معصومه ابتکار: دلواپسان می‌خواهند محیط‌زیست را منحل کنند با وجود این‌که محیط‌ زیست پس از صلح و آرامش اولویت نخست را در جهان دارد.

دو طرح موازی مجلس برای تغییر وضع سازمان محیط زیست

سلامت نیوز:معصومه ابتکار: دلواپسان می‌خواهند محیط‌زیست را منحل کنند با وجود این‌که محیط‌ زیست پس از صلح و آرامش اولویت نخست را در جهان دارد

به گزارش سلامت نیوز ، روزنامه شهروند نوشت: خواب تغییر برایش دیده‌اند.طرح دوفوریتی ادغامش در وزارت جهاد کشاورزی با ٨٢ امضا به هیأت‌رئیسه مجلس ارایه شده و برخی دیگر هم به‌دنبال جمع‌آوری امضا برای طرح تبدیل آن به وزارتخانه هستند. دو طرح موازی در یک مجلس برای تغییر سازمان حفاظت محیط‌زیست.
موضوع تغییر وضع سازمان محیط‌زیست، موضوع جدیدی نیست، پیش از این هم بارها مطرح شده بود، همچون یک‌سال پیش یعنی اسفندماه‌ سال گذشته که یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس از تلاش نمایندگان برای الحاق سازمان محیط‌زیست به وزارت جهاد کشاورزی خبر داده و گفته بود که در صورت مخالفت طرح تشکیل وزار‌تخانه پیگیری می‌شود.


حالا به نظر می‌رسد این دو موضوع تقریبا همزمان از سوی مجلسی‌ها در حال پیگیری است. طراحان طرح ادغام چندگام جلوترند. آنها دو فوریت ادغام سازمان حفاظت محیط‌زیست در وزارت جهاد کشاورزی را با ٨٢ امضا به هیأت‌رئیسه مجلس تقدیم کرده‌اند. این در شرایطی است که یکی از اعضای فراکسیون محیط‌زیست مجلس در گفت‌وگو با «شهروند» از طرح وزارتخانه شدن سازمان حفاظت محیط‌زیست خبر داده و می‌گوید: «در روزهای گذشته طرحی درخصوص وزارتخانه شدن سازمان آمده و در حال امضا شدن است.»


مهرداد بائوج‌لاهوتی درباره این طرح می‌گوید:  «موضوع ادغام سازمان محیط‌زیست با وزارت جهاد کشاورزی بحثی قدیمی بود که منتفی شد. طرح این موضوع از نظر ما معنایی ندارد و کار درستی نیست. اخیرا بحث وزارتخانه شدن سازمان محیط‌زیست مطرح شده که پیگیر این موضوع هستیم.»
او با اشاره به این‌که موضوع تغییر وضع سازمان حفاظت محیط‌زیست به دلیل پاسخگو نبودن این سازمان به نمایندگان مجلس مطرح شده است، ادامه می‌دهد:  «به‌دلیل اهمیتی که سازمان دارد، پیشنهاد ما وزارتخانه شدن آن است. چنانچه سازمان به وزارتخانه تبدیل شود، هم به نفع کشور و هم به نفع خود سازمان است، زیرا در این صورت امکان ارتباط برقرار کردن با نمایندگان بهتر از قبل فراهم خواهد بود. از سوی دیگر سازمان خود پاسخگوی مسائل و مشکلاتی است که در این خصوص وجود دارد یا به وجود خواهد آمد. در حال حاضر اگر سازمان مشکلی داشته باشد یا در مسائل زیست‌محیطی مشکلی به‌وجود بیاید، به دلیل این‌که این سازمان یکی از معاونت‌های ریاست‌جمهوری است، شخص رئیس‌جمهوری باید پاسخگوی سوالات نمایندگان مجلس باشد. این در حالی‌است که وقتی سازمان به وزارتخانه تبدیل شود، وزیر این وزارتخانه پاسخگوی تمامی مسائل خواهد بود. این موضوع باری از دوش رئیس‌جمهوری هم برمی‌دارد.»


او درباره این‌که به گفته شما، موضوع ادغام سازمان حفاظت محیط‌زیست با وزارت جهاد کشاورزی بحثی قدیمی است، این در حالی‌است که خبر امضا شدن طرح دوفوریتی ادغام سازمان حفاظت محیط‌زیست با وزارت جهاد کشاورزی را جواد کریمی‌قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس روز یکشنبه داده است، هم تأکید می‌کند که «ایشان نظر خودشان را گفته‌اند. اگر قرار باشد براساس تطابق وظایف سازمان با وزارتخانه‌ای، طرح ادغام این سازمان با وزارتخانه موردنظر مطرح شود، وظایف سازمان با بسیاری از بخش‌ها و وزارتخانه‌ها ارتباط دارد، مثلا سازمان در زمینه بهداشت و سلامت هم وظایفی دارد. وظایف سازمان در این بخش چه ربطی به وزارت جهاد کشاورزی دارد که قرار باشد این سازمان در وزارت جهاد ادغام شود؟ سازمان در مسائل مختلفی نقش بازی می‌کند، چرا باید در وزارت جهاد کشاورزی ادغام شود؟»


در هفته‌های گذشته، نمایندگان مجلس انتقادهای بسیاری به عملکرد سازمان حفاظت محیط‌زیست وارد دانسته و عملکرد این سازمان را زیرذره‌بین برده‌اند، لاهوتی دلیل این امر را، بحرانی بودن وضع زیست‌محیطی کشور می‌داند و یادآوری می‌کند که «رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست هم درباره وضع محیط‌زیستی کشور اعلام کرده‌اند که به مرز بحران رسیده‌ایم. حساسیت مجلسی‌ها بر عملکرد سازمان محیط‌زیست هم به دلیل بحرانی بودن این وضع است. ما نمی‌گوییم ابتکار مقصر است، ولی در بحث مسائل زیست‌محیطی سقوطی ٧٠پله‌ای را تجربه کرده‌ایم. وقتی به خط قرمز رسیده‌ایم انتظار تلاش بیشتری داریم. مخصوصا از آدم باتجربه‌ای همچون ابتکار که سابقه حضور در این سازمان را دارد و فرد باتجربه‌ای درخصوص مسائل زیست‌محیطی است.»
او درباره بحث حذف اعتبار ٦٠‌میلیارد تومانی که دولتی در لایحه بودجه‌سال ٩٤ برای مقابله با گردوغبار، پیشنهاد کرده بودند، می‌گوید:«مخالفت مجلس با اختصاص این بودجه از درآمد شهرداری بود. دولت پیشنهاد داده بود این بودجه از محل عوارضی که شهرداری دریافت می‌کند، تأمین شود. ما با اختصاص این اعتبار از محل درآمدهای شهرداری مخالف بودیم و معتقدیم که اعتبار باید از درآمدها و بودجه دولت تأمین شود نه از درآمدهای شهرداری، آن هم در شرایطی که شهرداری برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل خود دچار مشکل اعتباری است. در بحث محیط‌زیست نگاه مثبتی داریم، به همین دلیل بودجه سازمان محیط‌زیست نه‌تنها کاهشی نیافته بلکه افزایش یافته است.»


با ادغام سازمان مخالفیم
«سازمان، یک مجموعه حاکمیتی و نظارتی محسوب می‌شود، نباید درگیر مسائل حاشیه‌ای شود که وظایف سازمان را زیر سایه می‌برد.» مخالفان طرح ادغام سازمان حفاظت محیط‌زیست با وزارت جهاد کشاورزی کم نیستند، بسیاری از اعضای فراکسیون محیط‌زیست مجلس با این طرح مخالف بوده و آن را مخالف برنامه پنج‌ساله پنجم و وظایف ذاتی سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌دانند. در همین ‌باره محمدسادات ابراهیمی با اشاره به این‌که این طرح هم خلاف قانون و هم خلاف برنامه پنج‌ساله پنجم است، به «شهروند» می‌گوید:  «با ادغام این سازمان مخالفم. سازمان باید دارای اقتدار و استقلال باشد. سازمان به‌عنوان یک سازمان حاکمیتی و نظارتی محسوب می‌شود نباید این سازمان درگیر مسائل حاشیه‌ای شود.»


عضو فراکسیون محیط‌زیست در پاسخ به این‌که چرا در ماه‌های اخیر نمایندگان امضاهای مختلفی پای نامه‌هایی می‌زنند که محیط‌زیست را نادیده می‌گیرند، می‌گوید: «برخی دوست دارند، تنها به اجرای پروژه‌های عمرانی فکر کنند آن هم بدون در نظر گرفتن مسائل زیست‌محیطی. اگر این سازمان به وزارتخانه تبدیل شود، این فشارها صدچندان می‌شود. اگر به این سرنوشت دچار شود، نمی‌تواند به خوبی به وظایف خود عمل کند.»
او ادامه می‌دهد: «اینکه می‌گویم فشارها نمی‌گذارد سازمان به وظایف خود عمل کند به معنای آن نیست که عملکرد سازمان را مطلوب بدانم، اما این موضوع را قبول دارم که وضع زیست‌محیطی کشور مناسب نیست. مسائل و مشکلاتی در بخش آب، خاک، دریا و ... داریم که این مشکلات محصول چندین‌ سال بی‌توجهی و کوتاهی در بخش محیط‌زیست است. با توجه به بحرانی که کشور از نظر مسائل زیست‌محیطی با آن مواجه است، طرح موضوعات اینچنینی، یعنی تغییر در وضع و ماهیت سازمان می‌تواند به مشکلات زیست‌محیطی دامن‌زده و مشکلات را بیشتر کند.»


سادات‌ابراهیمی با تأکید بر این‌که اگر محیط‌زیست برای ما اهمیت دارد باید با هم متحد شده و با نشست‌های مشترکی مسائل و مشکلات آن را حل کنیم، می‌گوید: «باید از سازمان حمایت کنیم. در شرایطی که مسائل زیست‌محیطی حاد شده باید درصدد حل آن باشیم نه این‌که به حواشی و موضوعاتی که چندان نتیجه بخش نیستند، بپردازیم.»
او درباره این‌که چرا نمایندگان مجلس در ماه‌های اخیر، رفتارهایی بر ضدمحیط‌زیست از خود نشان می‌دهند، همچون نامه‌ای که برای ساخت جاده ابر امضا شد یا حذف اعتبار ٦٠‌میلیارد تومانی برای مقابله با گردوغبار و طرح ادغام با وزارت جهاد کشاورزی، می‌گوید:  «به نظر من مردم بهترین قضاوت‌کننده هستند. مردم می‌بینند بین گفتار و کردار تناقض وجود دارد و متوجه می‌شوند که سازمان دچار حواشی سیاسی شده یا دیگران به خاطر مسائل خاصی دست به اقداماتی نادرست می‌زنند و عکس‌العمل نشان می‌دهند. قضاوت با مردم است. به ‌هر حال کشور ما کشوری که دموکراسی در آن حاکم است، از منظر همین دموکراسی هم مجلس طرحی می‌دهد یا دولت لایحه‌ای ارایه می‌کند و درباره مسائل مختلف بحث‌هایی صورت می‌گیرد و در نهایت طرحی یا لایحه‌ای تصویب یا رد می‌شود. این موضوع طرح الحاق سازمان به وزارت جهاد کشاورزی هم از همین دست است، اما آنچه مهم است، رعایت اساس و شالوده قانون‌گذاری است که مبنای آن کار کارشناسی باشد. امیدواریم در این خصوص هم برآیند نظرات مجلس راه صواب باشد.»


پاسخ ابتکار به دلواپسان محیط‌زیست
طرح ٨٢ امضایی نمایندگان مجلس برای دو فوریت ادغام سازمان حفاظت محیط‌زیست با وزارت جهاد کشاورزی از سوی رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست هم بی پاسخ نماند. معصومه ابتکار که این روزها زیر سایه انتقادهای بسیاری از سوی نمایندگان مجلس قرار دارد، در سخنرانی روز گذشته خود در جمع دانشجویان دانشگاه شریف، با اشاره به این‌که دلواپسان می‌خواهند محیط‌زیست را منحل کنند، گفت: «به‌رغم تفکر جهانی که در حال حاضر پس از ایجاد صلح، آرامش و امنیت در جهان، محیط‌زیست نخستین اولویت را دارد، در ایران شاهد آن هستیم که ٨٢ نماینده مجلس طرح انحلال سازمان حفاظت محیط‌زیست و ادغام آن در وزارت جهاد کشاورزی را پیگیری می‌کنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • کارمند سازمان حفاظت محیط زیست ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    0 0
    از نمایندگان محترم مجلس ممنون هستیم که بلاخره با این طرج دو فوریتی نشان دادند که نجات محیط زیست کشور از نخستین اولویت های آنها می باشد، به هر حال جنس حفاظت از محیط زیست برای فرهنگ سازی و بقا نیازمند ممیزی و نقدهای همه اقشار جامعه میباشد تا با پارادایم شدن و فرهنگ سازی تناسب خود را پیدا کند و حرکت های اسمی به فعل تبدیل گردند.