چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۳
کد خبر: 139764

شهردار تهران ضمن اعلام عامل اصلی ریزگردها در هوای تهران، از آلودگی هوا و ترافیک به عنوان دو چالش اصلی پایتخت نام برد.

سلامت نیوز: شهردار تهران ضمن اعلام عامل اصلی ریزگردها در هوای تهران، از آلودگی هوا و ترافیک به عنوان دو چالش اصلی پایتخت نام برد.

محمدباقر قالیباف شهردار تهران روز گذشته در همایش ترافیک با بیان اینکه آلودگی هوا و بی‌نظمی ترافیکی چالش اصلی شهر تهران است، گفت: اصلاح الگوی رفتاری شهروندان و فرهنگسازی در کاهش مشکلات بسیار تاثیرگذار است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،او افزایش ترافیک در شهر را منشأ نارضایتی شهروندان عنوان و تصریح کرد: ترافیک آنقدر آشفتگی روحی و روانی برای شهروندان ایجاد می‌کند که آنها زیبایی‌های شهر را نمی بینند و تلاش کنیم بی‌نظمی ترافیکی را با برنامه‌ریزی‌های مناسب کاهش دهیم.

 قالیباف در این همایش Co2 را مهم‌ترین دلیل آلودگی هوا در دهه 70 دانست و افزود: این در حالی است که در حال حاضر در بدترین شرایط آلاینده Co2 در هوای پایتخت نداریم. به این ترتیب شهردار تهران تغییر جنس آلودگی هوا در تهران از دی‌اکسیدکربن به ریزگردهای با قطر کمتر از 5/2 میکرون را تایید کرد.  شهردار تهران با بیان اینکه پیش از این ما نمی دانستیم ذرات 5/2 میکرون از چه چیزی تشکیل شده است، اظهار کرد: با تلاشی که در یک سال گذشته انجام شد محتوای این ذرات مشخص شد که شامل سولفات، انواع هیدروکربن‌ها، کربن سیاه و... بود که نشان می‌داد سهم اصلی تولید این ذرات را خودروهای دیزلی و کاربراتوری دارند.

قالیباف منشأ ذرات 5/2 میکرونی را گرد و غبار و منابع خارجی و خاکی معرفی کرد و ادامه داد: اینها بر اساس فعل و انفعالات شیمیایی و صنعتی تولید می‌شوند. او به آمار تولید آلاینده‌ها در تهران اشاره کرد و گفت: سالانه ۷۰۰ هزار تن آلاینده در تهران تولید می‌شود که از این میزان ۸۲ درصد به منابع متحرک (خودروها و موتورسیکلت‌ها) و ۱۷ درصد توسط منابع ساکن تولید می‌شوند. شهردار تهران با بیان اینکه این آمارها نشان می‌دهد همه حرف‌هایی که در خصوص منبع تولیدی آلودگی هوا زده‌ایم نادرست بوده و منبع آلودگی جای دیگر است، گفت: برخی از مقامات ارشد دولتی در گذشته مصرف خانگی را در زمستان به‌عنوان بیشترین عامل آلودگی عنوان می‌کردند که مطالعات اخیر نشان می‌دهد خودروها منبع اصلی تولید ذرات معلق هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha