اغلب دانش‌آموزان و دانشجویان درجاتی از اضطراب را در حین یك امتحان یا قبل از آن تجربه می‌كنند، اما هنگامی كه این اضطراب بر عملكرد فرد در امتحان تأثیر منفی بگذارد، دیگر عادی نیست و تبدیل به یك مشكل شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، گذاشتن همه دروس برای شب امتحان، مدیریت زمان ضعیف، جمع‌بندی و سازمان‌دهی نامناسب از موارد ایجاد اضطراب امتحان هستند.

علائم جسمی اضطراب امتحان همانند هر موقعیت پرفشار دیگر است. یك دانشجو یا دانش‌آموز در طول امتحان ممكن است یك یا چند مورد از تغییرات جسمی زیر را تجربه كند: تعریق، عرق كردن كف دست، سردرد، ناراحتی معده، ضربان قلب سریع و انقباض ماهیچه‌ای

برخی از تأثیرات اضطراب امتحان عبارتند از:

عصبی بودن: اشكال در خواندن و فهمیدن سوالات برگه امتحانی، اشكال در نظم دادن به افكار، اشكال در بازیابی و پیدا كردن كلمات كلیدی و مفاهیم اصلی هنگام پاسخ دادن به سؤالات تشریحی، ضعیف عمل كردن در امتحان حتی زمانی كه مطالب به خوبی مطالعه شده اند.

انسداد ذهنی (Mental Blocking) : خالی شدن ذهن هنگام پاسخگویی به سوال (دچار فراموشی شدن)، به خاطر آوردن جواب صحیح سوالات به محض اتمام وقت امتحان.

با استفاده از راهکارهای زیر می توانید از اضطراب امتحان بکاهید:

- به خوبی و به اندازه كافی مطالعه كنید، در این حالت حتی اگر تحت فشار باشید می‌توانید آنها را به یاد آورید.

- مدیریت زمان مناسب را یاد بگیرید و تمرین كنید و از انجام موارد زیر اجتناب كنید: تنبلی و كم تحركی، تعلل و مسامحه، خیال‌پردازی.

- با مطالعه كردن در طول ترم و اجتناب از انباشتن درس‌ها برای شب امتحان، احساس اطمینان و اعتماد را در خود بوجود آورید.

- یاد بگیرید كه چگونه بر مطالبی كه مطالعه می‌كنید متمركز شوید. این كار را به سه روش می‌توانید انجام دهید: الف) برای خود سوالاتی از كتاب درسی و نوشته‌های سر كلاس، مطرح كنید. ب) به كلمات كلیدی، مفاهیم و مثالهای كتاب درسی و جزوه‌های سر كلاس، دقت ویژه‌ای كنید. ج) برای خود خلاصه‌ها و فرمول‌های مختصری تهیه كنید كه به اطلاعات مربوط به كتاب درسی و جزوه كلاسی، نظم دهد.

- از روش‌های آرام‌سازی (Relaxation) استفاده كنید. به عنوان یك روش می‌توانید نفس‌های عمیق بكشید تا بدنتان را آرام كنید و از استرس خود كمی بكاهید.

توجه به نکاتی حین مطالعه لازم است كه عبارتند از:

محیطی كه در آن مطالعه می‌كنید می‌تواند تأثیر زیادی بر میزان كارایی زمان مطالعه شما داشته باشد. می‌توانید محیط مطالعه خود را بر اساس شرایط زیر مورد ارزیابی قرار دهید:

سر و صدا، مزاحمت‌ها، نور، دمای محیط، آراستگی و نظم و ترتیب، راحتی، لوازم و تجهیزات

صداهایی را كه باعث حواس پرتی شما می‌شوند، به حداقل برسانید. برخی افراد نیاز دارند كه هنگام مطالعه صدای آرامی را بشنوند و برخی نیز به سكوت علاقمندند. ببینید كه شما در كدام گروه قرار می‌گیرید.

می‌توانید در خوابگاه روی در اتاقتان نوشته‌ای را نصب كنید كه به دیگران اطلاع دهد در حال مطالعه هستید و مایلید كه كسی را ملاقات نكنید و دوستانتان می‌توانند برایتان یادداشت بگذارند تا بعداً به آنها سر بزنید. همچنین برای اینكه وقتتان برای مكالمات تلفنی صرف نشود می‌توانید تلفن خود را روی پیغام‌گیر بگذارید.

یك چراغ مطالعه با لامپ 75 وات كه خیلی به كتابتان نزدیك نباشد و از سمت مخالف دست برترتان (منظور چپ دستی یا راست دستی است) به كتاب بتابد بهترین است.

و نهایتاً دمای اتاقتان بهتر است كمی خنك باشد تا گرم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha