رییس بیمارستان هاشمی‌نژاد با تاکید بر اینکه 90 درصد موارد بیماران دارای سنگ کلیه با روش‌های کم تهاجمی درمان می‌شوند، گفت: در حال حاضر عمل جراحی باز برای درمان بیماران سنگ کلیه مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

سلامت نیوزرییس بیمارستان هاشمی‌نژاد با تاکید بر اینکه 90 درصد موارد بیماران دارای سنگ کلیه با روش‌های کم تهاجمی درمان می‌شوند، گفت: در حال حاضر عمل جراحی باز برای درمان بیماران سنگ کلیه مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

دکتر محمد جواد سلیمانی در گفت‌وگو با ایسنا ، گفت: به طور معمول بیمارانی که به بیمارستان هاشمی نژاد مراجعه می‌کنند به دلیل ابتلا به سنگ کلیه است و باید این سنگ از بدن بیمار خارج شود چرا که راه خروج ادرار را مسدود می‌کند و باعث عفونت کلیه و بروز آسیب‌های جدی در بیمار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیمارانی که باردار هستند برای جلوگیری از آسیب جنین بیشتر در اولویت درمان قرار می‌گیرند، یادآور شد: بیمارانی که نقص ایمنی دارند، شیمی درمانی می‌شوند، پیوند کلیه یا تک کلیه‌ای هستند باید زودتر از سایر بیماران درمان شوند.

سلیمانی گفت: در حال حاضر عمل جراحی باز برای درمان بیماران سنگ کلیه مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و در سال حدود یک تا دو بیمار به این وسیله درمان می‌شوند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران سنگ شکن با کمک امواج ماوراء صوت را یکی از روش‌های کم تهاجمی دانست و بیان کرد: این روش برای اولین بار در سال 1382 انجام شد که باعث از بین رفتن سنگ‌هایی تا 15 میلی هم می‌شوند و با ایجاد صوت از طریق منبع انرژی سنگ جا به جا، شکسته و دفع می‌شود که از این روش برای زنان باردار، بیماران اختلال انعقادی و بیمارانی که عفونت دارند برای دفع سنگ استفاده نمی‌شود.

سلیمانی با اشاره به اینکه خارج کردن سنگ از طریق پوست یکی دیگر از روش‌های درمان سنگ کلیه است، افزود: سنگ‌هایی که اندازه آنها 15 میلیمتر و حتی بزرگ‌تر از آن را که در داخل کلیه قرار دارند با ایجاد کردن یک سوراخ 5 تا 6 میلی بر روی پوست، دستگاهی را به داخل کلیه انتقال می‌دهیم و سنگ را خرد و خارج می‌کند. همچنین بیمار می‌تواند از 24 تا 48 ساعت بعد به زندگی و فعالیت روزمره خود بازگردد.

این متخصص مجاری ادراری و تناسلی افزود: اگر سنگ با روش‌های قبلی مشاهده نشد یا سنگ در لوله‌ای که کلیه را به مثانه وصل می‌کند (حالب) قرار گرفته باشد از روش آندوسکوپی برای خارج کردن سنگ استفاده می‌شود و دستگاه را به درون مجاری ادرار بیمار منتقل و سنگ را خارج می‌کنیم. در این روش بیمار به مدت 12 تا 24 ساعت درمان می‌شود.

وی ادامه داد: در مواردی که سنگ کلیه بیمار بسیار بزرگ باشد از طریق لاپاروسکوپی که سنگ در مسیر ادراری بیمار قرار می‌گیرد، درون شکم بیمار دیده می‌شود، سنگ کلیه را خارج می‌کنیم.

این جراح و متخصص کلیه با اشاره به اینکه بیمارانی که به دلایل آناتومیک و انجام عمل‌های متعدد در گذشته نمی‌توانند با روش‌های کم تهاجمی درمان شوند در پایان خاطر نشان کرد: این جراحی به ندرت انجام می‌شود اما دو نکته مهم و اساسی در این روش وجود دارد. یکی، بیماری که نمی تواند از روش‌های کم تهاجمی استفاده کند و دیگری پزشکی که از این روش‌های کم تهاجمی استفاده می‌کند باید عمل جراحی هم آموزش دیده باشد تا در صورت نیاز بتواند بیمار را درمان کند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha