دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۶
کد خبر: 139565

رییس مرکز خاورمیانه ای بیماری های کبدی با بیان اینکه 30 تا40 درصد مردم کبد چرب دارند، افزود: در حدود 30 میلیون نفر ایرانی درگیر این بیماری هستند.

سلامت نیوز:رییس مرکز خاورمیانه ای بیماری های کبدی با بیان اینکه 30 تا40 درصد مردم کبد چرب دارند، افزود: در حدود 30 میلیون نفر ایرانی درگیر این بیماری هستند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،سید موید علویان روز دوشنبه  اظهار داشت :سبک زندگی ماشینی ، بی تحرکی ، استفاده از فست فودها ، مواد چربی ، قند ، نشاسته و شکر از جمله مهمترین عوامل ابتلا به این بیماری است .

این پزشک متخصص یکی از مهمترین مباحث در زمینه بیماری های کبدی را بحث کبد چرب عنوان کرد و گفت : دراین زمینه هنوز کار جدی نه در جهان و نه در ایران انجام نشده است و جای کار، فراوان است .

این دانشمند برتر دهه اخیر با تاکید بر تغییر در شیوه زندگی و بهره مندی از تغذیه سالم گفت: انجام فعالیتهای ورزشی ، تشویق مردم به خوردن غذاهای مناسب ، پرهیز از خوردن غذاهای چرب و آماده ، کم کردن مصرف مواد چربی ، نشاسته و قند و شکر از جمله نکاتی است که باید به آن در رسانه ها بیشتر پرداخته و به نوعی برای مردم فرهنگ سازی شود .

وی با تاکید بر خود مراقبتی مردم از خود گفت : اگر رستوران ها و خانواده ها از روغن خوب همچون روغن کنجد استفاده کنند بیماری کبدی نیز کاسته خواهد شد، همچنین با مصرف این روغن دیابت نیز کاهش یافته و کبد چرب نیز رفته رفته از بین خواهد رفت.

علویان با تاکید براینکه باید سواد پزشکی مردم را افزایش دهیم گفت : باید با آموزش های لازم کاری کنیم که مردم به سلامت خود اهمیت بیشتری بدهند و از رسانه ها می خواهم به این مقوله بیشتر بپردازند .



* شیوع هپاتیت بی در کشور زیر دو درصد است



دانشمند برتر دهه اخیر با بیان اینکه شیوع بیماری هپاتیت B و C در کشور نسبت به همسایگان کمتر از دو و نیم درصد است ،گفت: این آمار نشان می دهد سطح آموزش و آگاهی مردم پس از انقلاب به کنترل این بیماری کمک فراوانی کرده است .

رییس مرکز خاورمیانه ای بیماری های کبدی به کنترل دو نوع از بیماری کبدی در کشور اشاره کرد و گفت : در سال های قبل از 57 شیوع بیماری هپاتیت «بی» در بیشتر نقاط کشور بین 5 تا 7 درصد بود که با فعالیت های صورت گرفته این رقم هم اکنون در کل کشور به زیر 2 درصد می رسد ، این رقم در تهران زیر یک درصد است و نشان دهنده آن است که بعد از انقلاب انجام واکسن هپاتیت، آموزش ، و افزایش سطح بهداشت به کنترل این بیماری کمک فراوانی کرده است .

وی یاد آور شد : این رقم در کشورهای همسایه 3 الی 5 درصد است و نشان می دهد که ایران توانسته در کنترل بیماری نسبت به کشورهای منطقه موفق تر عمل کند.

پروفسور علویان در مورد وضعیت کنترل بیماری هپاتیت «سی» به عنوان یک بیماری جدی به خبرنگار ایرنا گفت : شیوع این بیماری در کشور زیر نیم درصد است در حالی که در کشورهای پاکستان 5 درصد ، آذربایجان 7 درصد، عراق 4 درصد و عربستان 5 درصد شیوع دارد ، این آمار هم نشان می دهد این بیماری هم در کشور کنترل شده است .

وی نقش رسانه ها را در آگاهی بخشی در این زمینه بسیار موثر عنوان کرد و گفت: اگر بخواهیم در حوزه سلامت پیشرو باشیم باید ظرفیت های لازم ایجاد شود ، اطلاع رسانی خوب و به موقع بسیار حائز اهمیت است .



* پروفسور علوی در مورد انتخابش به عنوان دانشمند برتر دهه اخیر از سوی فرهنگستان علوم پژشکی کشور گفت : این فرهنگستان هر ساله ازمیان پژوهشگران حوزه های بالینی و علوم پایه که مقالات آنها براساس معیارهای ارزشیابی بین المللی توسط داوران داخلی و خارجی به عنوان مقاله برتر معرفی می شوند افرادی را انتخاب می کنند که یکی از منتخبان من بودم .

رییس مرکز تحقیقات گوارش و کبد یاد آور شد: حدود 23 سال است که در حوزه بیماری های کبدی فعالیت می کنم و دارای مدرک استاد تمام دانشگاه هستم که در طی بررسی ها و شاخص های «اس کوپس » که یک بانک اطلاعاتی بین المللی است در فاصله سال های 2005 تا 2015 بالاترین تعداد مقالات پژوهشی و تحقیقاتی 312 مقاله را داشته ام و دانشمند بعدی با 310 مقاله از کشور آلمان و نفر سوم دارای 273 مقاله بود که در نهایت از سوی فرهنگستان علوم به عنوان دانشمند برتر دهه اخیر انتخاب شدم .

علویان یکی دیگر از شاخص های انتخاب برترین ها را ارجاع به مقالات دانست و گفت : اینکه به چه میزان از مقالاتی که تدوین شده در سایر تحقیقات استفاده شده خود شاخص مهمی است ، به عنوان نمونه یکی از این مقالات بیش از یکصد ارجاع و استناد داشته است ، همچنین دلیل دیگر این است که در جشنواره سال 91 به عنوان نفر دوم علوم بالینی کشور انتخاب شدم با توجه به اینکه در آن سال نفر اول نداشتیم .

وی با بیان اینکه 65 کتاب را به رشته تحریر در آوردم که برخی به زبان عربی ، آنگلیسی و روسی به چاپ رسیده است اظهار داشت که کار ترجمه عربی و انگلیسی این کتابها را خود انجام داده ام ، همچنین فعالیت های علمی در کشورهای تاجیکستان ، اذربایجان و کردستان عراق انجام داده ام و استاد راهنمای دانشجویانی ازپاکستان و عراق هستم .

وی این انتخاب را حاصل کار تیمی با حضور پژوهشگران جوان دانست و گفت : حدود 160 نفر از مراکز و دانشگاه های مختلف در تهیه و تدوین این مقالات با من همکاری داشتند و این نشان می دهد ظرفیت فعالیت های گروهی و تیمی در کشور وجود دارد .

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله با تاکید بر انجام کارهای گروهی تحقیقاتی و خارج شدن از اقدامات فردگرایانه گفت: رمز موفقیت کشور در حوزه های علمی و تخصصی داشتن نگاه تیمی و گروهی به فعالیت های علمی است که ماحصل آن کسب افتخار برای کشور است .

پرفسور علویان یاد آور شد : به رغم تحریم ها ، تهدید ها ، فشارها و محدودیت های موجود ارتباط علمی خوبی با محققان سایر کشورها ایجاد شده است و این نشان از ظرفیت و توان بالای دانشمندان و محققان ایر انی دارد ، با توجه به ظرفیت ها و توان علمی محققان ایرانی می توانیم در کنفرانس های اروپایی در خارج از کشور نیز مشارکت داشته باشیم و از تجارب یکدیگر بهره مند شویم .

این چهره برتر منطقه و جهان در عرصه مبارزه با بیماری های کبدی با بیان اینکه شبکه هپاتیت ایران در منطقه نیز فعال است افزود : این امر سبب شده در منطقه شبکه ای به نام جامعه جهانی هپاتیت ایجاد کنیم که هم اکنون در حال فعالیت های علمی ، آموزشی و درمانی در ایران و منطقه هستیم .

وی به فعالیت های خوب ایران در حوزه درمان بیماری های کبدی و انواع هپاتیت اشاره کرد و گفت : ایران کشوری بزرگ و دارای نیروهای فعال جوان و متخصص در حوزه پزشکی است به گونه ای که در دور افتاده ترین مناطق ایران مراکز درمانی برای کنترل و درمان بیماری هپاتیت دایر شده است.



* ظرفیت های خوب کیش در درمان بیماری های کبدی



وی به ظرفیت ها و امکانات خوب جزیره کیش در بحث درمان بیماری های کبدی اشاره کرد و گفت : در طی هشت ماه گذشته کلینیک تخصصی و فوق تخصصی در بیمارستان کیش با کمک مسوولین منطقه آزاد و بیمارستان راه اندازی شده که خدمات خوبی را به بیماران ارائه می دهد .

علویان فرصت ایجاد شده را برای جذب گردشگر سلامت بسیار مهم عنوان کرد و گفت : کشور ما نه تنها در هپاتولوژی ، قلب و جراحی پوست اول است بلکه در بسیاری از رشته های تخصصی در جایگاه اول قرار دارد اما این اول بودن نتوانسته نمود خوبی در جهان داشته باشد .

رییس مرکز تحقیقات گوارش و کبد به نقش اطلاع رسانی و تبلیغات برای معرفی ظرفیت های موجود در کیش اشاره کرد و گفت : این ظرفیت ها باید به خوبی در کشورهای مختلف معرفی شود ، همچنین نیاز نداشتن به ویزا و امکان تردد آسان بیماران از سایر کشورها به ویژه همسایگان منطقه ای ظرفیت مهم جزیره کیش در حوزه درمان و سلامت است .

وی تصریح کرد : این اطلاع رسانی و تبلیغات باید به گونه ای باشد تا هنگامی که گردشگر وارد جزیره می شود برای انجام آزمایشات مختلف به بیمارستان مراجعه کند ، هزینه پایین درمان در ایران خود ظرفیت دیگری برای بهره مندی گردشگران خارجی از خدمات است .

علویان از تکمیل شدن کلینیک مجهز درمان بیمارهای کبدی و راه اندازی آن تا پایان سال در بیمارستان کیش خبر داد و افزود : با راه اندازی این مرکز بسیاری از بیماران می توانند از خدمات تخصصی این مرکز بهره مند شوند .

رییس مرکز تحقیقات گوارش و کبد پیشنهاد داد که با برگزاری کلاس های آموزشی برای مردم و مسوولان می توان آنها را از خطرات بیمارهای کبدی به ویژه کبد چرب آگاه کرد.

پروفسور علویان چندی پیش از سوی فرهنگستان علوم پزشکی به عنوان دانشمند برتر دهه اخیر انتخاب و طی مراسمی در 30 بهمن ماه جایزه علمی فرهنگستان (جایزه استاد فریدون عزیزی) به وی اهدا شد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ناشناس ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    اولا واکسن هپاتیب ب از سال 72 نوزادان را ایمن کردن و تا سال 82 هیچ بزرگسالی از طرف بهداشت ایمن نشد و پدر خودم سال 82 هپاتیت گرفت و یادم است اون زمان باید سی هزار تومان هزینه میکردی برای واکسن هپاتیت......اتفاقا شیوع هپاتیت سیر نزولی دارد..لطفا درست اطلاع رسانی کنید که مردم بیشتر آگاهی پیدا کنند و پیشگیری کنند