تیر سال 86 نمایندگان مجلس قانونی را به تصویب رساندند که بر اساس آن، خدمات پرستاری مشمول تعرفه گذاری می‌شد و عملا ارزش گذاری مطلوبی برای کار این گروه از کارکنان غیر پزشک بیمارستانی انجام می گرفت. اما با وجود گذشت بیش از 7 سال از زمان تصویب این قانون وعده های مکرر مسئولان و وزرای سابق بهداشت و حتی دستور احمدی نژاد در دولت گذشته برای تسریع در تعیین تعرفه ها و اجرای قانون، اجرای آزمایشی این قانون نیز محقق نشده است و پرستاران همچنان به عملکرد و اظهار نظر وزیر بهداشت و درمان چشم دوخته اند تا شاید زمینه اجرای این قانون را فراهم کند.

رییس کمیسیون بهداشت مجلس:حق جامعه پرستاری بر گردن وزارت بهداشت است

سلامت نیوز: تیر سال 86 نمایندگان مجلس قانونی را به تصویب رساندند که بر اساس آن، خدمات پرستاری مشمول تعرفه گذاری می‌شد و عملا ارزش گذاری مطلوبی برای کار این گروه از کارکنان غیر پزشک بیمارستانی انجام می گرفت. اما با وجود گذشت بیش از 7 سال از زمان تصویب این قانون وعده های مکرر مسئولان و وزرای سابق بهداشت و حتی دستور احمدی نژاد در دولت گذشته برای تسریع در تعیین تعرفه ها و اجرای قانون، اجرای آزمایشی این قانون نیز محقق نشده است و پرستاران همچنان به عملکرد و اظهار نظر وزیر بهداشت و درمان چشم دوخته اند تا شاید زمینه اجرای این قانون را فراهم کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان،این در حالی است که دکتر محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت دولت یازدهم، آبان امسال از اجرای آزمایشی این قانون خبر داد و البته وزیر بهداشت نیز روز گذشته در پیامی به مناسبت میلاد حضرت زینب (س) به پرستاران وعده داد که مطالبات آن ها را با جدیت پیگیری کند . اما اکنون که به روزهای پایانی سال ۹۳ می رسیم، باز هم خبری از اجرای آزمایشی این قانون نیست.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره اجرای این قانون معتقد است که مجلس با تصویب این قانون کار خود را در قبال پرستاران انجام داده و اکنون این وزارت بهداشت است که باید با استفاده از اعتباراتی که در اختیار دارد برای اجرایی شدن آن وارد عمل شود. دکتر حسینعلی شهریاری که از مجلس هفتم نماینده مردم زاهدان و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس است، گفت: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاران در اواخر مجلس هفتم و اوایل مجلس هشتم توسط نمایندگان مجلس به تصویب رسید اما متاسفانه با وجود گذشت چندین سال هنوز اجرایی نشده است. وی ادامه داد: وزارت بهداشت و درمان در مورد اجرا نشدن این قانون می گوید بیمه ها باید منابع مالی اجرای این قانون را بپذیرند و منابع آن باید در شورای عالی بیمه به تصویب برسد، به همین دلیل این قانون بر زمین مانده و متاسفانه اجرا نشده است. وی افزود: حق و حقوق جامعه پرستاری بر گردن دولت و وزارت بهداشت و درمان است و باید هر چه سریع تر قانون را اجرا کنند و بیمه ها را موظف کنند که این هزینه ها را بپردازند.


شهریاری با بیان این که دولت در بودجه سال 94 ردیف بودجه ای برای اجرای این قانون پیش بینی نکرده است گفت: اعتبار ناشی از یک درصد مالیات بر ارزش افزوده و ده درصد هدفمند شدن یارانه ها در اختیار وزارت بهداشت است و این وزارتخانه می تواند از این طریق به جامعه پرستاری کمک کند.

این اظهارات عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درحالی است که به نظر می‌رسد وزیر بهداشت نظر دیگری در این باره دارد و به کمک مجلسی ها امیدوار است. عضو شورای عالی نظام پرستاری در گفت وگو با خراسان با اشاره به حضور وزیر بهداشت و درمان به اتفاق وزیر رفاه و مدیرعامل تامین اجتماعی در مراسم جشن روز پرستار که روز دوم اسفند برگزار شده است گفت: در این مراسم قول مساعد داده شد برای رفع مشکلات حوزه پرستاری اقداماتی انجام شود.


حسین سرمدیان ادامه داد: وزیر بهداشت در این مراسم اظهار داشت که اگر بودجه اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری تامین شود و مجلس شورای اسلامی و شورای عالی بیمه مساعدت کنند تکلیف این قانون مشخص می شود. این عضو شورای عالی نظام پرستاری ابراز امیدواری کرد تا پایان سال جاری جلسه شورای عالی بیمه تشکیل و این قانون اجرایی شود. وی خاطرنشان کرد: اجرای این قانون بعد از گذشت بیش از 7 سال می تواند موجب افزایش انگیزه برای ارائه خدمات مطلوب تر در بین پرستاران شود که البته نتیجه آن به نفع مردم هم خواهد بود.

وی با بیان این که طرح تحول نظام سلامت موجب افزایش کار پرستاران شده است، گفت: حضور یک یا دو پرستار در یک بخش برای 30 بیمار ، باعث خستگی پرستاران می شود و پاسخگوی نیاز بیماران نیست و وزارت بهداشت نیز به این موضوع کاملا واقف است و باید به فکر حل آن باشد. سرمدیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر عمده مشکل پرستاران اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و برخی بندهای اجرا نشده قانون ارتقای بهره وری خدمات بالینی (کاهش ساعت کار پرستاران) است که امیدواریم با تشکیل جلسه شورای عالی بیمه در سال جاری و اجرای آن ها بتوانیم به پرستاران عیدی بدهیم . وی تاکید کرد: جامعه پرستاری همچنان منتظر شنیدن خبرهای خوب در این حوزه است.

درخوراشاره است دیروز وزیر بهداشت درپیامی به مناسبت روز پرستار اظهار امیدواری کرد با اجرای نظام پرداخت عادلانه و طرح پرداخت مبتنی برعملکرد قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری هم اجرا شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سید احمد رفیعی ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    4 0
    اقای شهریاری محترم و بزرگوار دستتون درد نکنه تصویب کرده اید ولی قانونی هم باید داشته باشید که دولت را موظف به اجرای ان بکند ور نه شما تمام مواردی که دل احاد جامعه از تصویب انها شاد بشود تصویب کنید خرجی ندارد دل مردم شاد بشود
  • فریده ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    4 0
    طرح مبتنی بر عملکرد!!هر جمله شو میخونی قلبت بیشتر بدرد میاد....ما تا آخر ایستادیم.... ممنون از سایت سلامت نیوز...
  • پرستار دولتی ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    4 0
    ممنون نمابنده ی محترم. کاش میوولین بیشتری وقایع را بررسی کنند و به جزییات بیشتری توجه کنند