یک متخصص آسیب شناسی فک و دهان با بیان اینکه ضعف سیستم ایمنی بدن، عاملی موثر بر ایجاد قارچ دهانی است، تاکید کرد: سیستم ایمنی در حالت طبیعی مانع رشد قارچ دهانی می‌شود، اما در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، قارچ رشد سریعی دارد.

سلامت نیوزیک متخصص آسیب شناسی فک و دهان با بیان اینکه ضعف سیستم ایمنی بدن، عاملی موثر بر ایجاد قارچ دهانی است، تاکید کرد: سیستم ایمنی در حالت طبیعی مانع رشد قارچ دهانی می‌شود، اما در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، قارچ رشد سریعی دارد.

دکتر محمد اسلامی در گفت‌و‌گو با ایسنا ، با اشاره به اینکه در نوزادان ممکن است درمان قارچ دهان بدون هیچگونه اقدامات پزشکی خاصی و به صورت خود به خود انجام شود، گفت: این بیماری یک عفونت قارچی (کاندیدا آلبیکنس) در غشای مخاطی دهان است که به صورت عفونت موقت در دهان نوزادان است و می‌تواند در دهان و گلو بزرگسالان نیز بروز کند.
وی در ادامه افزود: وجود «کاندیدا» به صورت طبیعی مشکل خاصی را به وجود نمی‌آورد و تا زمانی که یک تغییر شیمیایی شرایط را به نفع آن تغییر دهد که می‌تواند بر اثر عوارض جانبی ناشی از مصرف آنتی بیوتیک یا شیمی درمانی و همچنین به علت شرایطی مانند دیابت، مصرف مواد مخدر، سوء تغذیه یا ضعف سیستم ایمنی به علت افزایش سن یا بیماری‌هایی مانند ایدز بروز کند.

این متخصص آسیب شناسی فک و دهان خاطر نشان کرد: افرادی که دندان‌های مصنوعی آنها مناسب و هم اندازه نیست در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به قارچ دهانی هستند؛ چرا که افرادی که از این مشکل رنج می‌برند اغلب با لکه‌های صورتی کم رنگ بر روی لب‌ها مواجه می‌شوند که نشانه‌ای از عفونت کاندیدایی است.

اسلامی با بیان اینکه در اغلب موارد ممکن است علایم قارچ دهانی در افراد سالم نیز بروز کند اما نشانه بیماری نباشد، تصریح کرد: لکه‌های سفید برجسته قابل برداشت، نواحی قرمز رنگ بدون برجستگی در نواحی پشت زبان و سقف دهان از علایم قارچ دهانی است که در بزرگسالان می‌تواند منجر به احساس سوزشی ناخوشایند در دهان و گلو شود.

وی در ادامه یادآور شد: نوزادان، افراد استفاده کننده از دندان‌های مصنوعی، بزرگسالان مبتلا به دیابت یا سایر اختلالات در سوخت و ساز بدن، افراد مبتلا به نقص سیستم ایمنی، افراد تحت درمان با آنتی بیوتیک‌ها و شیمی درمانی، مصرف کنندگان مواد مخدر و مبتلایان به سوء تغدیه از جمله افراد در معرض ابتلا به قارچ دهانی هستند.

این متخصص آسیب شناسی فک و دهان در پایان با اشاره به اینکه درمان عامل ایجاد کننده قارچ دهان می‌تواند به صورت خودبه خود باعث درمان قارچ دهان شود، تاکید کرد: رعایت بهداشت عمومی دهان، تعویض دندان‌های مصنوعی نامناسب و درمان نقص ایمنی باعث جلوگیری از بروز قارچ دهان است. در بیماران مبتلا به ایدز که امکان بهبود نقص ایمنی بدن وجود ندارد، درمان اختلالات و بیمای‌های دهان و دندان و همچنین استفاده از مواد ضدقارچ می‌تواند به پیشگیری از بروز این بیماری کمک کند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha