چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۷
کد خبر: 139771

عضو کمیته طب مکمل وزارت بهداشت با بیان اینکه 38 درصد مردم در مواجهه با بیماری‌ها، رویکرد طب مکمل دارند، تاکید کرد: بسیاری از بیماران ترجیح می‌دهند که در مواقع مواجهه با بیماری‌ها از روش‌های کم عارضه و کم‌هزینه استفاده کنند؛ اما به دلیل عدم وجود شناخت کافی و صحیح از شاخه‌های طب مکمل میان مردم و حتی جامعه پزشکی، برداشت نادرستی از این روش درمانی وجود دارد.

سلامت نیوزعضو کمیته طب مکمل وزارت بهداشت با بیان اینکه 38 درصد مردم در مواجهه با بیماری‌ها، رویکرد طب مکمل دارند، تاکید کرد: بسیاری از بیماران ترجیح می‌دهند که در مواقع مواجهه با بیماری‌ها از روش‌های کم عارضه و کم‌هزینه استفاده کنند؛ اما به دلیل عدم وجود شناخت کافی و صحیح از شاخه‌های طب مکمل میان مردم و حتی جامعه پزشکی، برداشت نادرستی از این روش درمانی وجود دارد.

دکتر سیما صدرای در گفت‌وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه درمان‌های مکمل با توجه به تاریخچه بیماری و عوارض احتمالی آن پیشنهاد می‌شوند، گفت: طب مکمل شامل هرگونه روش درمانی به جز طب متداول و رایج است که به دنبال پیشگیری و درمان بیماری‌هاست که به طب سوزنی، هومیوپاتی و کایروپرکتیک تقسیم می‌شود.

وی در ادامه افزود: روش‌های درمانی طب مکمل با توجه به مقالات ارایه شده و رویکردهای مورد تایید جهانی، در حوزه پزشکی قابل قبول است که اقبال عمومی مردم و توجه و برنامه‌ریزی سازمان جهانی بهداشت، لزوم آگاهی جامعه دانشگاهی، تحقیقات و برنامه‌ریزی ملی در این زمینه را ایجاب می‌کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه در دست گرفتن روش‌های درمانی طب مکمل توسط افراد غیرمتخصص، به این رشته و بیماران آسیب وارد می‌کند، تصریح کرد: طب سوزنی میکرو که به عنوان طب مکمل مجاز، با ایجاد تسهیل اختلالات عملکردی فرد، نقش موثری را در پیشگیری و درمان بیماری‌ها دارد، اما به دلیل اینکه هم اکنون به صورت رسمی ثبت نشده است، افراد غیرمتخصص با اطلاعات اندک خود، ممکن است وجهه این رشته را در جامعه با مشکل مواجه کنند.

صدرای با اشاره به اینکه بازتاب درمانی طب مکمل می‌تواند مشکلات اولیه بیماران را رفع کند و مراجعات به متخصصان کاهش یابد، خاطر نشان کرد: اطلاع رسانی عمومی کامل و صحیح باعث به حداقل رساندن مشکلات بیماران می‌شود که صرفه جویی در دارو درمانی را به همراه دارد، چرا که متاسفانه اغلب افراد تنها پس از عدم دریافت نتیجه از روش‌های طب متداول به سوی طب‌های مکمل گرایش می‌یابند.

این عضو کمیته طب مکمل وزارت بهداشت در پایان یادآور شد: اطلاع رسانی بدون غرض، کاهش توقع ماورایی از درمان‌های طب مکمل و بازگو کردن محدودیت‌های این روش‌های درمانی باعث افزایش اطلاعات افراد و حق انتخاب آگاهانه آن‌ها می‌شود؛ چراکه جا افتادن صحیح این رشته، کاهش هزینه‌های درمانی و عوارض دارویی را به همراه دارد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha