مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه یکی از سیاست های مهم این سازمان بحث چرخه اقتصادی انتقال خون است، گفت: به همین منظور برای سال آینده 110 میلیارد تومان تامین درآمد از طریق چرخه اقتصادی این سازمان پیش بینی شده است.

سلامت نیوز:مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه یکی از سیاست های مهم این سازمان بحث چرخه اقتصادی انتقال خون است، گفت: به همین منظور برای سال آینده 110 میلیارد تومان تامین درآمد از طریق چرخه اقتصادی این سازمان پیش بینی شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، علی اکبر پورفتح الله روز دوشنبه در آیین افتتاح مرکز نوآوری سازمان انتقال خون افزود: چرخه اقتصادی سازمان انتقال خون به هیچ وجه نباید بار مالی بر دوش مردم بگذارد و نباید پرداختی از جیب مردم داشته باشد.

وی اظهار داشت: امیدواریم این درآمد در سال آینده تحقق شود تا بتوانیم خدمات گسترده تری به مردم ارائه دهیم.

این مسوول یکی از چالش های موجود در این زمینه را عدم حمایت بیمه ها عنوان کرد و افزود: اقتصاد انتقال خون اکنون به عنوان یکی از دغدغه های مهم بیمه ها و خود سازمان انتقال خون است که باید با دیدی بهتر به آن بنگریم.



**برنامه های سازمان انتقال خون در دولت تدبیر و امید

پورفتح الله در ادامه به برنامه های دولت تدبیر و امید در این سازمان اشاره کرد و افزود: تا حدود 1،5 گذشته بحران وسیعی در این سازمان وجود داشت به طوری که 210 میلیارد تومان بدهی داشتیم در صورتی که بودجه ستادی ما 100 میلیارد تومان بود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: همچنین در این مدت فراخوان کمبود خون در مراکز درمانی و بیمارستانی را داشتیم و در بسیاری از استان ها میزان ذخیره فرآورده های خون در حد هشدار بود و مواد تجهیزاتی ما نیز در بدترین شرایط ممکن بود.

وی ادامه داد: اما اکنون با کمک وزارت بهداشت در وضعیتی مناسبی قرار داریم به طوری که میزان بدهی پرداخت شده است و از ابتدای سال جاری تاکنون نیز هیچ فراخوانی برای کمبود خون و فرآورده ها نداشته ایم.

وی با بیان اینکه در زمینه ذخیره خون وضعیت مناسبی داریم، افزود: اکنون متوسط ذخیره خون بیش از هفت روز مصرف در کشور است.

پورفتح الله در ادامه تصریح کرد: همچنین در زمینه ذخیره کیت های انتقال خون و کیسه ها و ملزومات اصلی سازمان به مدت 6 ماه ذخیره داریم و سایر اقلام تا اسفند سال آینده ذخیره سازی شده است.

وی ادامه داد: همچنین برای 6 قلم مصرفی سازمان انتقال خون که 40 میلیارد تومان هزینه شده است نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 میلیارد تومان صرفه جویی کرده ایم و حتی 25 درصد زیر قیمت سال گذشته این کالاها را خریداری کرده ایم.



**مدیریت مصرف خون با جدیت پیگیری می شود

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: مدیریت مصرف خون با جدیت پیگیری می شود تا خون خود بیمار برای خود بیمار مصرف شود، که باید در این زمینه بیمه ها حمایت کنند.

وی ادامه داد: ورود بیمه ها به چرخه مدیریت مصرف خون به اقتصاد بیمه ها و سلامت کمک می کند اما چون بیمه های ما نگاه اقتصادی ندارند، با چالش بزرگی در این زمینه رو به رو هستیم.



**ظرفیت 150 هزار لیتر پلاسما داریم

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه کشورمان اکنون در زمینه صنعت پلاسما ظرفیت تولید 150 هزار لیتر را دارد، ابراز امیدواری کرد: این ظرفیت به 250 هزار لیتر افزایش یابد چرا که این میزان تولید پلاسما برای ما 15 میلیارد تومان درآمد در بردارد.

پورفتح الله افزود: قیمت پلاسمای ما صرف ارزان سازی دارو می شود که حدود 45 میلیارد تومان می شود که اگر ظرفیت پلاکای ما به 250 هزار لیتر برسد، بخش عمده ای از درآمدمان از طریق پلاسما تامین می شود.

وی ادامه داد: به همین منظور با مشارکت بهش خصوصی در این زمینه وارد عمل شده ایم و از شرکت هایی که وارد صنعت پلاسما شوندف نیز استقبال می کنیم تا از این طریق به تولید خمیر پلاسما بپردازند و ما به جای پلاسما خمیر آن را ارسال کنیم و در جاهایی نیز به تولید آلبومین برسیم.



** مرکز نوآوری انتقال خون چرخه فناوری را به نقطه شکوفایی می رساند

پورفتح الله در ادامه با اشاره به افتتاح مرکز نوآوری سازمان انتقال خون گفت: این مرکز در چهلمین سالگرد تاسیس سازمان انتقال خون می تواند چرخه فناوری و نوآوری در این سازمان را به نقطه شکوفایی برساند.

وی ادامه داد: همیشه در سازمان ها دوران رشد و رسیدن به قله شکوفایی وجود دارد و اگر نوآوری نباشد، به سقوط کردن می رسند که امیدواریم این مرکز نقطه ای باشد که سازمان انتقال خون همچنان شکوفا و بالنده و در راس سازمان های انتقال خون منطقه و کشورهای در حال توسعه باشد.

وی تصریح کرد: این مرکز به عنوان مرکزی بی نظیر می تواند به ارتقای جایگاه انتقال خون، همکاری های بین المللی، کمک به آموزش پرسنل و چرخه مصرف خون کمک کند.

نخستین مرکز نوآوری سازمان انتقال خون ایران امروز دوشنبه با حضور دکتر ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha