چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۶
کد خبر: 139765

گاهی با اینکه ظاهر کودک سالم به نظر می آید اما نیاز به توجه جدی دارد. در این زمینه لازم است چند علامت را به ذهن بسپارید تا به محض مشاهده، کودک را نزد پزشک ببرید.

علایمی در کودک که نیاز به توجه بیشتر دارد

سلامت نیوز:گاهی با اینکه ظاهر کودک سالم به نظر می آید اما نیاز به توجه جدی دارد. در این زمینه لازم است چند علامت را به ذهن بسپارید تا به محض مشاهده، کودک را نزد پزشک ببرید.

خوابیدن طولانی

به غیر از چند مورد استثنایی، شرایط نوزاد خواب آلود جای نگرانی دارد. البته در ۴۸ ساعت اولیه پس از تولد، اغلب نوزادان کمی خواب آلوده اند.نوزادان قبل از این که در چند هفته اول به یک برنامه سالم خوردن و خوابیدن عادت کنند، اغلب گرسنه می شوند و بدخلقی می کنند. بر حسب چند عامل از جمله وزن هنگام به دنیا آمدن، نوزاد هر ۲ تا ۴ ساعت باید شیر بخورد.اگر نوزاد ۲ روزه تا ۲ هفته ای در طول شب می خوابد یا هر بار بعد از بیداری بیش از ۴ ساعت می خوابد، جای کمی نگرانی دارد و باید با پزشک مشورت کرد.

از دست دادن توانایی های قبلی

وقتی کودک مهارتی را می آموزد و مدتی آن را انجام می دهد، فراموش کردن آن کمی نگران کننده است.به عنوان مثال، کودکی که راه رفتن را آموخته است نباید دوباره سینه خیز برود یا پس از شروع به حرف زدن، غان و غون کردن، امری نامتعارف است. همچنین کودکی که مثلاً می توانست بند کفش هایش را ببندد اما اکنون قادر نیست. این کودکان باید حتماً توسط پزشک معاینه شوند. احتمال دارد اضطراب و استرس یا شاید تومور مغزی علت این موارد باشد.

تند نفس کشیدن

بسیاری از والدین با وجود مشاهده تند نفس کشیدن کودک، متوجه جدیت موضوع نمی شوند. اغلب والدین با متخصصان اطفال تماس می گیرند و از بی اشتهایی کودک گله می کنند؛ در حالی که تند شدن تنفس مانع خوردن او شده است.

حتی در مورد کودکان بزرگ تری که می توانند صحبت کنند، شاید متوجه نشوند که برای کامل کردن یک جمله یا خوردن باید نفس بگیرند. بیماری های متعدد، به ویژه عفونت یا آسم می تواند باعث نفس کشیدن تند در کودک شود. در این شرایط برای معاینه کودک به پزشک مراجعه کنید.

همچنین به محض کبود شدن بستر ناخن یا کناره ناخن بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

پخش شدن سریع جوش های ریز

این حالت اگرچه نادر است، اما در صورت بروز باید جدی گرفته شود.این حالت به دلیل عفونت باکتریایی است که سریع پخش می شود.

این جوش ها قرمز و بنفش رنگ است و با فشار وارد آوردن از بین نمی رود. ابتدا این جوش ریز است و سپس بزرگ می شود. طی چند ساعت، جوش از یک نقطه به تمامی قسمت های بدن پخش می شود. البته همه جوش ها از این نوع باکتری نیست اما در صورت شک کردن، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

اضافه نکردن وزن

کودک باید رشد کند. میزان رشد به سن کودک بستگی دارد اما در هر سنی که باشد، باید اضافه وزن داشته باشد و رشد کند.منبع:روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha