دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۸
کد خبر: 139552

متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: نوشیدن چای سبز در پیشگیری از پوسیدگی دندان، رفع بیماری های قلبی، استرس و خستگی مزمن و نیز اختلالات پوستی و کاهش التهاب موثر است.

سلامت نیوز:متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: نوشیدن چای سبز در پیشگیری از پوسیدگی دندان، رفع بیماری های قلبی، استرس و خستگی مزمن و نیز اختلالات پوستی و کاهش التهاب موثر است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر سیدمهدی شادنوش روز افزود: بطور کلی حدود 80 درصد چای مصرفی در دنیا از نوع سیاه و فقط 20 درصد آن چای سبز است.

وی ادامه داد: تمام انواع چای ها از جوشاندن برگ های خشک تهیه می شود که درجه اکسیداسیون این برگ ها نوع چای را مشخص می کند.

شادنوش تصریح کرد: چای سبز از برگ های غیراکسید شده تهیه می شود و کمترین میزان فراوری را در بین انواع چای دارد؛ به همین دلیل از سالم ترین نوشیدنی های موجود بوده و دارای بیشترین مقادیر آنتی اکسیدان و پلی فنل های مفید است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه چای سبز دم کرده که مواد شیرین کننده به آن افزوده نشده باشد، یک نوشیدنی فاقد کالری است، افزود: میزان کافئین موجود در چای سبز نسبت به چای سیاه کمتر است.

شادنوش ادامه داد: براساس مستندات انستیتو ملی سرطان آمریکا، پلی فنل های موجود در چای از رشد تومور در مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی جلوگیری کرده و اثرات مخرب اشعه ماورا بنفش را خنثی می کنند.

وی افزود: در جوامع با مصرف بالای چای سبز، میزان سرطان کمتر است، البته این مساله ممکن است به علت سبک زندگی سالم تر این افراد باشد.

شانوش گفت: اثرات مفید چای سبز بر انواع زیادی از سرطان ها گزارش شده، اما تاکنون مکانیسم دقیق این نوشیدنی مشخص نشده است.



** چای سبز به عنوان ماده کاهنده وزن توصیه نمی شود

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: برخلاف تبلیغات گسترده و ادعاهای موجود مبنی بر اثرات چای سبز بر کاهش وزن، این نوشیدنی فقط می تواند اثرات کوچک و غیر چشمگیری در کاهش وزن افراد چاق داشته باشد و به عنوان ماده کاهنده وزن قابل توصیه نیست.

شادنوش درمورد منع مصرف چای سبز نیز افزود: مصرف چای سبز معمولا موارد منع خاصی ندارد.

وی ادامه داد: افراد با حساسیت زیاد به کافئین که عوارضی مانند بی خوابی، استرس، تحریک پذیری، تهوع یا اختلالات معدی را تجربه می کنند و افراد دریافت کننده داروهای ضد انعقاد، باید با احتیاط بیشتری چای سبز مصرف کنند.



** اثرات مضر قرص های چای سبز

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: قرص های چای سبز به علت مقادیر بالای مواد موثره ممکن است اثرات مضری بر افراد داشته باشد.

شادنوش افزود: مصرف این قرص ها برای زنان باردار یا شیردهی که مشکلات سلامتی مانند بیماری های قلبی، فشار خون بالا، اختلالات کبدی و کلیوی، زخم های معده و اختلالات اضطرابی دارند باید مورد توجه خاص قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha