بیش از میزان و تعداد تحویل تجهیزات مورد نیاز معلولان، استاندار آنها مهم است، به‌طوری که اگر قرار باشد تجهیزات مورد نظر کیفیت پایین داشته باشند ندادن آنها سنگین‌تر است. در حال حاضر بسیاری از تجهیزاتی که به معلولان تحویل داده می‌شود- به‌خصوص ویلچر و عصا که وسیله رفت‌وآمد آنهاست و مرتبا استفاده می‌شود- ظرف شش ماه مستهلک و بی‌استفاده می‌شود.

سلامت نیوز:بیش از میزان و تعداد تحویل تجهیزات مورد نیاز معلولان، استاندار آنها مهم است، به‌طوری که اگر قرار باشد تجهیزات مورد نظر کیفیت پایین داشته باشند ندادن آنها سنگین‌تر است. در حال حاضر بسیاری از تجهیزاتی که به معلولان تحویل داده می‌شود- به‌خصوص ویلچر و عصا که وسیله رفت‌وآمد آنهاست و مرتبا استفاده می‌شود- ظرف شش ماه مستهلک و بی‌استفاده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان ،با وجود گذشت 10 سال از تصویب قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و اجرا نشدن آن و گلایه قشر معلول جامعه از وضعیت طاقت‌فرسای خود، به‌ویژه مشکلات مربوط به اشتغال، در نخستین روز سال میلادی جدید یکی از آسایشگاه‌های سالمندان و معلولان ارامنه تهران میزبان رئیس‌جمهور بود، در همان بازدید حسن روحانی به وزارت رفاه دولت یازدهم دستور داد همه تجهیزات مورد نیاز معلولان تا شش ماهه نخست سال 94 تامین شود و در اختیار آنها قرار گیرد.

براساس گفته‌های یحیی سخنگویی، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی، 5/1میلیون نفر معلول شدید نیازمند کارت هوشمند معلولان هستند. این کارت‌ها دو سال است که در اختیار معلولان قرار می‌گیرد و به گفته محمد آروان، رئیس انجمن حمایت از معلولان به تعدادی از معلولان این کارت تحویل داده شد، اما یک سالی است که اعتبار آن به پایان رسیده است. آروان می‌گوید: «قرار بود این کارت‌های هوشمند معلولیت معلولان را براساس استانداردهای بین‌المللی مشخص کند، به‌طوری که این کارت‌ها به صورت دوزبانه طراحی شده، تا در صورت امکان در خارج از کشور نیز قابل استفاده باشد. از جمله امکانات این کارت هوشمند علاوه‌بر مشخص کردن میزان و نوع معلولیت، امکان استفاده از پرداخت‌های نیم بهای بلیت‌های داخلی و خارجی یا استفاده از تخفیفاتی است که شهرداری در هنگام صدور پروانه ساختمان ارائه می‌دهد.» آروان می‌افزاید: «دوره‌های کارت‌های قبلی تمام شده و هنوز خبری از سری جدید کارت‌های هوشمند نیست.

همین موضوع باعث ایجاد مشکلات روانی در معلولان می‌شود، زیرا مشخصات معلولیت معلولان در این کارت ثبت می‌شود و عملا نمی‌تواند به جایی برای کار مراجعه کند. قابلیت شارژ از مواردی است که باید در کارت‌های جدید مورد توجه قرار گیرد، البته مشخص کردن میزان امکانات و زمان تحویل آن هم باید مشخص شود.» اگرچه رئیس انجمن حمایت از معلولان به تسریع در روند صدور کارت‌ها تاکید کرد، این نکته را نیز یادآور شد که نباید کیفیت را فدای استاندارد کرد. او معتقد است: «بیش از میزان و تعداد تحویل تجهیزات مورد نیاز معلولان، استاندار آنها مهم است، به‌طوری که اگر قرار باشد تجهیزات مورد نظر کیفیت پایین داشته باشند ندادن آنها سنگین‌تر است. در حال حاضر بسیاری از تجهیزاتی که به معلولان تحویل داده می‌شود- به‌خصوص ویلچر و عصا که وسیله رفت‌وآمد آنهاست و مرتبا استفاده می‌شود- ظرف شش ماه مستهلک و بی‌استفاده می‌شود. استانداردها مشخصا در قانون آورده شده اما مشکل این است که ابزارهای ساخته شده استاندارد نیستند و تغییر شکل می‌دهند و قدرت حرکتی آن ضعیف است.»


به گفته سخنگویی، شش هزار کارت هوشمند برای معلولان شهر تهران صادر شده است. همچنین سازمان بهزیستی سالانه ظرفیت صدور ۱۵۰ هزار کارت هوشمند معلولان را در کل کشور دارد. البته صدور هر کارت ۱۰ تا ۱۵هزار تومان هزینه در بردارد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha