این افراد حتی از سوی مراکز ترک اعتیاد هم پذیرفته نمی‌شوند و بسیار مورد بی مهری هستند.

سلامت نیوز:این افراد حتی از سوی مراکز ترک اعتیاد هم پذیرفته نمی‌شوند و بسیار مورد بی مهری هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان،شاید مردم کمتر بدانند به مسایل و معضلات اجتماعی نظیر فقر، طلاق، کاهش سن ازدواج و مسایلی مانند اینها در استانداری تهران که نهادی حاکمیتی است رسیدگی می‌شود اما، باید به این نکته توجه داشت که همان طور که رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی در کشور است استاندار هم بالاترین مقام و مسئول در همه امور مربوط به استان است. استانداری با توجه به اینکه نماینده دولت در استان‌هاست بر اجرای کلیه امور سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و...در استان نظارت دارد .در حالی که مسائل اجتماعی در سطح کلان در دولت و دستگاه‌های متولی مورد بررسی قرار می‌گیرد در استانداری این معضلات به شکل خرد و استانی مورد پایش مداوم است. برای مثال در مورد اعتیاد در کل کشور آمارهای گوناگونی وجود دارد اما آنچه مبنا قرار می‌گیرد آماری است که از هر استان به جزییات و تفکیک تهیه می‌شود و به دستگاه‌های مربوطه ارائه می‌شود. از سوی دیگر شهر تهران از آنجا که پایتخت است به عنوان پایلوت مورد بررسی است و نتایج حاصل از تحقیق و تفحص از این شهر به کل کشور تعمیم داده می‌شود.
 
یکی از موضوعاتی که بیشتر از بقیه موارد اجتماعی در شهر نمود دارد و در هر استان از نهادهای اجرایی مربوطه تا استانداری و شهرداری با آن درگیرند موضوع اعتیاد است اما، شاید کمتر کسی بداند رسیدگی به معضل اعتیاد و ساماندهی کارتن‌خواب‌ها وظیفه معاونت اجتماعی استانداری است. در مورد آمار معتادان نه در تهران و ایران بلکه در هیچ کجای دنیا هیچ دولتی نمی‌تواند ادعا کند تعداد واقعی معتادان را می‌داند. آماری که در مورد تعداد معتادان در کشور هرازگاهی از سوی دستگاه‌های مربوطه و انواع نهادهای رسمی و غیر رسمی منتشر می‌شود واقعی نیست. توجه به این نکته ضروری است که در دولت فعلی برای اولین بار موضوع مواد مخدر به شکل اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است.

البته بعد از دستور مقام معظم رهبری در ابتدای سال 93درمورد ضرورت توجه بیشتر به معضل اعتیاد این موضوع سال گذشته مورد بررسی دقیق‌تر قرار گرفت. اعتیاد همه نهادهای حاکمیتی را با خود درگیر می کند و آنها را به کمک می خواند. از مسائل اقتصادی و بحث کار و اشتغال و مسکن گرفته تا ازدواج و طلاق و مسایل روانی، سلامت وهمه وهمه  را به نوعی با خود درگیر کرده و به کمک می‌خواند.

  مدیر کل اجتماعی استانداری تهران در این زمینه، می‌گوید: نظر ما در استانداری این است که برای مقابله با معضل اعتیاد قبل از هر کلی گویی باید گلوگاه‌ها و مجاری ورود مواد به کشور یا تولید آن را بست و بعد برای ساماندهی معتادان و بهبود وضعیت آنها در جامعه چاره‌اندیشی کرد.  سیاوش شهریور ادامه می دهد:  بخشی از این اقدامات امور سلبی مربوط به کنترل مرزها و دستگیری قاچاقچیان داخلی و بین‌المللی است وبخشی دیگر مربوط به آموزش خود افراد برای درک درست مضرات این مواد و کاهش تمایل برای مصرف آنها. این بدان معناست که این اقدام هم از طریق نهادهای حاکمیتی وهم مشارکت مردمی صورت می‌پذیرد و به تنهایی دولت نمی‌تواند با این امر مقابله کند.  به گفته او اینکه رسانه‌ها و رادیو و تلویزیون در طی این سال‌ها تا جایی که می‌توانستند در مورد اعتیاد برنامه ساختند و کارشناس دعوت کردند البته نامطلوب نیست اما بی شک اقدامات عملیاتی مانند جست و جوی خانه به خانه و شناسایی معتادان و صحبت با خانواده‌های آنان به عنوان کار فرهنگی که مردم معضل اعتیاد را بپذیرند و آن را یک بیماری تلقی کنند و یا بازتوانی معتادان و بازگرداندن آنها به جامعه و تبدیل اعتیاد سنگین آنها به اعتیاد سبک و سپس ترک بیش از هر نوع تئوری و نظریه پردازی در این زمینه موثر خواهد بود.

این مقام مسئول در استانداری تهران خاطرنشان می‌کند:توجه به این نکته ضروری است که اکنون دیگر بحث مواد مخدر منحصر به تریاک وهرویین یا حتی شیشه نیست، مخدرهای زیادی وارد کشور شده‌اند که خیلی از آنها را حتی من نمی‌شناسم و نامشان را نشنیده‌ام . خانواده‌ها باید از این امر مطلع باشند و هرنوع تغییر یا رفت و آمد مشکوک فرزاندانشان را کنترل کنند. اینکه فردی که درگیر اعتیاد است را برای ترک به مرکز ترک اعتیاد می‌برند و آنجا به او قرص می دهند تا ترک کند و او به قرص معتاد می‌شود و بعد شربت را جایگزین آن می‌کنند وفرد به شربت هم معتاد می‌شود نشان دهنده این است که این فرد یک خلا روانی دارد که باید پر شود و بدون پر شدن آن هیچ روش درمانی موثر نخواهد بود و این یک کار فرهنگی است.


 افزایش 20 درصدی طلاق در تهران
اظهارات مدیر کل اجتماعی استانداری تهران تنها محدود به بحث اعتیاد نمی‌شود. شهریور درباره وضعیت ازدواج و طلاق در تهران نیز می‌گوید: کاهش ازدواج و افزایش طلاق در سال گذشته هم در تهران اتفاق افتاد و سال 93 در مقایسه با سال قبل 8درصد کاهش ازدواج و 20 درصد افزایش طلاق درتهران رخ داد که آمار بالایی است. البته طلاق در همه دنیا یک واقعیت است  و دربرخی موارد راهکار مناسبی است.اما طلاق به این دلیل در بررسی‌های اجتماعی مهم است چون یک فرایند است که حاصل کنش و واکنش فرایندهای اجتماعی گوناگون بر یکدیگر است.  به گفته شهریور درکشور به هرجایی که فشار وارد می‌شود و ضعف و نارسایی ایجاد می‌شود این در جای دیگر خود را نشان داده ونمود بیرونی می‌یابد. گذر از سنت و ورود به مدرنیته در کنار بیکاری و فقدان انگیزه برای مسئولیت پذیری شرایط طلاق را بیشتر کرده وباعث می‌شود دیگرانی که شاهد این وضعیت هستند کمتر تن به ازدواج دهند. نهاد خانواده ایرانی اصلی‌ترین عنصر شاکله تمدن ما است. کشور ایران با وجود اینکه در طول تاریخ مورد حملات مختلف کشورهای دیگر قرار گرفت شاکله و عناصر اساسی فرهنگ خود را حفظ کرد که عامل آن نهاد خانواده است.

او همچنین در مورد ازدواج سفید اظهار نظر می‌کند و می گوید:در حالی که ما در کشورهای دیگر و بیشتر کشورهای اروپایی شاهد زندگی دختر و پسر کنار هم بدون ازدواج رسمی وکاهش ازدواج هستیم در ایران نباید بگذاریم این قضیه به یک اپیدمی تبدیل شود. ایران کشوری است که تاریخش گواه ارج نهادن به زنان و احترام به خانواده است و ما همه سرمایه‌های فرهنگی‌مان را از گذشتگانمان وخانواده‌های قدیم به ارث بردیم. این پدیده در کنار اینکه باعث افزایش تعداد فرزندان نامشروع و بی سرپرست وافزایش سقط جنین و به خطر افتادن سلامتی زنان می شود تبعاتی دارد که برای زنان بیش از مردان به لحاظ فرهنگی واجتماعی نامطلوب است ودرواقع باید گفت قربانیان اصلی این نوع روابط زنان هستند.


 شناسایی روسپیان ممکن نیست
این روزها مدام آمارهایی از تعداد زنان کارتن‌خواب منتشر می‌شود. شهریور در این باره می‌گوید: این افراد حتی از سوی مراکز ترک اعتیاد هم پذیرفته نمی‌شوند و بسیار مورد بی مهری هستند.  او خاطر‌نشان می‌کند:  به کوشش شهرداری تهران و سازمان بهزیستی ماه‌های گذشته اولین گرمخانه برای نگهداری این افراد تجهیز شد. وزیر رفاه وعده داده بود روسپی‌گری به خاطر مسایل اقتصادی را ریشه کن کند. البته شناسایی این افراد ممکن نیست اما تلاش ما این است که حداقل به زنانی که به دلیل فقر در خیابان رها شده‌اند رسیدگی کرده وبه آنها سرپناه دهیم. البته نباید از سهم نهادهای مردم نهاد در این میان غافل بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha