکاری، گفت: دو دسته از افراد شامل دریافت مقرری بیمه بیکاری قرار می گیرند، اول اینکه افرادی که به صورت رسمی مشغول به کار بوده و  غیرارادی بیکار می شوند و این افراد پس از بیکاری می توانند برای دریافت مقرری به هیات های اداره کار مراجعه و پس از اینکه هیات تشخیص و حل اختلاف و تشخیص، شرایط وی را بررسی کردند، در صورت واجد شرایط بودن و همچنین تایید غیر ارادی بودن بیکاری ، از بیمه بیکاری بهره مند شوند.

وی تاکید کرد: دسته دوم شامل حال افرادی می شود که به صورت قراردادی در جایی مشغول به کار بوده و با داشتن بیش از یک سال سابقه فعالیت در پایان قرارداد دیگر قرارداد جدید با وی منعقد نشود که در این صورت نیازی به مراجعه به هیات حل اختلاف نیست و بیمه شده می تواند به شعب کار و تامین اجتماعی مراجعه و با پر کردن فرم های لازم نسبت به دریافت بیمه بیکاری اقدام کند.

مدیر کل امور فنی بیمه شدگان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه چناچه اتمام قرارداد به معنی اتمام کار یعنی غیر ارادی باشد فرد می تواند مقرری بیمه بیکاری دریافت کند، گفت: هنگامی که در پایان قرارداد کارفرما عذر فرد را بخواهد و عنوان کند که نیازی به حضور وی نیست. در این مواقع فرد به شعبه مراجعه کرده و نیازی به مطرح شدن پرونده وی در هیات های مختلف نیست و فقط پرونده در سیکل اداری که بین تامین اجتماعی و اداره کار مطرح شده و در نهایت فرد برای دریافت مقرری بیکاری معرفی خواهد شد.

نصیری با تاکید بر اینکه در حال حاضر بیش از ۱۸۵ هزار نفر مقرری بیکاری دریافت می کنند، گفت: این تعداد مربوط به افرادی است که در طول ماه مقرری آنها به پایان رسیده و همچنین معرفی افراد جدید برای دریافت بیمه بیکاری است.

وی در مورد نحوه محاسبه مستمری بیمه بیکاری نیز گفت: مقرری بیکاری ۵۵ درصد میانگین حقوق سه ماهه آخر بیمه شده است و علاوه بر آن به ازای هر یك از افراد تحت تكفل (حداكثر تا ۴ نفر) ۱۰ درصد نیز به حداقل دستمزد افزوده می‌شود.

به گفته نصیری، رقمی که به دست می آید باید دو نکته در آن لحاظ شود. یکی اینکه کمتر از حداقل حقوق (۶۰۸ هزار تومان) و دوم اینکه میانگین آن بیش از ۸۰ درصد میانگین حقوق نباشد، به عنوان مثال اگر فردی میانگین سه ماه آخر حقوقش یک میلیون تومان باشد نباید کمتر از ۶۰۸ هزار تومان و بیشتر از ۸۰۰ هزار تومان دریافت کند.

مدیرکل امور فنی بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به اینکه تعداد فرزندان در مقرری زنان نیز محاسبه می شود یا خیر، گفت: اگر زنان فرزندانشان تحت کفالتشان باشد، تعداد آنها در حقوقشان محاسبه خواهد شد.

وی در مورد برنامه های سال آینده نیز تصریح کرد: در سال ۹۴ همین روند ادامه پیدا می کند که البته در صورتی که اصلاح قانون بیمه بیکاری به تصویب برسد، تغییراتی در مقرری بگیران بیمه بیکاری ایجاد خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha