مدیر کل دفتر آسیب های اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی عنوان می کند که میانگین سن معتادان از حدود ۲۳.۵ در سال های گذشته به ۲۰ سال کاهش یافته اما رییس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف موادمخدر وزارت بهداشت آمار واقع بینانه تری در اختیار ما می گذارد وشروع سن اعتیاد را از حدود 17 سالگی اعلام می کند.

سلامت نیوز:مدیر کل دفتر آسیب های اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی عنوان می کند که میانگین سن معتادان از حدود ۲۳.۵ در سال های گذشته به ۲۰ سال کاهش یافته اما رییس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف موادمخدر وزارت بهداشت آمار واقع بینانه تری در اختیار ما می گذارد وشروع سن اعتیاد را از حدود 17 سالگی اعلام می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قدس آنلاین ،بر اساس آمارها از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۹۲ (۱۰ سال) حدود ۳۹ هزار و ۴۰۶ نفر به علت سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده اند یعنی به طور میانگین روزانه ۱۰ نفر . در سال 93 طبق اعلام پزشکی قانونی کشور مرگ و میر ناشی از سوءمصرف مواد مخدر در هفت ماهه امسال ۱۷۶۲ نفر و در هفت ماهه سال گذشته نیز ۱۶۲۲ نفر بوده است که متاسفانه ۸.۶ درصد افزایش داشته است.

آمارهای رسمی نشان می دهد که در حال حاضر کشور ما یک میلیون و ۳۲۵ هزار معتاد دارد و سالانه بیش از ۵۰۰ تن مواد مخدر مصرف می شود که البته آمارهای غیر رسمی رقمی بیش از این را نشان می دهد. همچنین طی ۵ سال گذشته روزانه ۷۰ نفر معتاد به جمعیت معتادان کشور اضافه شده و بر اساس تحقیقات انجام شده مواد مخدر به تنهایی بین ۶۳ تا ۶۵ درصد از جرائم و دستگیری ها را به شکل مستقیم و غیر مستقیم به خود اختصاص داده است. با این حال علی رضا نوروزی رییس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار ما می گوید اوضاع ما در مقایسه با سایر کشورها زیاد هم نگران کننده نیست.

در این خصوص هر چند روزبه کردونی مدیر کل دفتر آسیب های اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی عنوان می کند که میانگین سن معتادان از حدود ۲۳.۵ در سال های گذشته به ۲۰ سال کاهش یافته است. اما خوشبختانه علی رضا نوروزی آمار واقع بینانه تری در اختیار ما می گذارد و سن اعتیاد را از حدود 17 سالگی اعلام می کند که با موادی چون سیگار , حشیش  و الکل آغاز می شود و به سمت موادی چون شیشه و تریاک و غیره سوق میابد.

هر چند مسوولین آموزش و پرورش وجود دانش آموزان معتاد را انکار می کنند اما قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفته است: ۶۷ درصد دانش‌آموزان مصرف‌کننده موادمخدر نخستین تجربه خود را از مدارس آغاز کردند و در دانشگاههای زیر نظر سازمان سنجش ۲.۶ درصد و در دانشگاه‌های وزارت زیر مجموعه وزارت بهداشت ۱.۶ درصد دانشجویان، درگیر مصرف مواد مخدر هستند و البته هنوز به خاطر داریم مهر ماه گذشته مدیرکل ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش وجوانان گفت: بر اساس آخرین نظر سنجی که سال 89 انجام شده، 50 درصد جوانان دسترسی به مواد مخدر را خیلی آسان و راحت دانستند.

لازم به ذکر است که کارشناسان مخدر شیشه را یکی از پرمصرف ترین مخدرهای  کشور اعلام کرده اند به نحوی که ستاد مبارزه با مواد مخدر پیش از این اعلام کرده بود: ۳۴۵ هزار نفر در سطح کشور، ماده مخدر صنعتی شیشه مصرف می کنند و شمار معتادان به مصرف شیشه ۲۶ درصد از کل جمعیت معتادان به مواد مخدر کشور است.

از طرف دیگر به گفته کردونی برخی آمارهای موجود نشان می دهد که ۷۵ درصد معتادان کشور بالای دیپلم بوده و ۶۳ درصد معتادان ایرانی متاهل هستند و از سوی دیگر عامل ۵۰ درصد طلاق ها و ۲۰ درصد قتل ها استفاده از مواد مخدر است.

حالا رییس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد وزارت بهداشت بگوید برنامه های وزارت بهداشت بیشتر متمرکز بر پیشگریهای مبتنی بر خانواده و آموزش مهارتهای فرزند پروری است. وقتی به گفته خودش منابع کافی و تعهد سیاسی به معنای ایجاد  ساختار مناسب برای مبارزه و یا در واقع اقدامات لازم برای کاهش تقاضا جهت مقابله با اعتیاد وجود ندارد موفقیت در زمینه انجام امور مربوط به پیشگیری هم با موفقیت چندانی توام نخواهد بود.

با این حال باید توجه داشته باشیم علی رغم کاهش سن اعتیاد در جوانان جامعه ما در شرایطی قرار دارد که تقریبا همه جوانان، تحصیلات دانشگاهی دارند و این مساله کمک کرده تا این قشر جامعه، که در معرض آسیب های زیادی قرار دارند، قدرت تحلیل بالایی پیدا کنند و خیلی بهتر از جوانان یکی دو دهه پیش آسیب ها را تشخیص بدهند و وقتی جوان درک کند، تمام جامعه به او اهمیت می دهند و نگران آینده او هستند، تشویق می شود تا خود نیز وارد عرصه مبارزه شود و فعالیت کند که خود این مساله روند گسترش بسیاری از آسیب های اجتماعی دیگر را نیز کند می کند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha