آمفیزم و برونشیت مزمن دو نوع بیماری انسداد مزمن ریوی هستند که هر دو اغلب با مصرف سیگار ایجاد می‌شوند. در حال حاضر این بیماری در حال شیوع است و مردان را بیشتر از زنان دچار می‌کند، زیرا آنها بیشتر از زنان سیگار می‌کشند.

سلامت نیوز:آمفیزم و برونشیت مزمن دو نوع بیماری انسداد مزمن ریوی هستند که هر دو اغلب با مصرف سیگار ایجاد می‌شوند. در حال حاضر این بیماری در حال شیوع است و مردان را بیشتر از زنان دچار می‌کند، زیرا آنها بیشتر از زنان سیگار می‌کشند.

به گزارش روزنامه ایران از «هلث لاین»، سموم موجود در دود سیگار به بافت ریه آسیب می‌زند و توانایی ریه را برای انتقال اکسیژن هوا به جریان خون از بین می‌برد. تنگی نفس و خس خس از علائم بیماری انسدادی مزمن ریه است. این بیماری خطر عفونت ریه و ذات الریه را افزایش می‌دهد. همچنین عملکرد سخت ریه‌ها برای به دست آوردن اکسیژن و خارج کردن دی اکسید کربن از خون انرژی بدن را تخلیه می‌کند و باعث کاهش وزن می‌شود. به گفته سازمان بهداشت جهانی حدود 210 میلیون نفر در جهان به بیماری انسداد مزمن ریه مبتلا هستند. این بیماری سومین علت مرگ و میر در جهان است. انواع عوامل خطر مانند آلاینده‌های هوا و ژنتیک منجر به این بیماری می‌شود ولی مصرف سیگار علت اصلی این بیماری است.

سردرد‌های صبحگاهی که به علت سطوح بالای دی اکسید کربن در خون شروع می‌شوند و همچنین متورم شدن پاها بویژه مچ پا نیز از علائم هشدار دهنده دیگری هستند، زیرا عملکرد قلب را مختل کرده و بدین ترتیب خون‌رسانی به ریه‌ها را مشکل می‌کنند. متأسفانه هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد و آسیب به ریه‌ها نمی‌تواند معکوس شود. اما چند روش مختلف از جمله تغییر در شیوه زندگی و درمان‌های دارویی به کاهش سرعت پیشرفت بیماری کمک کرده و علائم را فروکش می‌کند. بهترین راه برای جلوگیری از پیشرفت بیماری ترک سیگار است. برای تشخیص بیماری انسداد مزمن ریوی، آزمایش‌ خون‌، بررسی‌ کار ریه‌، سی‌تی‌ اسکن‌، عکس‌ گرفتن‌ از نایژه‌ها و قفسه‌ سینه توصیه می‌شود. در صورت مشاهده علائمی مانند وجود خون در خلط یا خلط ضخیم، تنگی نفس و درد قفسه سینه به پزشک مراجعه کنید.

 
دانستنی‌های مردانه

فتق بیماری بسیار شایعی در مردان است و زمانی رخ می‌دهد که بافت‌های چربی یا اندام‌های بدن به عضلات اطراف‌شان یا بافت همبند به نام «فاسیا» فشار وارد می‌کنند.

به گزارش «ایران» و به نقل از «وب مد» تمام انواع فتق‌ها به خاطر فشار، ضعف عضلانی یا فاسیا ایجاد می‌شوند. گاهی اوقات فشار وارد بر بافت همبند و ضعف عضلانی از بدو تولد است ولی این بیماری اغلب در دوره‌های بعدی زندگی رخ می‌دهد. عواملی مانند، بلند کردن اشیای سنگین، اسهال یا یبوست، سرفه مزمن یا عطسه، چاقی، تغذیه نامناسب و مصرف سیگار همگی می‌توانند عضلات را تضعیف و احتمال خطر بروز فتق را بیشتر کنند. فتق نافی، رانی و فتق محل زخم، با علائمی مانند تورم آشکار در زیر پوست شکم یا کشاله ران بروز می‌کند و تورم هنگام دراز کشیدن ناپدید می‌شود. همچنین احساس سنگینی و ناراحتی در کشاله ران و شکم، یبوست و وجود خون در مدفوع از علائم شایع انواع فتق‌ها هستند. گاهی اوقات فتق نیاز به معالجه فوری دارد و تشخیص دقیق آن بسیار مهم است. حالت تهوع، استفراغ و نفخ در بیماران مبتلا به فتق در حرکات روده اختلال ایجاد می‌کند که یک شرایط اضطراری است و نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha