در حالی روزانه ۱۰ معتاد در کشور جان خود را از دست می دهند که آمار کشفیات مواد مخدر در روز ۱۷۰۰ کیلو گرم است و همچنین، روزانه ۸۵۰ قاچاقچی دستگیر می شوند.

سلامت نیوز: در حالی روزانه ۱۰ معتاد در کشور جان خود را از دست می دهند که آمار کشفیات مواد مخدر در روز ۱۷۰۰ کیلو گرم است و همچنین، روزانه ۸۵۰ قاچاقچی دستگیر می شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، کارشناسان می گویند که انسان ۶ هزار سال به دلیل مصرف مواد مخدر اعتیاد را تجربه کرده است و امروز مواد مخدر با چرخش مالی ۱۵۰۰ میلیارد دلار در سال بعد از تجارت نفت و توریسم و سلاح حرف اول را می زند. هر چند که آمارها از مرگ ۲۴۳ میلیون معتاد در جهان روایت دارد اما این چالش همچنان بزرگترین چالش آدمی و دولت ها محسوب می شود.

بر اساس این گزارش مکتوبات تاریخی نشان می دهد که نخستین مخدر که همان تریاک است اولین بار توسط زکریای رازی و ابن سینا شناسایی و بعنوان دارو در درمان بیماری ها استفاده شد اما برخی هم ورود این مخدر را سوغاتی از لشکر کشی نادر شاه به هندوستان می دانند که با خود به ایران آورد.

حالا این ماده مخدر از قالب تریاک عبور کرده و بعد از تولد مخدرهایی مانند حشیش، مرفین، هروئین وارد مخدرهای صنعتی آن هم از نوع نامرغوب و مخرب شده که فرد مصرف کننده را با کمی اشتباه در مصرف از پای در می آورد.

مرگ روزانه ۱۰ معتاد در کشور

آمارهای پزشکی قانونی کشور در سالهای اخیر نشان می دهد روزانه تعدادی از معتادان بر اثر سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می دهند. بر اساس این آمارها از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۹۲ (۱۰ سال) حدود ۳۹ هزار و ۴۰۶ نفر به علت سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده اند که میانگین روزانه ۱۰ نفر را تشکیل می دهد.

در سال ۹۳ آنچه پزشکی قانونی کشور اعلام کرده است نگران کننده است. بر اساس آمارها مرگ و میر ناشی از سوءمصرف مواد مخدر در هفت ماهه امسال ۱۷۶۲ نفر و در هفت ماهه سال گذشته نیز ۱۶۲۲ نفر بوده است که متاسفانه ۸.۶ درصد افزایش داشته است.

معتادان ایرانی روزانه ۳۴۰ کیلو شیشه مصرف می کنند

با این حال باز هم کارشناسان مخدر شیشه را یکی از پرمصرف ترین مخدر کشور می دانند به نحوی که ستاد مبارزه با مواد مخدر پیش از این اعلام کرده بود: ۳۴۵ هزار نفر در سطح کشور، ماده مخدر صنعتی شیشه مصرف می کنند و شمار معتادان به مصرف شیشه ۲۶ درصد از کل جمعیت معتادان به مواد مخدر کشور است. همچنین میزان مصرف ماده مخدر شیشه در کشور ۱۲۶ تن است در حالیکه میزان کشفیات این ماده مخدر صنعتی، پنج تا هشت تن است.

 

خرید و فروش شیشه

کاهش قیمت مواد مخدر در کشور

افزایش تولید مخدر در کشورهای همسایه بر بازار مخدرها تاثیر گذاشته به نحوی که در بازار مواد مخدر از عمده تا خرده فروش کاهش قیمت را مشاهده می کنیم به نحوی که قیمت هروئین و شیشه با کاهش زیادی روبرو شده است.

 

نام مخدر

قیمت/ سال ۸۹ و ۹۰/گزارش پلیس

قیمت سال ۹۱/ گزارش پلیس

قیمت سال ۹۳/گزارش میدانی از معتادان

تریاک

یک کیلو ۷۰۰ هزار تومان

 یک کیلو ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان

کیلویی یک میلیون و ۷۰۰ تومان

هروئین

یک کیلو  ۳ میلیون تومان

یک کیلو ۱۴ میلیون تومان

کیلویی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

شیشه

یک کیلو ۵ میلیون تومان

یک کیلو ۱۷ میلیون تومان

کیلویی ۱۲ میلیون تومان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دستگیری ۳۰۰ هزار قاچاقچی در سال ۹۳

در کنار این اظهارات علیرضا جزینی قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با بیان اینکه ۴۶۸ تن موادمخدر در ۱۰ ماهه اول سال در کشور کشف شده است گفته است: در طی این ۱۰ ماه و در این رابطه بیش از ۳۰۰ هزار نفر دستگیر شدند که ۶۶ هزار نفر آنها مصرف کننده بودند.

همچنین طی آمار های بدست آمده یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر تا سال ۱۳۹۳ مصرف‌کننده مواد مخدر در کشور هستند که در بهترین شرایط ۲۰ درصد از این معتادین میتوانند، بهبود بیابند.

دانش آموزان و مواد مخدر

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفته است: ۶۷ درصد دانش‌آموزان مصرف‌کننده موادمخدر نخستین تجربه خود را از مدارس آغاز کردند و در دانشگاههای زیر نظر سازمان سنجش ۲.۶ درصد و در دانشگاه‌های وزارت زیر مجموعه وزارت بهداشت ۱.۶ درصد دانشجویان، درگیر مصرف موادمخدر هستند.

کشف ۸۰۰ اسلحه و شهادت ۱۴ مامور در مبارزه با مواد مخدر در سال ۹۳

همچنین در سال جاری ۲۳۱ کارگاه شیشه در کشور منهدم شده و یک هزار و ۷۰۰ کیلوگرم شیشه هم کشف شده است. در آمارها آمده ۸۰۰ قبضه اسلحه از حمل‌کنندگان موادمخدر به دست آمده و در طی درگیریها ۱۴ شهید را در راه مبارزه با موادمخدر تقدیم نمودیم.

خرید و فروش شیشه

مواد مخدر آسانتر از آسپرین در دسترس است

امان‌اله قرایی مقدم جامعه شناس می گوید: باید همه سازمان ‌ها، مردم و مسئولین دست به دست هم دهند تا شاهد پیشگیری از اعتیاد در جامعه باشیم. البته اینكه بگوییم تنها یه قشر یا نهاد تاثیر قاطع و ۱۰۰ درصدی در پیشگیری از این بلای خانمان سوز دارند، صحیح نیست بلكه همگان باید در این امر مشاركت كنند.

این جامعه شناس با اشاره تئوری میدان نیروی ارسطو و انیشتین گفت: این تئوری در رابطه با معضل اعتیاد نیز وجود دارد كه عوامل برانگیزنده آن، طلاق والدین، بیكاری، نبود شادی، فحشاء خانواده، كم رنگ شدن اعتقادات دینی، جو پراكنی، در دسترس بودن مواد و و دوستان ناباب است كه در مقابل آن عواملی چون اعدام، زندان، دادگاه و پلیس قرار دارد. متاسفانه عوامل بازدارنده در اعتیاد كمتر از عوامل برانگیزنده است و عواملی چون بیكاری و افزایش طلاق و مشكلات اقتصادی به افزایش آمار اعتیاد در كشور دامن زده است.

وی ضمن انتقاد نسبت به این مساله كه متاسفانه بسیاری از مواد مخدر به راحتی قابل دسترس است، افزود: گاهی مواد مخدر آسانتر از قرص آسپرین در اختیار معتادان قرار می‌گیرد.

قرایی مقدم با اشاره به آمار ۱۰.۵ درصدی بیكاری و زیرخط فقر قرارگرفتن تعدادی از افراد جامعه اظهار داشت: پركردن اوقات فراغت جوانان، پاكسازی مناطق آلوده لازم است در كنار سایر ریشه‌های گرایش به اعتیاد مورد توجه قرار گیرد. البته صدا و سیما باید با اجرای برنامه‌های مناسب و شاد و برای جوانان آنان را به سوی خود جذب كند و پس آز آن با فرهنگ‌سازی و آموزش در جهت پیشگیری از اعتیاد گام‌های موثر بردارد. در حال حاضر اكثر سریال‌های تلویزیونی غمناك بوده و مشكلات مردم را دو چندان می كند در حالی كه برنامه‌ باید در جهت نشاط اجتماعی عمل كند.

وی گفت: افزایش طلاق، مشكلات اقتصادی خانواده‌ها، بیكاری و كمبود شادی از عواملی به شمار می‌رود كه فضای جامعه را مسموم ساخته كه باید برای رفع این مشكلات، اقدامات مستمر، كارشناسی شده و اساسی انجام گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha