دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۱
کد خبر: 139559

احتمالا شما تا به حال به کاغذ توالتتان چندان توجهی نکرده‌اید، اما کارشناسان می‌گویند که کاغذ توالت آنقدرها هم که به نظر می‌رسد، بی‌ضرر نیست. کاغذ توالت ممکن است است باعث تحریک شدن اعضایتان شود و حتی «بریدگی‌های میکروسکوپی» در آن ایجاد کند.

کاغذ توالت ممکن است، به شما آسیب برساند

سلامت نیوز: احتمالا شما تا به حال به کاغذ توالتتان چندان توجهی نکرده‌اید، اما کارشناسان می‌گویند که کاغذ توالت آنقدرها هم که به نظر می‌رسد، بی‌ضرر نیست. کاغذ توالت ممکن است است باعث تحریک شدن اعضایتان شود و حتی «بریدگی‌های میکروسکوپی» در آن ایجاد کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سپید، دکتر مارک لیوی، متخصص داخلی از مرکز پزشکی مرسی در بالتیمور می‌گوید: «ایجاد بریدگی‌های میکروسکوپی ناشی از استفاده از کاغذ توالت آنقدرها که فکر می‌کنید، ناشایع نیست.»

اما علت این آسیب چیست؟

طیف گسترده‌ای از کاغذ توالت در بازار موجود است که میزان نرمی‌شان متفاوت است. برخی از کاغذ توالت‌های ارزان‌تر آنقدر زبر هستند که گویی دارید خودتان را با سمباده پاک می‌کنید.

برخی از کاغذهای توالت دوستدار محیط زیست از مواد بازیافتی ساخته می‌شوند، آنها هم ممکن است شما را دچار مشکل کنند، زیرا فیبرهای گرفته‌شده از کاغذ اصلی در طول فرآوری به شکل توده‌ای در می‌آیند و به طور شاخص نرمی کاغذ را کم می‌‌کنند. کاغذ توالت‌های زبر به خصوص در ادارات،رستوران‌ها یا دستشویی‌های عمومی رایج هستند- یعنی جاهایی که ممکن است بخواهند هزینه‌های ملزمات دستشویی را پایین نگهدارند.

هنگامی که به دفعات با چنین کاغذهایی خودتان را پاک می‌کنید، فیبرهای زبر موجود در آنها اعضایتان را تحریک می‌کند و حتی ممکن است بریدگی‌های میکروسکوپی ایجاد کند.

لیوی می‌گوید، این بریدگی‌های میکروسکوپی با اینکه چندان عمیق نیستند، اما به سطح پوست آنقدر آسیب می‌زنند که باعث تحریک و نارحتی شود. در این صورت ممکن است در هنگام نشستن احساس ناراحتی کنید و حتی موقع راه رفتن هم این ناراحتی ادامه یابد، اما موضوع به این ناراحتی ختم نمی‌شود. دکتر لیوی می‌گوید که این بریدگی‌ها امکان ورود باکتری‌ها به پوست و ایجاد عفونت موضعی را فراهم می‌کنند.

ممکن است فکر کنید که با استفاده از کاغذ توالت‌های نرمتر این مشکل حل می‌شود، اما کاغذهای نرمتر هم ممکن است مشکلات خاص خودشان را داشته باشند. به گفته لیوی حتی نرم‌ترین کاغذها ممکن است، حاوی مواد رنگی یا عطرهایی باشند که تحریک‌کننده هستند.

به نظر دکتر آنتونیوی پیزارو دارای بورد تخصصی زنان و زایمان، زنان به خصوص در معرض این آسیب قرار دارند، زیرا اغلب کاغذ را روی پوستی بسیار حساس می‌کشند.

او می‌گوید: «پوست مودار فرج بسیار ظریف است، مانند زیر پلک، و بافت لبیایی عمیق‌تر حتی به محرک‌ها حساس‌تر است. من همیشه به بیمارانم، به خصوص آنهایی که از تحریک‌شدگی فرج شکایت می‌کنند، توصیه می‌کنم یا خودشان به ملایمت و به آرامی کاغذ را روی منطقه بگذارند و آن را روی پوست نمالند و فقط کاغذ توالت سفید بدون رایحه پس از ادرار کردن به کار برند.»

اما موضوع فقط به مالیده شدن کاغذ توالت ختم نمی‌شود، پیزارو می‌گوید که چسبیدن خرده‌های کاغذ توالت به پوست پس از رفتن به دستشویی امر رایجی است که ممکن است به تحریک پوست بینجامد. او توصیه می‌کند در صورت امکان خودتان را آب بکشید (اگر توالت بیده ندارد، می‌تواند از یک بطری آب معدنی یا دستمال مرطوب استفاده کنید).

پیزارو می‌گوید اگر کاغذ توالت ارزان و زبر تنها گزینه در دسترستان است، و استفاده از آن باعث تحریکتان می‌شود، به کلی از پاک کردن با کاغذ توالت را کنار بگذارید و خودتان را آب بکشید و بعد با گذاشتن کاغذ خودتان را خشک کنید.

اگر از کاغذ توالت نرم و بدون رایحه استفاده کردید و باز هم مشکل داشتید، چه باید کرد؟ پری قدسی، دارای بورد تخصصی زنان و زایمان می‌گوید، ممکن است علت این باشد که خودتان با شدت بیش از حد یا در دفعات بیش از حد پاک می‌کنید. و به گفته او، از طرف دیگر با وجود اینکه جهت پاک کردن برای مردان چندان اهمیت ندارد، زنان باید همیشه قاعد «پاک کردن از جلو به عقب» را رعایت کنند. این کار مانع از آن می‌شود که باکتری‌های دور مقعد به پیشابراه دسترسی پیدا‌کنند و به عفونت مجرای ادراری یا تحریک بیشتر فرج بینجامند.

در مواردی که آسیب از قبل به وجود آمده باشد، دکتر لیوی توصیه می‌کند که کاغذ توالتتان را خیس کنید یا به طور موقت از دستمال کاغذی بدون رایحه یا دستمال‌ از پیش مرطوب‌شده با عصاره هماملیس استفاده کنید، تا تحریک برطرف شود. اگر هنوز احساس ناراحتی می‌کنید می‌توانید از کرم‌های معمول برای درمان تحریک ناشی از پوشک بچه هم استفاده کنید تا منطقه تحریک‌شده تسکین یابد.

به گفته لیوی اگر بثورات، خونریزی یا ضایعه پوستی به وجود آمده باشد یا تحریک با این اقدامات برطرف نشود، وقت مراجعه به دکتر فرا رسیده است. هنگامی می‌خواهید دوباره به کاغذ توالت معمول بازگردید، مطمئن شوید که محصولی را که می‌خرید حاوی رنگ‌، رایحه‌‌، لوسیون‌، نرم‌کننده یا سایر افزودنی‌ها نباشد. کاغذ توالت دو یا سه‌لایه معمولا از انواع تک‌لایه نرم‌تر است.

منبع: Yahoo Health

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha