یک عضو انجمن بیماری های عفونی ایران گفت: بیماری های نوپدید همچون ایدز، MS و "ALS" به دلیل ناشناخته بودن عامل بیماری قابل پیشگیری نبوده و بیشترین آسیب را به لحاظ اقتصادی و سلامتی به جامعه وارد می کنند.

دکتر بهزاد بیژنی در گفت و گو با ایرنا افزود: اغلب بیماری های نوپدید امروزه خطر و تهدیدی جهانی محسوب می شوند.
وی اظهار داشت: تغییر در وضعیت رفتارهای انسان، تأثیر تکنولوژی های جدید مقاومت میکروبی، تغییر در نحوه استفاده از منابع، تضعیف نظام مراقبت های بهداشتی در برخی از کشورهای جهان از عوامل ایجاد کننده بیماری های نوپدید هستند.
وی، با اشاره به برخی بیماری های نوپدید از جمله MS، ALS و ایدز افزود: بیماری MS با تخریب غلاف های رشته های عصبی، علائم متنوع سیستم اعصاب از جمله نابینایی و ناشنوایی را ایجاد کرده و دربرخی موارد با اختلال در انتقال پیام های عصبی سبب شدت بیماری در فرد
می‌شود.
این متخصص اظهارداشت: بیماری "ALS" نیز، با ایجاد مشکل در سیستم عصبی فرد سبب ایجاد فلج پیشرونده شده و معمولا خطرناک تر از بیماری MS و منجر به مرگ می شود.
بیژنی، با اشاره به تفاوت این دو بیماری عصبی گفت: در بیماری MS غلاف رشته های عصبی از بین رفته اما در بیماری ALS با از بین رفتن رشته های عصبی، سلول های عصبی از بین می روند.
وی گفت: بیماری عفونی ایدز نیز، به عنوان یک بیماری نوپدید که در دهه 80 در کشور آمریکا شناخته شده، با وجود شناخته شدن عامل آن به دلیل نبود داروهای ضد ویروسی موثر قابل درمان نیست.
وی، با بیان اینکه مهم ترین علت شیوع این بیماری اعتیاد تزریقی و داشتن روابط خارج از چارچوب خانواده است، افزود: اکنون به منظور پیشگیری از شیوع این بیماری در کشور، سرنگ های تزریقی به صورت رایگان در بین معتادان توزیع می شود.
بیژنی خاطر نشان کرد: برای پیشگیری از شیوع بیماری های نوپدید در جامعه باید سطح اطلاعات عمومی شهروندان در خصوص این بیماری ها و راه های انتقال بیماری ایدز توسط رسانه های جمعی ارتقا یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha