چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۴
کد خبر: 139767

تغذیه با شیر مادر تا سن دو سال حق هر كودكی است و نباید او را زودتر از این موهبت الهی محروم كرد. تحقیقات در زمینه تغذیه كودكان نشان می دهد كه نباید تا قبل از سن یك سال به كودك شیرگاو داد زیرا باعث بروز مشكلاتی به خصوص كمبود‌ آهن خواهد شد.

خطر مصرف زودهنگام شیر گاو برای نوزادان

سلامت نیوز: تغذیه با شیر مادر تا سن دو سال حق هر كودكی است و نباید او را زودتر از این موهبت الهی محروم كرد. تحقیقات در زمینه تغذیه كودكان نشان می دهد كه نباید تا قبل از سن یك سال به كودك شیرگاو داد زیرا باعث بروز مشكلاتی به خصوص كمبود‌ آهن خواهد شد.

خطر مصرف زودهنگام شیر گاو

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از قدس آنلاین؛ شیر گاو حاوی مقدار بالا پروتئین هایی است كه اختلالات گوارشی و خطر اضافه وزن را در سن دوسالگی تشدید می كند. از طرفی این شیر مقدار بسیار كمی اسیدهای چرب ضروری را دارد كه این چربی ها در رشد مغز و یادگیری مؤثر هستند. شیر مادر تا یك سالگی باید غذای اصلی كودك باشد.

به علاوه، مصرف زودهنگام شیر گاو كودك را در معرض خطر كمبود آهن قرار می دهد زیرا آهن موجود در آن در مقایسه با شیر مادر 5% نسبت به 50% است. این در حالی است كه كمبود آهن می تواند عامل كم خونی، عفونت های مكرر گوش، حلق و بینی و اختلالات رشد روانی- حركتی باشد. كمبود آهن طولانی مدت بین 6 تا 12 ماهگی در ضریب هوشی كودك در سن 2 تا 3 سال و توانایی یادگیری در 4 تا 6 سال تاثیر می گذارد.

توصیه هایی برای پیشگیری از كمبود آهن كودكان

    برای پیشگیری از كمبود آهن، مادر باردار باید روزانه بیشتر از 15 میلی گرم آهن دریافت كند.
    تغذیه با شیر مادر حتما توصیه می شود.
    در صورت عدم تغذیه با شیر مادر،‌ شیرخوار باید از شیرهای مخصوص غنی شده از آهن حداقل تا یك سال و ترجیحا تا 3 استفاده كند.
    تا پیش از یك سالگی به هیچ وجه نباید شیر گاو مصرف شود.

منبع:www.ESante.fr

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha