:معاون بهداشت و درمان سپاه گفت: گفتمان قالب از ایثارگری به مسائل اقتصادی و رفاه زدگی تغییر کرده و این موضوع در جامعه پزشکی هم رخ داده است البته نباید دچار افراط و تفریط شویم و جنبه‌های عملکرد خوب جامعه پزشکی را هم در نظر بگیریم.

سلامت نیوز:معاون بهداشت و درمان سپاه گفت: گفتمان قالب از ایثارگری به مسائل اقتصادی و رفاه زدگی تغییر کرده و این موضوع در جامعه پزشکی هم رخ داده است البته نباید دچار افراط و تفریط شویم و جنبه‌های عملکرد خوب جامعه پزشکی را هم در نظر بگیریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس حسن عراقی‌زاده امروز در نشست خبری سومین آیین اهدای جایزه ملی شهید دکتر رهنمون گفت: با وجود اینکه هم اکنون موضوعاتی مانند دریافت زیرمیزی از سوی برخی پزشکان و مشکلاتی در طرح تحول نظام سلامت مطرح می‌شود اما اگر به 30 سال گذشته برگردیم می‌بینیم که جامعه پزشکی مشتاقانه به دفاع از کشور پرداخته‌اند در زمانی که پزشک و متخصص نداشتیم. هزاران نفر از پزشکان متخصص و فوق‌تخصص پرستار و امدادگر داوطلبانه حضور پیدا کردند.

وی ادامه داد: یکی از بهترین کارنامه‌ها را گروه پزشکی در دوران جنگ داشتند و دستاوردهای دفاع مقدس به پشتیبانی جامعه پزشکی بوده است.

وی با اشاره به وجود 500 هزار مجروح جنگی گفت: ایثارگری از سوی جامعه پزشکی تا به امروز استمرار داشته است و هر زمانی که کشور در بحران قرار می‌گیرد داوطلبانه حضور می‌یابند نمونه آن را در وقوع زلزله رودبار، بم و آذربایجان شرقی دیدیم.

عراقی‌زاده گفت: هم اکنون که در منطقه و کشورهای عراق و سوریه بحران وجود دارد پزشک و پرستار زیادی به ما در بهداری سپاه و بسیج مراجعه کرده که داوطلبانه به آن جا اعزام شوند البته تا کنون نیازی نبوده است.

عضو شورای مرکزی بسیج جامعه پزشکی کشور ادامه داد: بنابراین روی دیگر سکه‌ای که در صدا و سیما به عنوان ناهنجاری از جامعه پزشکی مطرح می‌شود باید حضور ایثارگرانه و فعالانه‌ جامعه‌ پزشکی هم دیده شود. چرا که پرداختن به این بخش مروج فرهنگ ایثارگری خواهد بود.

وی افزود: حدود 4 هزار شهید در جامعه پزشکی داریم که 44 نفر از آنها در زمان شهادت پزشک بودند.

وی در مورد اهدای جایزه ملی شهید رهنمون که برای سومین سال پیاپی برگزار می‌شود گفت: امسال این جایزه به 14 خانواده تعلق می‌گیرد که 3 نفر خانواده پزشک شهید، 3 خانواده دانشجوی شهید، 3 خانواده امدادگر شهید، یک فرمانده شهید بهداری رزمی و یک نفر از شهدای نهضت بیداری اسلامی تعلق می‌گیرد.

وی اهداف اهدای این جایزه را گسترش ارزش‌های دینی و انقلابی در محیط‌های دانشگاهی معرفی الگوهای اخلاق پزشکی و ترویج مفاهیم ایثار و شهادت دانست.

عضو شورای مرکزی بسیج جامعه پزشکی کشور با اشاره به سالروز حادثه بمباران شیمیایی در بیمارستان حضرت فاطمه (س) (8 اسفند) و دریافت غرامت برای این حادثه گفت: این بیمارستان تنها بیمارستانی در دنیا است که مورد حمله بمب‌های شیمیایی قرار گرفت. دریافت غرامت برای جانبازان این حادثه از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران با همکاری قوه قضاییه، وزارت امور خارجه و در برخی مجامع بین‌المللی حقوقی مطرح و در دست بررسی است.اما اینکه مشخصاً برای این موضوع باشد تصور نمی‌کنم اما می‌توان از نظر تبلیغاتی روی آن کار کرد.

عضو شورای مرکزی بسیج جامعه پزشکی کشور در مورد دلیل کمرنگ شدن اخلاق پزشکی در جامعه پزشکی امروز گفت: در دوران جنگ فضایی بود که ایثار و شهادت همه را تحت تاثیر قرار داده بود اما به تدریج که از این دوران فاصله گرفتیم البته نمی‌گویم مسئولان فرهنگی و سیاسی مقصر بودند اما فضای ایثارگری تغییر کرد و گفتمان قالب به سمت مسایل اقتصادی و رفاه زدگی رفت.

عراقی‌زاده گفت: این موضوع باعث شد در همه گروه‌ها از جمله جامعه پزشکی رویکردها تغییر کند. از طرفی نباید دچار افراط و تفریط شویم نه اینکه بگوییم همه چیز خوب است و نه این که دچار سیاه‌ نمایی شویم.

وی ادامه داد: جامعه پزشکی خدمات خوبی ارائه می‌کند و فضای امن درمانی در کشور ایجاد شده است از طرفی ممکن است توسط برخی افراد بداخلاقی‌هایی وجود داشته باشد.

عراقی‌زاده افزود: باید فضای معنوی را حفظ کنیم و یاد و خاطره ایثار را قالب کنیم. قانون گذاران مجلس و دولت باید قوانین پیشگیرانه برای وقوع این تخلفات ایجاد کنند و نظارت مستمر و عملکرد جامعه پزشکی داشته باشند.

عضو شورای مرکزی بسیج جامعه پزشکی کشور گفت: 100 تیم ساماندهی برای حضور در بحران‌های داخلی منطقه‌ای ساماندهی شده‌اند و در زمینه بیمارستان‌های صحرایی از حدود 6 سال پیش بیمارستان‌های امام حسین، امام علی (ع) و خاتم الانبیاء بازسازی شده‌اند.

وی گفت: همچنین از سوی فرمانده کل نیروهای مسلح به بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس برای بازسازی تمام بیمارستان‌های دوران دفاع مقدس دستور بازسازی و احیا داده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha