دانشمندان در انگلیس به تازگی به رابطه ژنتیكی بین ساعت بیولوژیك بدن و خطر بروز دیابت پی برده‌اند.

این پژوهشگران اعلام كردند كه بین ساعت بیولوژیك بدن، بروز نارسایی‌های متابولیسم و ابتلا به دیابت رابطه آشكاری وجود دارد.

پژوهشگران دو واحد پژوهشی در انگلیس به نام‌های انستیتو ولكام تراست سانگر و مركز همه گیرشناسی MRC در كمبریج در این مطالعات ژنی راشناسایی كرده‌اند كه روی شیوه واكنش بدن به چرخه 24 ساعته شبانه روزی تاثیرگذار است.

این چرخه به میزان زیاد با مقدار بالای قند خون و افزایش خطر دیابت نوع دوم در ارتباط است.

این پژوهشگران تاكید كردند: ما به شواهد علمی محكم و قابل اطمینانی دست یافته‌ایم كه بر اساس آن ژن رمز گشایی شده گیرنده ملاتونین 1B با افزایش قند خون در بدن و تشدید خطر بروز دیابت نوع دوم در ارتباط است.

به گفته دكتر مارك مك كارتی از دانشگاه آكسفورد، ملاتونین هورمونی است كه به شدت با كنترل دوره‌های خواب - بیداری در انسان، با غلظتهای حداكثر خونی در شب و كاهش این غلظت‌ها در روز ارتباط دارد.

به گزارش ایسنا، به گفته پژوهشگران؛ مختل شدن و آشفتگی الگوهای خواب با بروز طیف قابل توجهی از مشكلات سلامت در بدن از جمله اختلالات متابولیكی مانند دیابت، در ارتباط هستند اما تا پیش از كشف این ژن جدید چگونگی رابطه فوق درك نشده بود.

پژوهش فوق كه در مجله «نیچر ژنتیك» منتشر شده نشان می‌دهد كه گیرنده ملاتونین در مطالعات ژنوم گسترده، نخستین ژنی است كه هم با افزایش قند خون و هم با افزایش خطر بروز دیابت در ارتباط است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha