رئیس مرکز توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به اظهارات معاون آموزش وزیر بهداشت مبنی بر بدون مجوز بودن برخی واحدهای این دانشگاه واکنش نشان داد.

سلامت نیوز:رئیس مرکز توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به اظهارات معاون آموزش وزیر بهداشت مبنی بر بدون مجوز بودن برخی واحدهای این دانشگاه واکنش نشان داد.

جبراییل نسل سراجی در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به این سوال که آیا اظهارات معاون آموزش وزیر بهداشت مبنی بر اینکه دانشگاه آزاد در چند مکان، دانشکده پزشکی بدون مجوز تاسیس کرده را تایید می‌کنید، گفت: از زمانی که تیم جدید حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد در این دانشگاه مستقر شده، سعی کردیم؛ تمامی مقررات وزارت بهداشت را در بدنه رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه پیاده سازی‌ کنیم و تا حدودی موفق شدیم و خارج از چارچوب‌های وزارت بهداشت هم کاری نکردیم.

وی خاطرنشان کرد: ما با کسی دعوا نداریم و من خودم هیچ مشکلی با آقای ضیایی ندارم، منتها نگاه‌ها فرق می‌کند.

تمام ظرفیت‌های پذیرش با توافق وزارت بهداشت بوده است

وی افزود: اسناد و مدارک نشان می‌دهد؛ از زمانی که ما آمدیم و در دوره مدیریت فعلی دانشگاه مقررات وزارت بهداشت رعایت شده و به سمت کیفی سازی حرکت کردیم و کار‌ها را ارتقا دادیم و در این راه هم تا حدودی موفق شدیم. در دوره مدیریت قبلی چه بوده و چه گذشته، من اطلاعی ندارم؛ نقطه نظرات افراد مختلف است. البته ما نمی‌خواهیم؛ پاسخ کسی را بدهیم و صرفا از عملکرد خودمان دفاع می‌کنیم.

خارج از عرف و قانون وزارت بهداشت گامی برنداشتیم

رئیس مرکز توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه تمام ظرفیت‌های پذیرش دانشگاه با توافق وزارت بهداشت بوده، اظهار داشت: تمام رشته‌هایی که در یک سال و نیم گذشته در آن‌ها پذیرش داشتیم، دارای مجوز وزارت بهداشت بوده و خارج از عرف و قانون وزارت بهداشت گامی برنداشتیم.

سراجی در ادامه خاطرنشان کرد: ما در طول این مدت بیمارستان‌ها را تجهیز کردیم، اعتباربخشی را راه انداختیم، پذیرشمان را کم کردیم و عضو هیات علمی جذب کردیم. و در مورد کیفیت‌بخشی هم باید گفت که کار یک روز و دو روز و یک سال نیست، بلکه یک فرایند است.

وی تصریح کرد: از مدتی که ما سر کار آمدیم؛ ارزیابی رشته‌های مختلف علوم پزشکی را انجام دادیم و نقاط مثبت و منفی را شناسایی کردیم و بر اساس مدل ارتقای کیفی عمل کردیم و کمیت‌ها را هر چه که در گذشته بود، کاهش دادیم.

در هیچ کجا بدون مجوز عمل نکردیم/نمی دانم؛ ماجرا چیست؟

رئیس مرکز توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: نمی‌دانم، ماجرا چیست؟ ولی وظیفه شرعی و اخلاقی به ما حکم می‌کند که با توجه به مسئولیتی که بر عهده می‌گیریم، متعهد باشیم.

سراجی با تاکید بر اینکه در هیچ جا بدون مجوز عمل نکردیم، گفت: بیایند؛ ثابت کنند ما در جایی بدون اذن وزارتخانه و بدون داشتن مجوز عمل کردیم. تمام ظرفیت‌های پذیرشمان مطابق میل وزارتخانه انجام شده است. در حال حاضر گروهی راه افتاده‌اند که از جایی حمایت می‌شوند و به واقع نمی‌دانیم که هدف و نقطه نظراتشان چیست؟

وی همچنین در توضیح این موضوع که معاون وزیر بهداشت اعلام کرده، راه‌اندازی رشته‌های بالینی در قشم مورد تایید قرار نگرفته و دانشجویان علوم پزشکی بندرعباس به دلیل حجم بالا به مراکز فاقد اعتباربخشی آموزشی اعزام شده‌اند، تصریح کرد: اولا قشم دارای مجوز است و پذیرش دانشجو در قشم حداقل ۵ سال پیش رخ داده و مجوزش هم موجود است و این مجوز بخشی نیست و تام است. دانشگاه آزاد در قشم یا شرایط لازم را دارد یا ندارد و این نیست که بگویند؛ مجوز را دو ساله داده‌اند.

پذیرش دانشجویان در قشم بر اساس مجوز بوده است

رئیس مرکز توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: قبل از ما برای دانشگاه قشم، دانشجو جذب شده بود و زمانی که ما آمدیم، دانشجویان، دوره کارآموزی را شروع کرده بودند. در زمان ما تنها یک دوره دانشجو پذیرفته شده است و اسناد حال حاضر نشان می‌دهد که پذیرش دانشجویان در قشم بر اساس مجوز صورت گرفته و این مجوز هم مجوز تام بوده است.

سراجی با اشاره به اینکه رشته پزشکی دارای ۴ بخش علوم پایه، پاتوبیولوژی، کارآموزی و کارورزی است، خاطرنشان کرد: حالا که دانشجویان به انتهای دوره کارورزی رسیده‌اند، می‌گویند؛ چرا شرایط به این صورت است؟ ما در قشم به دنبال بهینه سازی وضعیت بودیم و ضمنا در آنجا مناطق آزاد بیمارستانی ساخته و می‌خواهیم آن را تجهیز کنیم.

وی با تاکید بر یکسان نبودن آموزش در دانشگاه‌های تهران با دانشگاهی که در یک استان مرزی وجود دارد، افزود: به هر صورت دانشجویان این دانشگاه با علم به اینکه در قشم خواهند بود، پذیرفته شدند ما هم که کسی را به اجبار به قشم نبردیم. ۵ سال گذشته دانشجو آمده، شرایط قشم را دیده و بعد ثبت نام کرده است و این را هم البته بگویم که اگر دانشگاه قشم نبود، هیچ کدام از این دانشجویان در رشته پزشکی قبول نمی‌شدند.

سعی کردیم؛ کیفیت و فرآیند آموزش را ارتقا دهیم

وی با طرح این سوال که آیا دانشگاه علوم پزشکی در یک استان مرزی، شرایط دانشگاه علوم پزشکی تهران را دارد، گفت: من به اتفاق همکارانم قسم می‌خوریم که سعی کردیم، کیفیت و فرآیند آموزش را ارتقا دهیم. می‌توانیم ادعا کنیم؛ به این سمت حرکت کردیم و اسناد و مدارک آن هم موجود است.

سراجی بار دیگر با تاکید بر اینکه من از عملکرد خودمان در دانشگاه دفاع می‌کنیم، اظهار داشت: وزارت بهداشت حق دارد؛ نظارت کند، اما نقطه نظرات آقای ضیایی مختص خودشان است و ما هم نظرات خودمان را داریم. ولی مسلم این است که ما نه تنها چیزی را تخریب نکردیم، بلکه سعی کردیم وضعیت بیمارستان‌های آموزشی و وضعیت آموزش را در مجموع ارتقا دهیم و هیچ کس هم نمی‌تواند، ادعا کند که یک روزه می‌توان شق‌القمر کرد.

رئیس مرکز توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۱ بیمارستان علوم پزشکی در کشور داریم، افزود: تا پایان سال ۵ بیمارستان دیگر نیز راه‌اندازی خواهد شد و به چرخه درمان و آموزش کشور اضافه می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر بگویند؛ ما در موردی مقصر بودیم و اشتباه کردیم، دستمان را بالا می‌بریم، اما تنها کاری که ما انجام دادیم، کیفی‌سازی بوده و حتی ظرفیت‌های پذیرش را شدیدا کاهش دادیم، با واحدهای دانشگاهی درافتادیم، بطوریکه اقتصاد دانشگاه آزاد را زیر سوال بردیم.

آن زمان که دانشگاه ظرفیت‌های بالایی می‌گرفت، وزارت بهداشت کجا بود؟

سراجی با طرح این سوال که آن زمانی که دانشگاه ظرفیت‌های بالایی می‌گرفت، وزارت بهداشت کجا بود، گفت: ۵ سال گذشته وزیری مجوزی داده و حالا اینکه خلاف کردند یا نکردند و چه اتفاقی افتاده، من باید جوابش را بدهم؟

وی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد دانشگاهی است که از محل درآمدش خود را اداره می‌کند و بیشترین درآمد آن از شهریه دانشجویان است، افزود: دانشگاه علوم پزشکی وزارتخانه به شیر نفت وصل است، ولی ما که به شیر نفت وصل نیستیم ما باید از مردم پول بگیریم و پذیرش کنیم و حقوق استاد و کارمند و فضای فیزیکی دانشجویان را هم فراهم کنیم.

گفتنی است؛ معاون آموزشی وزارت بهداشت چندی چیش گفته بود، دانشگاه آزاد در چند مکان دانشکده پزشکی بدون مجوز تاسیس کرده‌ است و اگر طبق توافقی که با دانشگاه آزاد اسلامی داشته‌ایم اگر این دانشگاه تا پایان اردیبهشت ماه نتواند نسبت به اخذ مجوزهای لازم اقدام نمایند این واحدهای دانشگاهی نیز باید تعطیل شوند و دانشجویان آن‌ها در مرکز دیگری ادامه تحصیل دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha