دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶
کد خبر: 139508

به گزارش سلامت نیوز دکتر سید حسن هاشمی در پیامی به مناسبت فرا رسیدن روز پرستار ، گفت: عدالت اقتضاء دارد تبریك و تهنیت به پرستارانی كه الگوی عشق و پرستش‌ خودرا درعمل، حضرت زینب كبرا(س) قرار داده‌اند، نه در چارچوب بزرگداشتی از این دست یعنی سالی یك‌بار، بلكه به عنوان یک الزام، تلاش آنان در همه روز سال در برنامه توسعه كشور به‌ثمر بنشیند تا روز پرستار و نقش خستگی ناپذیر آنان ، به‌درستی تبیین و دیده شود.

وزیر بهداشت: با جدیت پیگیر مسائل پرستاران هستم

سلامت نیوز:دکتر هاشمی گفت: با اعتقادی كه به حرفه پرستاری دارم، پیگیری مسایل پرستاری را با جدیت در دستور كار قرار داده ام.


به گزارش سلامت نیوز دکتر سید حسن هاشمی در پیامی به مناسبت فرا رسیدن روز پرستار ، گفت: عدالت اقتضاء دارد تبریك و تهنیت به پرستارانی كه الگوی عشق و پرستش‌ خودرا  درعمل، حضرت زینب كبرا(س) قرار داده‌اند، نه در چارچوب بزرگداشتی از این دست یعنی سالی یك‌بار، بلكه به عنوان یک الزام، تلاش آنان در همه روز سال در برنامه توسعه كشور به‌ثمر بنشیند تا روز پرستار و نقش خستگی ناپذیر آنان ، به‌درستی تبیین و دیده شود.


وزیر بهداشت در این پیام با یادآوری این که هیچ مسئول منصفی منکر آن نیست که از نظر استانداردهای پرستاری تعداد پرسنل فداکار پرستار، نصف نیاز کشور هستند، افزود: خود  را موظف می‌بینیم تا دغدغه‌های مبتنی بر امنیت شغلی و نظام پرداخت عادلانه از جمله طرح پرداخت مبتنی برعملكرد را به‌عنوان روشی برای اجرای تعرفه‌های پرستاری به صورت بسته‌های خدمتی در بالین ادامه دهیم. علاوه براین نحوه باز توزیع درآمد بیمارستان‌ها را ابلاغ كردم تا با اجرای آزمایشی آن ظرف دو سه ماه، ایرادات و اشكالات شناسایی و برطرف شود.


متن کامل پیام وزیر بهداشت به مناسبت روز پرستار به شرح زیر است:
 
تلاش توام با عشق برای كاهش آلام بیماران
زیستن در كرانه‌های درد و رنج، بیدار خوابی‌ برای روشن نگاه داشتن نور حیات، رفت و آمد مدام در نقطه آغاز و پایان و تولد و مرگ، داستان زندگی روزمره پرستاران است، آن‌گونه كه شكوه عشق و فداكاری پیام آور كربلا آن را به اوج شایسته‌اش رساند. هم آنان كه حتی اگر منشور حقوق بیمار نبود، مونس و همدم ناله‌ای كوتاه و حزن‌آور تا فریادهایی دلخراش بوده و هستند تا جامعه بداند نگهبانان سلامت، در سخت‌ترین شرایط بیمار، امید به زندگی در نگاه گرم و دستان شفابخش آنان لانه كرده است؛ و آنان به صفت حیات‌بخشی شهره‌اند.


در چنین روزی گرامی که روز ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار نامش گذاشته اند، فرصت را مغتنم می شمارم تا با همکاران پرستارم، چند جمله ای سخن بگویم.
عدالت اقتضاء دارد تبریك و تهنیت به پرستارانی كه الگوی عشق و پرستش‌ خودرا  درعمل، حضرت زینب كبرا(س) قرار داده‌اند، نه در چارچوب بزرگداشتی از این دست یعنی سالی یك‌بار كه به‌جا و ضروری است، بلكه به عنوان یک الزام، زحمت و تلاش آنان باید در همه 365 روز سال در برنامه توسعه كشور به‌ثمر بنشیند تا روز پرستار و نقش خستگی ناپذیر آنان كه امسال مصادف با ورود به یكصدمین سال دانشگاهی شدن پرستاری نیز هست، در عبور از دشواری‌های طاقت فرسای طرح هدفمندی یارانه ها، به‌درستی تبیین و دیده شود.


هیچ مسئول منصفی منکر آن نیست که از نظر استانداردهای پرستاری پرسنل فداکار پرستار، نصف نیاز کشور هستند و وظایف نصف دیگر نیز بردوش آنان سنگینی می کند. چه بسا اگر تحریم‌های كمرشكن نبود، برنامه ریزی برای رفاه حال قشر پرستار مانند دیگر اقشار مردم، تا این اندازه دشوار نمی شد.


از این رو در جهت رفع تنگناهای ملی بود كه سیاست های كلی سلامت از سوی مقام معظم رهبری به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی ابلاغ شد و اهداف بلند دولت تدبیر و امید، و برنامه‌های آن در تحقق چنین سمت‌وسویی سامان یافت به نحوی كه حوزه سلامت را به اولویت نخست كشور تبدیل كرد تا پاسخ‌گوی مطالبات استراتژیك مردم در كاهش هزینه‌های درمان باشد و چشم‌انداز آینده كشور را در حوزه سلامت برای رفاه مردم، و رفاه پرسنل به‌ویژه رفاه پرستاران، قابل تحمل و توام با امید و بهروزی روزافزون سازد.


با این همه شما به عنوان بخش مهمی از جامعه سلامت کشور،دارای وزن و نقش برجسته بوده و هستید که بارها روایت‌ نجات جان بیماران را از زبان پزشكان در باره تلاش پرستاران، و یا از سوی همراهان بیمار شنیده‌ام. از این رو خود  را موظف می‌بینیم تا دغدغه‌های مبتنی بر امنیت شغلی و نظام پرداخت عادلانه از جمله طرح پرداخت مبتنی برعملكرد را به‌عنوان روشی برای اجرای تعرفه‌های پرستاری به صورت بسته‌های خدمتی در بالین ادامه دهیم. علاوه براین نحوه باز توزیع درآمد بیمارستان‌ها را ابلاغ كردم تا با اجرای آزمایشی آن ظرف دو سه ماه، ایرادات و اشكالات شناسایی و برطرف شود.


به‌خوبی آگاهم رسیدگی به سلامت بیماران در حكمرانی خوب قابلیت تجلی و ظهور دارد. حكمرانی‌ای كه حق كاركنان را براساس سطح عملكرد و مشقات آن پرداخت می‌كند تا تبعیض و شكاف عمیق منجر به نارضایتی نشود. براین اساس بود كه در نخستین گام، با اعتقادی كه به حرفه پرستاری دارم، معاونت پرستاری را ابقاء و در 8 محور  تاكید كردم  مسایل پرستاری با جدیت در دستور كار قرار گیرد. حكمرانی خوب زمانی می تواند پاسخگوی شهروندان در حوزه سلامت باشد، كه نیروی انسانی در انجام وظایفش دارای انگیزه كافی باشد.


 در بازرسی‌های رسمی و غیررسمی، روزانه و شبانه، و گاه نیمه های شب از بیمارستان‌ها، همواره استراحت توام با آرامش بیماران را در آیینه چهره مصمم كاركنان و پرستاران پرتلاش آن جست و جو کرده ام. نگاه پرمهر پرستار به بیمار بیانگر تلاش توام با عشق به كاهش آلام آدمیان است.


 از منظر روان‌شناسی پرستار از دو حوزه وجودی با بیمار سروكار دارد: ابتدا از بعد تخصصی و كارآمدی كه دستورات پزشكی و علم نگهداری بیمار را به‌كار می‌گیرد و دیگری روح سرشار از ایمانی كه پرستاری از بیمار در آن موج می‌زند و زینب وار عصای دست بیمار برای بازگشت به‌زندگی می‌شود. و اگر بیمار دیر مراجعه نکرده باشد، اغلب با پرستاری خوب است که نیرومندتر از گذشته شده به صحنه زندگی بازمی گردد؛ و این یعنی بازگشت نیرومند از کرانه مرگ به کرانه زندگی.


باچنین بینشی است که دفتر وزارتی و معاونت‌ها همه موظف‌اند باتعاملات سازنده، موثر و به موقع، هر مشكلی را با بررسی كارشناسی در برنامه از سر راه این قشر بردارند. اگر چه، می‌دانیم بر دوش گرفتن رسالت خطیر تحقق ترویج همه‌جانبه و پایدار توسعه سلامت در جامعه، بدون اشتباه نمی‌تواند باشد. از این رو چشم امید داریم همكاران پرتلاش‌مان، پرستاران عزیز با نقد علمی برنامه‌ها و عملكردها، ما را همراهی کنند كه در این راه همواره خود را محتاج مردم و پرسنل خدوم و پرتلاش می‌دانیم.


امیدوارم برای تبریك و تهنیت روز پرستار، یعنی روز شما همكاران گرامی، بازنمایی مسئولیت سخت و دشوار پرستاری را به‌درستی تصویر كرده باشم و كماكان با یاری، همدلی، و همراهی یكدیگر راه سختی كه درپیش گرفته‌ایم مصمم و پرتوان بپوییم. مجددا این روز باشکوه یعنی ولادت پیام آور نهضت حسینی حضرت زینب کبرا، و روز پرستار را به همکارانم؛ پرستاران، در اقصی نقاط کشور تبریک و تهنیت عرض می کنم. 
 
دكتر سید حسن هاشمی/ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فریده ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    2 0
    اقای وزیر!!چه رویی داری!!!بعد از اون تجمع بزرگ روت شد باز بگی طرح مبتنی بر عملکرد؟؟؟والا من اگه جای تو بودم میرفتم واسه همیشه تو افق محو میشدم!!!
  • صبا ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    2 0
    جناب وزیر پرستاران اعتقاد دارن با پرداخت مبتنی بر عملکرد ظلم و بی عدالتی را رواج میدهید به جای تلف کردن وقت قانون تعرفه گذاری را عملیاتی کنید پرستار از بی عدالتی حاکم بر وزارتخانه ایی که شما مسئولیتش را بر عهده دارید رنج میبرد بر عملکرد مدیران که همه پزشک هستند و پزشکان نظارتی ندارید و به قول معروف همه به هم نان قرض میدهید به عنوان یک نفر از مردم ایران و نه به عنوان یک پرستار به شما میگویم در مقابل سوگندتان مسئولید و باید جوابگو باشید بودجه ایی که برای سلامت از یارانه های ملت گرفتید که من هم جز آنها هستم به درستی در سلامت هزینه نمی شود طرح تحول نظام سلامت طرحی خوب با اهدافی خوب است ولی مطمئن هستید که این طرح درست اجرا میشود؟ ! چه کسی ناظر است؟ حتما پزشکان در این طرح فکر کردید هر چقدر بیشتر پولها به جیب همکاران پزشکتان سرازیر شود خدمات بهتری ارائه خواهند داد . چه کسی نظارت میکند که عملکرد پزشکتان و ویزیتشان بهتر شده است؟ ! حتما پزشکان حتما فکر میکنید در اورژانسها و بخشها ویژه پزشکان متخصص بیماران را ویزیت میکنند این را باید از من پرستار بپرسی نه از همکار پزشک من باید بگویم که هیچ تغییری نسبت به قبل صورت نگرفته با اینکه درآمد پزشکت چندین برابر شده آسیستان مریض را بدون حضور استاف ویزیت میکند بعدا مهر استاف پای آن زده میشود استاف اصلا از اتاق استراحتش خارج هم نمیشد مردم که این چیزها را نمیدانند و نمی فهمند من پرستار میفهمم که در بیمارستانها و اتاقهای عمل چه میگذرد
  • پرستار دولتی ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    2 0
    آقای وزیر .با وجود تحریمها ایجاد درآمد های نجومی برای پزشکان مشکل نبود اما برای پرستاران پرداخت حقوق حقه شان دشوار است!؟!؟ آقای وزیر کاری که شما کردید که شکاف طبقاتی عمیقی ایجاد کردید با کدام شاخصه ی عرفی یا اجتماعی یا شرعی قابل توجیه است. کجای دین گفته فقط پزشکان نخبه اند و در رفآه باشند و بقیه حقی ندارند. لطفا کمی منصف باشید.
  • علی ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    2 0
    دروغ‏ ‏سیزده‏ ‏خوبی‏ ‏بود
  • کسری ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    2 0
    عدالت در پرداخت حداکثر تا سه برابر اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری
  • سید احمد رفیعی ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    به وزیر محترم بگویید تا به حال بسیار خیانتها به پرستاران از طرف ایشان دیده ایم مقایسه پرستاری با سایر مشاغل دستور طرح مبتنی بر عملکرد که صندوقدار دیپلمه نیز به پرستاران امتیاز بدهد و ... به قول شاعر گرانمایه که می فرماید ما را به خیر تو امیدی نیست فقط شر به ما مرسان