مسئول كلینیك تخصصی پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و سرطان دانشگاه بر ضرورت نهادینه شدن فرهنگ پیشگیری در تمام سنین تأكید كرد.

سلامت نیوز:مسئول كلینیك تخصصی پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و سرطان دانشگاه بر ضرورت نهادینه شدن فرهنگ پیشگیری در تمام سنین تأكید كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی تهران، دكتر زهرا خزاعی پور متخصص پزشكی پیشگیری و اجتماعی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران با اشاره به اینكه فرد قبل از اینكه بیمار شود باید به فكر سلامتی خود باشد؛ اظهار داشت: میدانیم كه پیشگیری بهتر از درمان است چراكه وقتی فردی بیمار می شود، هزینه درمان و مشكلات پیش روی آن بسیار زیاد است و گاهی اوقات اصلاً جبران پذیر نیست.
وی بر لزوم توسعه و ایجاد فرهنگ پیشگیری از انواع بیماری‌ها تأكید كرد و افزود: علیرغم آسان بودن پیشگیری از انواع بیماری‌ها، اما در مقابل درمان بیماریها مسیری بسیار سخت، دردناك، غم‌انگیز و پرهزینه است.
دكتر خزاعی پور در ادامه افزود: لازم است قبل از اینكه فردی بیمار شود، عوامل بیماری‌زا را شناسایی و از آن پیشگیری و به دنبال مرتفع شدن عوامل خطر باشد و به‌گونه‌ای خود را در مقابل بیماری‌ها تقویت كند.
این عضو هیئت‌علمی دانشگاه، گفت: در اغلب موارد با رعایت یك سری نكات ساده و راحت می‌توان از بروز بیماریهایی كه هزینه ها و مشكلات بسیاری را برای فرد ایجاد می كند پیشگیری كرد، به‌طوركلی هدف ما از راه‌اندازی كلینیك پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و سرطان در دانشگاه بررسی این موضوع بود.
وی با اشاره به اینكه فرهنگ پیشگیری در كشور مناسب نیست؛ خاطرنشان كرد: نیاز به آموزش و اطلاع‌رسانی سازنده به مردم‌داریم، سعی می كنیم دانسته‌های شهروندان را افزایش دهیم تا قبل از اینكه دچار بیماری شوند به فكر سلامتی خود باشند.
این متخصص پزشكی پیشگیری و اجتماعی، یكی از اهداف ویژه ایجاد این كلینیك در مجتمع بیمارستانی امام (ره) را در راستای ارتقای سطح سلامت مردم دانست و گفت: به مراكز درمانی و آموزشی افراد زیادی مراجعه می‌كنند كه ممكن است در تماس با بقیه دچار بیماری‌های مختلفی شوند، كه نیاز است در ابتدا یك سری اطلاعاتی در خصوص سلامتی خود دریافت كنند و در جهت پیشگیری آموزش‌هایی به آن‌ها داده و ترغیب شوند تا آزمایش‌های لازم را در اسرع وقت انجام دهند و در جهت عوامل خطر بیماری‌ها گام بردارند.
وی تأكید كرد: در این كلینیك، ابتدا شرح‌حال و سابقه خانوادگی افراد ازنظر بیماری‌ها بررسی‌شده و معاینات كامل بالینی انجام می‌شود و غربالگری‌های كامل ازنظر بررسی خطر ده‌ساله بیماری‌های قلبی و عروقی و سندرم متابولیك، متناسب با رده سنی افراد انجام‌شده و توصیه‌ها و درمان‌های لازم برای پیشگیری ارائه می‌شود.
این عضو هیئت‌علمی دانشگاه، با اشاره به اینكه ارائه خدمات در این كلینیك در چند سطح مختلف انجام می‌شود؛ تصریح كرد: در سطح نخست عوامل خطر بیماری‌ها را تشخیص و بعد پیشگیری‌های اولیه و ثانویه را آموزش داده و به فرد اطلاع می‌دهیم كه درصورتی‌كه بیمار می‌شود با چه عوارضی روبرو خواهد شد. درنهایت با مشاوره به سؤالات مراجعین پاسخگو هستیم.
دكتر خزاعی پور یادآور شد: گروه دیگری كه به این كلینیك مراجعه می‌كنند خانواده‌های بیماران و همراهان آن‌ها هستند و با توجه به اینكه آن‌ها هم ازنظر خانوادگی و ژنتیكی در معرض بیماری قرار دارند به این كلینیك مراجعه كرده و عوامل خطر هم در آن‌ها نیز بررسی و آموزشهای لازم درزمینهٔ پیشگیری داده میشود.
مسئول كلینیك تخصصی پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و سرطان دانشگاه، تصریح كرد: گروه بعدی همكاران دانشگاهی و كاركنان بیمارستان هستند، این افراد هم باید مراقب سلامتی خود باشند چراكه با سلامتی كامل باید به بیماران خدمات مطلوب ارائه دهند، و درنهایت گروه آخر افراد سالمی هستند كه به كلینیك مراجعه كرده و برای آن‌ها پرونده سلامت تشكیل می دهیم تا خدایی نكرده اگر در آینده دچار بیماری شدند با اطلاعات و آگاهی به درمان خود ادامه دهند.
این عضو هیئت‌علمی دانشگاه، افزود: در صورت بروز بیماری در فرد عوامل خطر را به‌صورت كامل بررسی می‌كنیم و آموزش و اقدامات لازم را در مورد پیشگیری و كاهش عوامل خطر به فرد میدهیم.
دكتر خزاعی پور، تأكید كرد: در برخی موارد مشاوره‌های انفرادی و در موارد دیگر مشاوره‌های خانوادگی انجام  میشود تا تمام اعضای خانواده درزمینهٔ پیشگیری اطلاعات لازم را داشته باشند و در صورت نیاز به ارجاع متخصص این امر صورت پذیرد.
وی با اشاره به اینكه همگی باید دست‌به‌دست هم بدهیم و از بروز بیماریها پیشگیری كنیم؛ گفت: نباید درروند پیشگیری و درمان بیماری وقفه ایجاد كنیم، البته این امر نیاز به ایجاد فرهنگ آموزش در سطح جامعه دارد و البته نیاز است كه سالیانه دو بار برای بررسی وضعیت جسمی خود به این كلینیك مراجعه كنیم.
توضیح اینكه؛ نخستین كلینیك تخصصی پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و سرطان دانشگاه در مركز تحقیقات ضایعات مغزی و نخاعی واقع در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) راه‌اندازی شده است. همكاران دانشگاه و مراجعه‌كنندگان می‌توانند با شماره تلفن 61192210 تماس حاصل كرده و با تعیین وقت قبلی در جهت سلامت خود و خانواده‌شان اقدام مناسب انجام داده و فرایند پیشگیری از خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را آغاز كنند./ق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha