سه‌شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۰

این روزها کم نیستند معتادان بی‌خانمان و کارتن‌خواب‌هایی که در گوشه و کنار خیابان‌ها، پیاده‌روها و کوچه‌ها، در حاشیه نگاه کودکان، زنان، مردان، عابران و رهگذران، در گوشه‌ای کز کرده‌اند و غرق در بازی سرنگ و خون‌اند؛ معتادانی که دیدن هر روزه آنها یا سرنگ و زرورق‌ باقی‌مانده از آنها در برخی محله‌ها و مناطق شهری، جزو تصاویر روزمره بچه‌مدرسه‌ای‌ها، زنان و مردان عابر در معابر این محله‌ها شده است. معتادانی که حضور و استعمال مواد مخدرشان در ملأ عام تبدیل به معضلی برای مسئولان شهری و دیگر دستگاه‌ها شده است و حل آن، تنها در گروی نگاهی جامع و کلی‌نگر است.

سلامت نیوز:این روزها کم نیستند معتادان بی‌خانمان و کارتن‌خواب‌هایی که در گوشه و کنار خیابان‌ها، پیاده‌روها و کوچه‌ها، در حاشیه نگاه کودکان، زنان، مردان، عابران و رهگذران، در گوشه‌ای کز کرده‌اند و غرق در بازی سرنگ و خون‌اند؛ معتادانی که دیدن هر روزه آنها یا سرنگ و زرورق‌ باقی‌مانده از آنها در برخی محله‌ها و مناطق شهری، جزو تصاویر روزمره بچه‌مدرسه‌ای‌ها، زنان و مردان عابر در معابر این محله‌ها شده است. معتادانی که حضور و استعمال مواد مخدرشان در ملأ عام تبدیل به معضلی برای مسئولان شهری و دیگر دستگاه‌ها شده است و حل آن، تنها در گروی نگاهی جامع و کلی‌نگر است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند،چندی پیش ستاد مبارزه با موادمخدر ریاست‌جمهوری از اجرای فاز مطالعاتی طرحی خبر داد که نشان‌دهنده توجه بیشتر این ستاد به بهره‌گیری از روش‌های به‌روز و مدرن و جدا شدن از روش‌ها و نگرش‌های سنتی و قدیمی داشت؛ طرح «تأسیس اتاق‌های تزریق امن» طرحی بود که در ابتدای پرده‌برداری از فاز تحقیقاتی آن نیز، موضع‌گیری‌های متفاوتی را برانگیخت ولی رفته‌رفته با تبیین اهداف آن، لزوم اجرایی شدن آن بیش از پیش آشکار شد.


ایجاد اتاق‌های تزریق امن، ازجمله طرح‌هایی بود که با الگوبرداری از کشورهای موفق در کنترل اعتیاد و درمان معتادان، امید به کاهش آمار مرگ‌ومیر معتادان بر اثر ابتلا به بیماری‌های عفونی را افزایش می‌داد؛ طرحی که همزمان با موج بازگشت مصرف هرویین درکشورمان نیز، می‌توانست در برابر ایجاد موج ابتلا به ایدز، هپاتیت و دیگر بیماری‌های عفونی در میان معتادان پرخطر و حتی جامعه مقاومت کند.


لزوم اجرای این طرح در حالی بیش از پیش آشکار می‌شود که نگاهی به آمار معتادان پرخطر و کارتن‌خواب‌های شهری و حاشیه‌ای در شهرهای بزرگ کشور داشته باشیم و آمار مرگ نزدیک به ٣‌هزار نفر در‌ سال گذشته به دنبال سوءمصرف موادمخدر را مدنظر قرار دهیم؛ مسأله‌ای که این روزها و همزمان با افزایش مصرف هرویین در کشور و افزایش استفاده از سرنگ تزریقی و بالطبع بالارفتن احتمال شیوع بیماری‌های عفونی، اجرای آن بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد.اما چرا این طرح نیمه‌کاره رها شده است؟ آبان‌ماه امسال در جلسه کمیته درمان، وزارت بهداشت با اجرای این طرح مخالفت کرد. در آن زمان مدیرکل درمان ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به مخالفت معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با این طرح گفت: متاسفانه آقای آقاجانی در این جلسه عنوان داشت که با توجه به این‌که ممکن است در مواردی، استعمال مواد ناخالص به مرگ معتادی ختم شود، این وزارتخانه با راه‌اندازی این اتاق‌های امن مخالف است.


از سویی دیگر، مخالفت وزارت بهداشت و درمان با اجرای طرح ایجاد اتاق‌های تزریق امن، به بهانه مرگ برخی از معتادان بی‌خانمان بر اثر مصرف مواد ناخالص، در حالی رخ می‌دهد که به جز آمار پزشکی قانونی مبنی بر مرگ نزدیک به ٣‌هزار نفر بر اثر سوء مصرف موادمخدر در‌ سال گذشته که هشداری جدی برای مسئولان وزارت بهداشت و دیگر مسئولان برای پیشگیری از این میزان مرگ‌ومیر است، این روزها خبرهایی از آغاز به کار اتاقک‌های تزریق توسط موادفروشان به گوش می‌رسد! اتاقک‌های تزریقی که در برخی مناطق حاشیه شهری ایجاد شده و معتادان بدون این‌که فرد تزریق‌کننده در این اتاقک را ببینند، دست خود را از دریچه این اتاقک وارد می‌کنند و فرد ناشناس، اقدام به تزریق موادمخدر می‌کند.  در همین رابطه اخیرا قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر درباره آخرین وضع این طرح توضیحاتی را ارایه کرده است.

علیرضا جزینی درباره مراکز کاهش آسیب و احتمال ایجاد اتاق امن تزریق در این مراکز گفت: در حال حاضر ٢٠٠ مرکز کاهش آسیب در کشور داریم اما اتاق تزریق مورد بحث است که هنوز به مرحله اجرا نرسیده، زیرا آسیب‌هایی دارد که باید آنها را بررسی کرد. به عنوان مثال وقتی فرد می‌خواهد تزریق کند، باید مواد هم در اختیارش بگذاری. در برخی کشورها در محل مورد نظر، مواد هم به فروش می‌رسانند. اکنون در مراکز کاهش آسیب نیز وقتی معتادان برای گرفتن سرنگ و امثالهم مراجعه می‌کنند، مورد اعتراض مردم قرار می‌گیرند ، آنها معتقدند معتادان احساس ناامنی محلات را افزایش داده است. افزایش شمار بیماران مبتلا به ایدز که در میان معتادان و از طریق استفاده از سرنگ مشترک به این بیماری مبتلا می‌شوند، ایجاد شرایطی برای تزریق ایمن را بیش از پیش نشان می‌دهد و طرح تأسیس خانه‌های امن تزریق می‌تواند کاهش‌دهنده آسیب‌های اعتیاد باشد؛ طرحی که نباید در گذر زمان گم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha