کی از مهم‌ترین مشکلاتی که در حوزه فعالیت‌های اجتماعی برای کنترل و برنامه‌ریزی وجود داشت ثبت آمار دقیق و مهم‌تر از آن نبود مرکزی بود که این آمارها را ارائه دهد. آنطور که رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران می‌گوید: روز گذشته مرکزی با عنوان مرکز ملی رصد مسائل اجتماعی در وزارت کشور با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد که خلاء آن از مدت‌ها پیش احساس می‌شد.

سلامت نیوز:یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در حوزه فعالیت‌های اجتماعی برای کنترل و برنامه‌ریزی وجود داشت ثبت آمار دقیق و مهم‌تر از آن نبود مرکزی بود که این آمارها را ارائه دهد. آنطور که رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران می‌گوید: روز گذشته مرکزی با عنوان مرکز ملی رصد مسائل اجتماعی در وزارت کشور با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد که خلاء آن از مدت‌ها پیش احساس می‌شد.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان،بدون شک یکی از خلاهایی که در حوزه فعالیت‌های اجتماعی وجود داشت، نداشتن اطلاعات و آمار در حوزه مسائل اجتماعی در کشور بود و این خلأ موجب شده بود که برنامه‌ریزی‌ها در حوزه‌های اجتماعی در یک فضای مبهم انجام شود. رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران معتقد است: از آنجا که یکی از مهم‌ترین و اولین مرحله برنامه‌ریزی شناخت وضعیت موجود است، پراکندگی داده‌هایی که از طرف دستگاه‌ها به صورت جزیره‌ای اعلام می‌شد باعث شده بود که اطمینان و اعتماد به داده‌های موجود به عنوان داده‌های کافی برای برنامه‌ریزان وجود نداشته باشد. سیدحسن موسوی‌چلک با اشاره به اینکه آمارهایی که وجود داشت روند مسائل اجتماعی را نشان نمی‌داد، می‌گوید: در این شرایط مشخص است که برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری و حتی هزینه‌ها و برنامه‌هایی که تدوین و اجرا می‌شود کارایی لازم را نداشته باشد واز طرفی همیشه به مسائل اجتماعی مانند طلاق، اعتیاد،کودکان کار و ...به صورت جزیره‌ای نگاه می‌کردیم و غافل بودیم که شاخص‌های دیگر چه وضعیتی دارند و این آسیب از چه شاخص‌های تاثیر می‌پذیرد اما با افتتاح مرکزملی رصد مسائل اجتماعی می‌توانیم یک مسئله اجتماعی را بررسی کنیم و در همان شهر شاخص‌های اقتصادی ، فرهنگی و... را هم مدنظر داشته باشیم و در بررسی‌هایمان استفاده کنیم و این دقیقا برنامه‌ریزی بومی و منطقه‌ای را بر مبنای اطلاعات مرکز مهیا می‌کند.
  آمارها نباید در پستو بماند


 برخی از آمارهایی که در این مرکز وجود دارد مربوط به سال 1335 است و به‌صورت تفکیک شهرستان‌ مشخص شده است. رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران تاکید می‌کند: در این شرایط است که مدیریت بهینه منابع هم صورت می‌گیرد و کارشناسان و مسئولان مسائل اجتماعی با در اختیار داشتن اطلاعات که آسیب را به‌صورت روندی نشان می‌دهد می‌توانند در حوزه‌های اجتماعی مدیریتی هوشمند داشته باشند به‌ویژه اگر مرکز رصد آینده‌نگری شناخت اجتماعی را هم مدنظر قرار دهد. او با اشاره به اینکه تنها بخشی که مرکز رصد نداشتیم حوزه اجتماعی بود می‌گوید: در حوزه اقتصاد بانک مرکزی و مرکز آمار شاخص‌های اقتصادی را اعلام می‌کند در حوزه بهداشت، وزارت بهداشت شاخص‌های بهداشتی و در حوزه اشتغال مرکز آمار شاخص‌های آماری را اعلام می‌کرد اما در حوزه اجتماعی مرکزی برای رصد مسائل اجتماعی وجود نداشت و این خلأ احساس می‌شد. موسوی تاکید می‌کند: ما همیشه سعی کردیم که آمارها و اطلاعات در پستو‌ها بماند درحالیکه باید در اختیار باشد و راه‌اندازی و تاسیس مرکز ملی رصد مسائل اجتماعی اتفاق بزرگی بود که در حوزه فعالیت‌های اجتماعی افتاد و سازمان‌ها می‌توانند در تکمیل اطلاعات و به‌روزکردن اطلاعات استفاده و از پراکنده‌کاری و کارکردن جزیره‌ای خودداری کنند. او تاکید می‌کند: از طرفی دیگر مرکز می‌تواند با استفاده از نخبگان اجتماعی از داده‌های آماری گزارش‌های تحلیلی– روندی تهیه کند به شرطی که این مرکز تحت‌تاثیر فعالیت‌های سیاسی قرار نگیرد چراکه مرکز به مثابه دماسنج است و دماسنج را نباید هرگز پنهان کرد و یا شکست. به اعتقاد رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران افتتاح این مرکز آرزوی دیرینه مدیران و کارشناسان حوزه اجتماعی است و این اتفاق در خاطره ملی کشور ثبت خواهد شد.


 آمارها فقط به درد همایش‌ها می‌خورد
 در این راستا وزیر اسبق رفاه اعتقاد دیگری در حوزه داده‌های آماری دارد و می‌گوید: طبیعی است که برای تصمیم‌گیری باید به اطلاعات درست دسترسی داشته باشیم و بر اساس آن تصمیم‌گیری شود اما گاهی آمار و اطلاعات مانع کار می‌شود و آن زمانی است که آمارها گرفته می‌شود تا در متن سخنرانی مسئولان در سمینارها و همایش‌ها نوشته شود و شرکت‌کنندگان به این نتیجه برسند که سخنران چقدر اطلاعات آماری دارد و به حوزه خود مسلط است. عبدالرضا مصری می‌گوید : متاسفانه برخی مسئولان ما به این بلا دچار شده‌اند که در همایش‌ها و گفت وگوها آمار و اطلاعات بدهند و بروند در صورتی که وظیفه اصلی جمع آوری آمار نیست و آمار و اطلاعات به درد برنامه ریزان کشور می‌خورد.عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه برخی از آمارها برآوردی است می‌گوید:وقتی آماری را از معتادان اعلام می‌کنند یک آمار خوشه‌ای است و می‌گویند یک میلیون و 300 هزار نفر معتاد داریم و اگر کسی بگوید منبع آماری شما کجاست جوابی ندارند. این آمارها زمانی درست است که اولا مبنای سیستمی داشته باشد و قابل اثبات باشد. او می‌گوید: به اعتقاد من ارائه آمار مهم نیست به عنوان مثال من بگویم که یک میلیون و 200 هزار معتاد وجود دارد و شما بگویید 700‌هزار یا 5 میلیون نفر معتادند چندان فرقی ندارد چون برای آنها برنامه‌ای نداریم ولی اگر برای آنها در حوزه‌های مختلف کنترل یا آموزش و...برنامه داشتیم اضافه یا کم شدن حتی یک نفر از آنها در برنامه‌ریزی‌ها موثر بود. مصری به آمار دیگری اشاره می‌کند و می‌گوید: به‌عنوان مثال اعلام می‌کنند از 100 درصد از موادمخدر کشف شده از معتادان 90 درصد مصرف‌کننده و 10 درصد مصرف نمی‌کردند حالا من بیایم برعکس بگویم که 10 درصد مصرف‌کننده بودند به نظر شما چه اتفاقی می‌افتد؟ مصری درمورد آمار بیکاری می‌گوید: ما در وزارت کار یک بانک اطلاعات داشتیم و در آن اطلاعات و آمار همه بیکاران و شاغلان وجود داشت و درصورتی که یک نفر از بیکاران صاحب شغل می‌شد به‌صورت خودکار از آمار بیکاران کم و به شاغلان اضافه می‌شد و این تنها بانک اطلاعاتی بود. به اعتقاد وزیر سابق کار و رفاه اجتماعی وجود این مرکز می‌تواند در روند داده‌های آماری و بررسی مسائل و مشکلات اجتماعی موثر باشد.


یک میلیون و 325 هزار ایرانی معتاد هستند
براساس آخرین پایش انجام شده توسط ستاد مبارزه با موادمخدر یک میلیون و 325 هزار ایرانی به موادمخدر اعتیاد دارند. آماری که باید به آن براساس گفته فرمانده نیروی انتظامی 700 هزار مصرف‌کننده تفننی را نیز اضافه کرد. معتادانی که میانگین سنی آنها 21 سال اعلام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha