رویداد TEDxTUMS پنجشنبه گذشته در موزه ی ملی تاریخ علوم پزشکی تهران برگزار شد. این رویداد با مجوز رسمی سازمان TED در دانشگاه علوم پزشکی تهران شکل گرفت.

عکس/تِد ایرانی در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد

سلامت نیوز:رویداد TEDxTUMS پنجشنبه گذشته در موزه ی ملی تاریخ علوم پزشکی تهران برگزار شد. این رویداد با مجوز رسمی سازمان TED در دانشگاه علوم پزشکی تهران شکل گرفت.

به گزارش سلامت نیوز شایان ذکر است که TED یک سازمان غیرانتفاعی آمریکایی است که با هدف گسترش ایده های ارزشمند سالانه کنفرانس هایی برگزار می کند. این سازمان از سال 2009 مجوز برگزاری TEDx را به افراد مستقل علاقه مند برای برپایی برنامه هایی مشابه اعطا کرده است.

برنامه ی مذکور کلام شاعر بزرگ، سعدی شیرازی را بر پیشانی خود داشت. سخنرانان این برنامه هر یک از منظر تخصصی خود به این بیت سعدی "بنی آدم اعضای یکدیگرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند" تجسم بخشیدند.


نخستین سخنران، آقای مرتضی اسلامی دهکردی، مدیر عامل و یکی از سه موسس انجمن یوزپلنگ ایرانی بود. وی سخنرانی خود را با ترسیم یک دنیای بدون خشکسالی، بدون انقراض، بدون قحطی و مشکلات آلودگی آغاز کرد. راه حل پیشنهادی او، یک قوطی کبریت خالی و یک شیشه ی مربا بود. ابتدا به گذشته ها رفت و با بیان خاطره ای از دوران کودکی خود؛ از کاشتن اولین دانه ی گل که بسان شکافت هسته ای برای آن پسر بچه ی هفت هشت ساله جلوه می کرد سخن گفت. او همچنین درباره ی کار های داوطلبانه برای موزه ی دارآباد و در نهایت تأسیس انجمن یوزپلنگ ایرانی به کمک چند تن از دوستانش نکاتی را بیان کرد. حرف نهایی او چنین بود: "بگذاریم بچه ها در طبیعت ولگردی کنند!" به عقیده ی او نیاز نیست همه ی فرزندان را محیط بان و محافظ طبیعت تربیت کرد؛ اما لازم است نسل آینده برای طبیعت و محیط زیست اهمیت قائل باشد. به عقیده ی او این راهی ارزان برای بهتر ساختن جهان است.


سخنران بعدی دکتر شروین وکیلی، دکترای جامعه شناسی و بنیان گذار موسسه ی فرهنگی کانون خورشید؛ به پرسشی کهن با دیدگاهی نو پرداخت. "من چیست و من چه باید باشد؟" اما پرسش وی به همین جا ختم نمی شد. "من پارسی چه جایگاهی داشته است و دارد؟"


در سخنرانی دکتر امیر مسعود سوداگر، دانشیار مهندسی الکترونیک و مهندسی پزشکی دانشگاه خواجه نصیر تهران و هیئت علمی وابسته ی دانشگاه پلی تکنیک مونترال کانادا دنیایی جدید پیش روی مخاطبان برنامه قرار گرفت. دنیایی که در آن مهندسی و پزشکی در هم می آمیزند و دست به دست هم می دهند تا مغز انسان، این پیچیده ترین هدیه ی الهی را، بهتر و بیشتر بشناسند و مشکلات پیش رو را اصلاح کنند. موضوع سخنرانی ایشان "جدیدترین اتفاقات حوزه ی مهندسی میکروچیپ های های قابل کاشت در بدن، به ویژه Neural Implant" بود.


پوران درخشنده، کارگردان، نویسنده و پژوهشگر ایرانی، در سخنرانی ای برانگیزنده و پر احساس، با متنی شاعرانه مروری بر آثار خود و به خصوص فراز و نشیب ساختن و نمایش فیلم "هیس! دخترها فریاد نمی زنند" پرداخت.


دکتر محمدرضا ظفرقندی، فوق تخصص جراحی عروق و تروما، رئیس مرکز تحقیقات ترومای بیمارستان سینا، در سخنرانی خود به دورانی بازگشت که عضو تیمی بود که آن روزها به نام "تیم ساک به دست" شناخته می شد؛ تیم امدادی همیشه حاضر که در بزنگاه های دوران دفاع مقدس به خدمت می پرداخت. بعد از شرح جزئی از وقایع آن دوران، به مسائل امروز اشاره ای کرد و لزوم توجه به تحقیقات حوزه ی "سلامت جانبازان و مجروحین شیمیایی" و مشکلات هنوز پابرجای پس از جنگ آنان را با مطرح ساختن پژوهش خود در این حوزه یادآور شد.


دکتر علیرضا میرباقری، دکترای مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف و استاد دپارتمان فیزیک و مهندسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران سخنران بعدی این مراسم بود که با ورود به حوزه ی حقیقت مجازی سخنرانی خود را آغاز کرد و در مورد لزوم طراحی فضایی مجازی برای تمرین جراحان پیش از مواجهه با انسان زنده و امکان هایی که جهان مجازی در این خصوص برای آموزش پزشکان امروز فراهم آورده است، پرداخت.


و در نهایت دکتر حسین بهاروند، دکترای زیست شناسی تکوینی و رئیس بخش سلول های بنیادی پژوهشگاه رویان در سخنرانی با عنوان "امید برای قلب شکسته"، امید هایی برای درمان بیماری های قلبی و تحقیقات در حوزه ترمیم بافتی را نوید داد. سخنران آخر این نشست، به دست آورد های بخش سلول های بنیادی رویان پرداخت و شمایی از آینده را برای حاضران در مراسم ترسیم نمود.


در حاشیه ی این مراسم، حاضران که عمده ی ایشان را دانشجویان رشته های مختلف دانشگاه های تهران به خود اختصاص می دادند، فرصت داشتند تا با یکدیگر و با سخنرانان مدعو به بحث و چالش بپردازند. هم چنین شبکه ای مجازی برای گفت گوی حاضرین از طریق اینترنت و ارائه ی بازخوردهای خود به سخنران در طول مراسم فراهم آورده شده بود.


این برنامه از ساعت 10 صبح تا 16 عصر در موزه ی علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، واقع در خیابان شانزدهم امیرآباد با حضور بیش از 100 مخاطب برگزار شد.


این رویداد از حمایت دانشگاه علوم پزشکی تهران، معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مرکز رشد استعداد های درخشان، شرکت داروسازی اسوه، کافه قنادی ورتا و نستله برخوردار بود.


اعضای تیم برگزاری، یسنا رستم آبادی، بردیا خسروی، بهار صابرزاده، عاطفه پویان، اشکان خاوران، مینا انصاری و بیتا بهروزی همگی دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران بودند و زیر نظر خانم دکتر ملیحه کدیور فعالیت داشتند. همچنین کاوه سامع، مطهره حکیمی نژاد، نگار مرادیان، کیا ایراندوست، حسین شجاعی فر، شرمینه معینی، صبا ساعی، درسا جلایی که همگی از دانشجویان این دانشگاه هستند با این گروه به عنوان داوطلب در برگزاری این رویداد همکاری داشتند و امیرحسین نیکزاد هم مجری این برنامه بود.


این رویداد برای نخستین بار در یک دانشگاه علوم پزشکی در کشور برگزار گردیده است. فعالیت این گروه از مهرماه سال گذشته شروع شده بود که در نهایت پس از پیگیری های مکرر در پاییز سال جاری موفق به دریافت مجوز برگزاری این رویداد شدند. فیلم سخنرانی های این رویداد به زودی به صورت رایگان در سایت TED قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha