سه‌شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۶
کد خبر: 139669

یک متخصص نوزادان گفت: از حمام کردن نوزادان در روز تولد و در ساعات اولیه پس از متولد شدن، پرهیز شود.

سلامت نیوزیک متخصص نوزادان گفت: از حمام کردن نوزادان در روز تولد و در ساعات اولیه پس از متولد شدن، پرهیز شود.

دکتر رضا سعیدی در گفت‌وگو با ایسنا ، عنوان کرد: حمام کردن نوزادان در روز اول تولد یا در ساعات اولیه پس از تولد موجب بروز مشکلاتی در آنان می‌شود و از این رو توصیه‌ می‌شود که در روز اول تولد، نوزادان فقط با پارچه مناسب تمیز و خشک شوند.

وی در خصوص معایب شست‌وشو نوزادان در روز اول تولد، ادامه داد: شستن نوزادان استرس زیادی برای آنان به دنبال دارد و مهم‌تر از آن اینکه، علائم حیاتی بدن مانند ضربان قلب و تنفس نوزادان هنوز تثبیت نشده و به همین دلیل حمام کردن نوزادان موجب ایجاد مشکلات تنفسی در آنان می‌شود به همین دلیل این کار هرگز صحیح نیست.

سعیدی خاطرنشان کرد: به خانواده‌هایی که بر حمام کردن نوزادان پس از تولد تاکید دارند توصیه می‌شود حداقل 6 ساعت پس از تولد این کار را انجام دهند

این متخصص نوزادان با بیان اینکه در برخی خانواده‌ها تا زمان جداشدن ناف، نوزاد را حمام نمی‌کنند، تصریح کرد: زمان جداشدن ناف نوزادان متفاوت و در بیشتر اوقات طولانی است،اما این شیوه نیز مناسب نیست؛ زیرا ترشحات روییدن نوزاد در این مدت طولانی موجب بروز عفونت‌های بسیاری در آنان می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مناسب‌ترین زمان ممکن برای حمام کردن نوزاد روز دوم پس از متولد شدن است.

سعیدی با اشاره به اینکه حمام کردن برخی نوزادان خاص پس از تولد الزامی است، گفت: تمام نوزادانی که مادر آنان مبتلا به بیماری‌هایی مانند ایدز و هپاتیت هستند به دلیل آلودگی ترشحات روی بدن نوزاد، شستن آنان پس از تولد و پس از تثبیت تنفس آنان الزامی است.

سعیدی اظهار کرد: توصیه می‌شود که نوزادان در ماه‌های اولیه در هر هفته دو مرتبه حمام شوند و حمام کردن کمتر از این زمان موجب بروز عفونت در نوزادان و بیش از این تعداد منجر به افزایش استرس و خشکی پوست در آنان می‌شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha