دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۹

با همه ی تلاش هایی که در سال های اخیر برای مبارزه با این بیماری هولناک شده است هنوز شاهد رشد و افزایش این بیماری در کشور هستیم، به نظر می رسد برای مبارزه با این بیماری لازم است سطح آموزش و آگاهی در این زمینه را افزایش یابد. حال باید دید دولت جدید می تواند برنامه ای منسجم را برای مبارزه و پیشگیری از گسترش این بیماری داشته باشد یا خیر؟

سلامت نیوز:ا همه ی تلاش هایی که در سال های اخیر برای مبارزه با این بیماری هولناک شده است هنوز شاهد رشد و افزایش این بیماری در کشور هستیم، به نظر می رسد برای مبارزه با این بیماری لازم است سطح آموزش و آگاهی در این زمینه را افزایش یابد. حال باید دید دولت جدید می تواند برنامه ای منسجم را برای مبارزه و پیشگیری از گسترش این بیماری داشته باشد یا خیر؟

به گزارش سلامت نیوز، ایسکانیوز نوشت: خبر در علم رسانه یک کالای فاسد شدنی است؛ برای همین روزنامه‌ی دیروز هیچ ارزشی ندارد و تنها به درد سبزی پاک کردن و یا پاک کردن شیشه‌ها می‌خورد! این قضیه در مورد رادیو و تلویزیون هم صدق می‌کند؛ زیرا خبرنگاران در خبر فقط «امروز» را مد نظر دارند. اما تلاش ما در مطالب «پارسال همین امروز» این است که این زاویه نگاه را تغییر دهیم و خبر را با دید «فرایند محور» مورد بررسی قرار دهیم. به همین دلیل هر روز سراغ خبرهای پارسال می‌رویم تا دریابیم چقدر از وعده‌های مسئولین، قول‌های داده شده و خبرهای منتشر شده تا امسال تحقق یافته است. برخی از خبرها در روز انتشار، بسیار دور از ذهن بود اما امروز دست یافتنی است؛ برخی از اخبار پارسال در تاریک خانه‌ی ادارات و اذهان حاک می‌خورد و برخی دیگر در حال طی کردن روند اجرایی هستند. ما در صفحه‌ی گزارش‌های «پارسال همین امروز» تلاش داریم به پرونده‌های پارسال سرک بکشیم تا دریابیم در طول یک سال گذشته دنیا چقدر تغییر کرده است. برای بررسی تحقق خبرهای پارسال با مسئولین و کسانی که خبر به آنها مربوط بوده تماس خواهیم گرفت تا تحقق یافتن وعده‌ها و دستورهای سال گذشته را مورد سئوال قرار دهیم.

ایدز همچنان قربانی می گیرد

پارسال همین امروز بود که رئیس انجمن مددکاری پیرامون وضعیت ایدز در کشور گفته بود: کودکان خیابانی افراد با ریسک بالای در معرض ابتلا به HIVایدز هستند و عموما تعداد پسران مبتلا به این بیماری بیشتر از دختران است، این در حالیست که این افراد عموما از طریق مصرف مواد مخدر به این بیماری مبتلا می‌شوند. موسوی چلک ادامه داه بود: از سال 2000 میلادی جمیعت کشور از 40 به 75 میلیون نفر رسیده است که در همین بازه زمانی تعداد مبتلایان به Hivایدز از 3400 به 27 هزار نفر افزایش یافته است.

حالا یکسال از این سخنان موسوی چلک گذشته است به نظر می رسد آمار مبتلایان به ایدز در کشور افزایش داشته و این تعداد به بیش از 28 هزار نفر رسیده است، که از این تعداد بیش از 88 درصد از این مبتلایان مردان هستند و باقی یعنی نزدیک به 11 درصد مبتلایان زنان هستند. از دلایل عمده ی انتقال این ویروس همچنان اعتیاد و مصرف سرنگ های آلوده و همچنین روابط جنسی است. در بین کودکان اما اعتیاد و عدم رعایت بهداشت از جمله عوامل انتقال این ویروس هستند .

وزارت بهداشت دولت تدبیر و امید هم برنامه سال گذشته با تشکیل کارگروه کشوری ایدز سعی کرده است به نسبت این مسئله اجتماعی حساس باشد، عباس صداقت رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت سال گذشته در این باره گفته بود: برای مبارزه با این بیماری لازم است همه ی سازمان ها همکاری منسجم داشته باشند .

با همه ی تلاش هایی که در سال های اخیر برای مبارزه با این بیماری هولناک شده است هنوز شاهد رشد و افزایش این بیماری در کشور هستیم، به نظر می رسد برای مبارزه با این بیماری لازم است سطح آموزش و آگاهی در این زمینه را افزایش یابد. حال باید دید دولت جدید می تواند برنامه ای منسجم را برای مبارزه و پیشگیری از گسترش این بیماری داشته باشد یا خیر؟

ادامه بررسی برنامه ششم توسعه

پارسال همین امروز بود که محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت پیرامون تدوین برنامه ششم توسعه گفته بود: به زودی روی برنامه ششم توسعه کار می کنیم. معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور از در اختیار بودن 20 میلیارد دلار اعتبار ارزی و 10 هزار میلیارد تومان اعتبار ریالی از صندوق توسعه ملی برای تقویت بخش خصوصی و طرح‌های نیازمند به تسهیلات خبر داد.

حالا یکسال از ین سخنان نوبخت گذشته است به نظر می رسد دولت برنامه ششم توسعه را برای پیشرفت کشور نوشته است. نوبخت سخنگوی دولت، امسال در مورد برنامه ششم توسعه گفت:  با پایان یافتن برنامه پنجم توسعه در سال آینده نیمی از مسیر 20 ساله سند چشم‌انداز را پشت سر گذاشته‌ایم، در حالی که نیمی از اهداف را به دست نیاورده‌ایم. او ادامه داد: نهاد تعامل جایی برای تعامل بین دولت با بخش غیردولتی با هدف تبادل نظر و شنیدن خواست‌ها و نظرات دو طرف است. در همین راستا علیرضا همدانیان معاون استاندار اصفهان در مورد برنامه ششم گفت: سال 94 برنامه پنجم توسعه به پایان می رسد و دولت موظف است که پیش نویس برنامه ششم توسعه را تهیه و تنظیم کند و آن را برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد. او افزود: در حال حاضر سیاست های کلی برنامه ششم از سوی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ارائه شده است.

به نظر می رسد دولت عزم خود را برای کاهش نابرابری ها در برنامه ششم جزم کرده است و همه ی استان ها را در اجرای برنامه دخیل کرده است تا توسعه پایدار در کشور شکل بگیرد. حال باید دید دولت تدبیر و امید تا چه اندازه موفق خواهد شد به اهداف برنامه ششم که خود نگاشته است پایبند بماند؟ به ویژه در این وضعیت که هر روز  با سرعت هر چه بیشتر به سال 1404 که سال مورد نظر سند چشم انداز بیست ساله می باشد نزدیک تر می شویم و باید هر چه زودتر به به اهداف این سند نزدیک شد تا شاهد کشوری آباد و توسعه یافته باشیم.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha