گزارش سازمان ملل متحد که روز دوشنبه در بغداد منتشر گردید حاکی از نقض گستردۀ حقوق بشر در عراق با انگیزه های هر چه بیشتر قومی و نیز وخامت وضعیت حاکمیت قانون در بخش های بزرگی از این کشور است.

سلامت نیوز:گزارش سازمان ملل متحد که روز دوشنبه در بغداد منتشر گردید حاکی از نقض گستردۀ حقوق بشر در عراق با انگیزه های هر چه بیشتر قومی و نیز وخامت وضعیت حاکمیت قانون در بخش های بزرگی از این کشور است.
این گزارش که به صورت مشترک توسط هیئت یاری رسانی سازمان ملل متحد در عراق (یونامی) و دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد تدوین شده است، دورۀ زمانی بین 11 سپتامبر تا 10 دسامبر 2014 را پوشش می دهد.
در این گزارش موارد نقض جدّی حقوق بشردوستانۀ بین المللی و سوءاستفاده های فاحش حقوق بشر که به طور سازمان یافته و گسترده در مدت سه ماه توسط دولت اسلامی عراق و شام (داعش) صورت گرفته، مستند شده است. این موارد از جمله شامل کشتار غیرنظامیان، گروگانگیری، تجاوز، بردگی و قاچاق زنان و کودکان، استخدام اجباری کودکان، تخریب اماکن مذهبی و فرهنگی، غارت اموال، و جلوگیری از آزادی های بنیادی می شود.
به موجب این گزارش داعش و گروههای مسلح وابسته به آن عامداً و به طور سازمان یافته اعضای جوامع متنوع قومی و مذهبی عراق، شامل ترکمن ها، شَبَک ها، مسیحی ها، ایزدی ها، صابئین، کاکائی ها، کردهای فِیلی، شیعیان عرب، و سایرین را هدف قرار داده و حقوق انسانی آنان را به طور آشکار و به گونه ای نقض کرده اند که حاکی از یک سیاست عامدانه با هدف نابودی، سرکوب، یا اخراج دائمی این جوامع از مناطق تحت کنترل این گروه ها است.
این گزارش همچنین جزئیات قتل اعضای اسیر شدۀ نیروهای امنیتی عراق و اشخاص مظنون به وابستگی به دولت عراق به دست داعش را بر شمرده است. افراد مظنون به عدم وفاداری به داعش، شامل رهبران مذهبی و قومی، روزنامه نگاران، پزشکان، و نیز رهبران انجمن های زنان و رهبران سیاسی، به طور خاص هدف این اقدامات قرار گرفته اند. در دوره زمانی تحت پوشش این گزارش، حداقل 165 نفر در پی احکام صادره از به اصطلاح "دادگاه های" مناطق تحت کنترل داعش، اعدام شده اند.
در این گزارش گفته شده است بسیاری از این تخلفات و موارد نقض ارتکابی توسط داعش ممکن است در حکم جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت و احتمالاً نسل کشی باشد.
این گزارش همچنین جزئیات نقض حقوق بشردوستانه و موازین حقوق بین المللی بشر توسط نیروهای امنیتی عراق و گروه های مسلح وابسته به آنها طی این مدت را برشمرده است که شامل عدم رعایت اصل تفکیک و  اصل تناسب در هدایت عملیات نظامیاست.

به موجب این گزارش، گروه های مسلحی که مدعی وابستگی به یا حمایت از دولت هستند  نیز مرتکب قتل های هدفمند، شامل جنگجویان اسیر داعش و گروه های مسلح وابسته به آن، گروگانگیری غیرنظامیان، و سوءاستفاده هایی از این دست شده اند.
گروه های شبه نظامی و سایر گروه های مسلح- که به موجب گزارش ها بنظر می رسد  برخی از آنها خارج از کنترل دولت عمل می کنند- در چند استان، شامل دیاله و صلاح الدین فعالیت دارند. به موجب این گزارش ادعاهایی مبنی بر نقض حقوق بشر توسط این شبه نظامیان، شامل اعدام های اختصاری و گروگانگیری واصل شده است.
از ابتدای ژانویه تا 10 دسامبر 2014، حداقل 11 هزار و 602 غیرنظامی به قتل رسیده و 21 هزار و 766 نفر مجروح شده اند. در فاصله زمانی بین اول ژوئن تا 10 دسامبر 2014، یعنی از آغاز گسترش مخاصمات از انبار به سایر مناطق عراق، حداقل هفت هزار و 801 نفر کشته و 12 هزار و 451 نفر مجروح شده اند.
آقای نیکلای ملادنوف، نمایندۀ ویژۀ دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق، اظهار داشت داعش همچنان هدف نابودی دولت و جامعۀ عراق از طریق گسترش خشونت و تفرقه را دنبال می کند، و به این نکته اشاره کرد که با توجه به محدودیت های یونامی/کمیساریای حقوق بشر در احراز گزارش های مربوط به تلفات غیرنظامیان و ادعاهای نقض حقوق بشر، ارقام ارائه شده را باید کمترین تعداد ممکن فرض کرد.
آقای ملادنوف افزود، رهبران عراقی باید به فوریت دست به اقدام زده و برنامه وحدت و آشتی ملی دولت را به اجرا درآورند تا به جنایات سبعانه داعش خاتمه داده شده، و اطمینان حاصل شود که همۀ گروه های مسلح تحت کنترل دولت قرار می گیرند.
در این گزارش همچنین اشاره شده است تعداد غیرنظامیانی که در نتیجۀ آثار ثانوی خشونت، از قبیل عدم دسترسی به غذا و آب، یا کمبود مراقبت بهداشتی، جان سپرده اند نامعلوم است. در دورۀ زمانی تحت پوشش این گزارش تعداد زیادی از افراد در مناطق تحت کنترل داعش گرفتار یا آواره شده اند، که دسترسی محدودی به امدادهای بشردوستانه دارند. در این شرایط دشوار، کودکان، زنان باردار، افراد دارای معلولیت، و سالمندان به طور خاص در معرض آسیب قرار دارند.
آقای زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد ، می گوید اینجانب همچنان از نقض فاحش حقوق بشر توسط داعش و گروههای مسلح وابسته به آن بهت زده ام. هدف قرار دادن غیرنظامیان به خاطر اعتقادات یا قومیت آنان امری نفرت انگیز است و نباید از هیچ اقدامی برای اطمینان از اینکه [مرتکبان] جوابگوی اقدام خود خواهند بود فرو گذار نماییم. وی بار دیگر از عراق خواست به اساسنامۀ دادگاه کیفری بین المللی ملحق شده یا صلاحیت آن را در ارتباط با وضعیت کنونی که کشور با آن مواجه است بپذیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha