مدیرکل برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین‌ شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور از ارائه بسته پیشنهادی برای مهار ریزگردها در کشور از سوی سازمان زمین شناسی خبر داد.

سلامت نیوز:مدیرکل برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین‌ شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور از ارائه بسته پیشنهادی برای مهار ریزگردها در کشور از سوی سازمان زمین شناسی خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، راضیه لک، در سی و سومین گردهمایی ملی علوم‌ زمین که در محل سازمان زمین‌ شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور برگزار شد، به بررسی دو بحران‌ خشکی دریاچه ارومیه و ریزگردها پرداخت.

وی با بیان این که در حال حاضر چندین بحران کشور را تهدید می‌کند، گفت: اگر ما زمین‌شناسان و فعالان حوزه علوم‌ زمین به این موضوع توجه نکنیم به نسل‌های بعد از خود هدیه‌ای بسیار ناسالم خواهیم داد.

وی افزود: فرزندانمان به خاطر بی‌توجهی ما به موضوع محیط‌ زیست ما را نخواهند بخشید و متاسفانه ما از این موضوع غافل هستیم.

این کارشناس با بیان این که علوم‌ زمین ارتباط تنگاتنگی با محیط‌ زیست دارد، خاطرنشان کرد: به خوبی واقفیم که چگونه تحقیقات زمین‌شناسی و اکتشافی مرتبط می‌تواند به مسائل محیط زیست کشور کمک کند.

خانم لک، ضمن اشاره به بحران کم آبی در دریاچه ارومیه، یادآور شد: مشاهده کردیم که چقدر یک زمین‌شناس در بحران‌های زیست‌ محیطی حرف برای گفتن دارد.

وی با بیان این که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور از سال‌ها پیش درباره دریاچه ارومیه مطالعه می‌کرد، گفت: اگر هشدارهای سازمان زمین‌ شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور جدی گرفته می‌شد از 4 سال پیش می‌توانستیم با یک مدیریت درست در منابع آب و کشاورزی دریاچه ارومیه را نجات دهیم.

این عضو هیات علمی پژوهشکده علوم زمین در ادامه طی موضوعی تحت عنوان بسته پیشنهادی مهار ریزگردها به بررسی روند تهیه نقشه‌های اولویت مهار ریزگرد با نمونه‌برداری رسوب در شبکه فشرده کانون‌های تولید ریزگرد در کشور پرداخت.

مدیرکل برنامه‌ریزی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور ضمن ابراز تاسف از بروز پدیده ریزگردها و گرد وغبار در کشور گفت: بسیار متاسفم که بگویم به جای آب از آسمان خاک بر سر مردم ما بارید.

خانم لک، با بیان این که موضوع ریزگرد را سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور از 6 سال پیش مطالعه کرد، تصریح کرد: سئوالی که امروز برای همه مطرح می‌شود این است که برای مهار ریزگرد از کجا آغاز کنیم؟ آیا کسی به غیر از یک زمین‌شناس قادر به پاسخگویی به سوال است؟

وی با بیان این که زمین‌شناسان خوب می‌دانند که ریزگردها در چه شرایطی ایجاد می‌شوند، خاطرنشان کرد: ریزگردها در زمین‌های با شرایط فیزیکی و شیمیایی خاص، رطوبت نامناسب و زمین ریخت‌شناختی ویژه به وجود می‌آیند که همه این موارد تخصص‌های مختلف علوم زمین از قبیل رسوب‌شناسی، ژئومورفولوژی، هیدروژئولوژی، زمین‌ساخت، محیط‌های رسوبی دیرینه، کانی‌شناسی به ویژه کانی‌شناسی رس‌ها و... را طلب می‌کند.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه، محیط‌های تالابی که به بیابانی تبدیل شده‌اند، مناسب‌ترین مکان برای تولید ریزگردها است.

مدیرکل برنامه‌ریزی سازمان زمین‌شناسی گفت: این سازمان طی سال‌های گذشته در همه کانون‌های تولید ریزگرد از جمله پلایای جازموریان، دریاچه هامون و هلمند، نوار جنوبی کشور، مکران، سواحل خلیج‌فارس، جلگه خوزستان، کویر ایران و دریاچه‌های خشک شده از جمله مهارلو، بختگان و طشک نمونه‌برداری انجام داد و بر اساس ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی رسوبات، نقشه‌های اولویت مهار ریزگرد منطقه را تهیه کرد.

وی از بسته پیشنهادی سازمان زمین‌ شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور برای مهار ریزگردها در کشور خبر داد و گفت: به لحاظ اینکه ایران نیز منشا بروز ریزگرد برای کشورهای شرقی است، مطالعه در این باره از ایران شروع شد.

خانم لک، هدف از این بسته پیشنهادی را چنین عنوان کرد: ما به عنوان یک دستگاه حاکمیتی و مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظر داریم که بر اساس نقشه مهار ریزگرد از یک نقطه در کشور خودمان شروع کنیم و مطالعات را در کشور عراق ادامه دهیم.

این کارشناس، ضمن اشاره به سند تفاهمی که طی روزهای گذشته میان وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران و وزارت محیط زیست عراق بر اساس طرح پیشنهادی سازمان زمین‌شناس ایران به امضا رسید، خاطرنشان کرد: فعالیت‌های مربوط به شناسایی مناطق اولویت‌دار در عراق شروع شده و این بسته پیشنهادی در این کشور به مرحله اجرایی رسیده و تیم کارشناسی در اسفند ماه از عراق به ایران خواهند آمد.

وی از دانشجویان مرتبط با علوم‌ زمین درخواست کرد تا موضوعات پایان‌نامه کاربردی مرتبط با مسائلی که کشور را درگیر کرده، به مسئولان ارائه کنند.

مدیرکل برنامه‌ریزی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور در پایان گفت: بیاید علوم زمین را در راستای حفاظت از زمین به کار ببریم و طوری عمل نکنیم که در جهت تخریب زمین پیش برویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha