معاون طب سنتی وزیر بهداشت از تدوین بسته آموزشی طب سنتی برای بهورزان و ورود این طب در شبکه بهداشت خبر داد و گفت: 56 قلم داروی گیاهی تحت پوشش بیمه است اما متاسفانه پزشکان از آن اطلاعی ندارند

سلامت نیوز: معاون طب سنتی وزیر بهداشت از تدوین بسته آموزشی طب سنتی برای بهورزان و ورود این طب در شبکه بهداشت خبر داد و گفت: 56 قلم داروی گیاهی تحت پوشش بیمه است اما متاسفانه پزشکان از آن اطلاعی ندارند

    به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه  آفرینش، محمود خدادوست در سومین همایش تخصصی طب سنتی سمینار با رویكرد پیشگیری و خود مراقبتی كه مورخ 5 اسفند ماه برگزار شد، افزود: متولیان سلامت باید میزان سواد و آگاهی مردم را در این زمینه افزایش دهند چرا که در غیر این صورت خود مراقبتی به خود درمانی تبدیل می‌شود.

    وی ادامه داد: مثلاً افراد مبتلا به دیابت در طول یک سال فقط 3 ساعت از وقت خود را تحت مراقبت‌های تخصصی می‌گذراند و در سایر اوقات برای کنترل بیماری خود از مشاوره دیگران یا خودمراقبتی استفاده می‌كنند.

    دكتر خدادوست، تصریح كرد: سازمان جهانی بهداشت نیز در سال 2014 شعار خود مراقبتی را انتخاب کرد و در کشور ما نیز پیام طب سنتی بر همین اساس است.

    وی با بیان اینكه امروزه متاسفانه خود مراقبتی به خود درمانی تعبیر می شود، اظهار داشت: در کشور ما نیز به طور میانگین 40 تا 50 درصد مردم به دلیل چاقی و سبک زندگی به بیماری کبد چرب مبتلا هستند.

    رئیس شورای سیاست‌گذرای طب سنتی وزارت بهداشت تغییر سبک زندگی را نخستین خط مداخله برای پیشگیری از بیماری‌ها دانست و گفت: 6 اصل مهم طب سنتی شامل آب و هوا، خوردن و آشامیدن، خواب و بیداری، حرکت سکون، استفراغ و احتباس و امراض نفسانی است و متخصصان طب سنتی باید در پیشگیری به این اصول توجه کنند به عنوان مثال بهترین زمان خواب بین ساعت 22 شب تا 2 صبح است و پس از طلوع آفتاب از نظر علمی بیشترین میزان ترشح هورمون رشد انجام می‌شود به همین دلیل فرد در آن زمان نباید بخوابد.

    معاون طب سنتی وزیر بهداشت، علاوه بر ابعاد سه‌گانه سلامت بر سلامت معنوی نیز تأکید كرد و گفت: اگر به دنبال سلامت هستید باید از جسم، روح و روان مراقبت کنید اگر فردی به طور مثال حسود است دچار زخم معده و ناراحتی‌های گوارشی می‌شود.

    دكتر حسین رضایی زاده در ادامه این سمینار، اظهار داشت: گاهی انتظاراتی از دانشکده های طب سنتی می رود یا مداخلاتی انجام می شود که سودی جز ضربه رساندن به بالندگی طب سنتی ندارد.

    وی ادامه داد: اگر دانش در رابطه با طب سنتی در دانشکده های آن ثابت نشود در خارج دانشگاه می تواند توفان و سر و صدا به پا کرده اما به طور قطع آن دانش ، ماندگار نخواهد شد.

    دكتر رضایی زاده در این خصوص عنوان كرد: برای احیای طب سنتی نیاز به حمایت های سیاسی داریم اما اگر این حمایت ها به مداخلات تبدیل شود، اشتباه است.

    دبیر علمی همایش تخصصی طب سنتی، تصریح كرد: مایل هستیم به جای آنکه طب سنتی را با این ادبیات پیش ببریم، با مستندات علمی پیش رویم ؛ در این حوزه گاهی انتظاراتی از دانشکده های طب سنتی مطرح می شود که لازم است تذکر دهم اهداف و چارچوب دانشکده ها و معاونت طب سنتی وزارت بهداشت کاملا مشخص است.

    رییس دانشكده طب سنتی، یادآور شد: طب سنتی ایرانی ، ضوابطی دارد که گاهی نمی توانیم این ضوابط را در قالب دانش تجربی امروز بیان کنیم بنابر این تلاش می شود که آن را با نگاه اجتهادی مناسب با شرایط روز استخراج کنیم.

    رضایی زاده با بیان اینكه طب سنتی باید بر اساس منابع مكتوب و نه منابع من درآوردی احیا شود، اظهار داشت: دانش طب ایرانی طبق آنچه حکما بر آن تاکید دارند ، یک دانش تجربی بوده پس قابل نقد، آزمون، خطا ، پژوهش و بررسی است.

    وی تصریح کرد: طب سنتی هیچگونه قداستی ندارد اگرچه به خاطر آمیخته بودن با آموزه های اسلامی، قابل احترام است.

    دبیر علمی همایش تخصصی طب سنتی، تاكید كرد: هیچ هاله و مصونیتی برای طب ایرانی به عنوان دانش تجربی وجود ندارد و مطالب علمی نباید با قداست ، مخدوش شود؛ ایجاد یک درک مثبت از طب ایرانی و تاکید بر ارزشمند بودن آن و تولید شواهد برای این طب، مهم‌ترین وظیفه ما به شمار می‌رود.

    دكتر رضایی زاده در خصوص برخی انتقادها در ارتباط با برخی نگاه ها به طب سنتی گفت: تمام تلاش ما در این راستاست که به جای ایجاد یک سیستم موازی طب سنتی با جامعه پزشکی فعلی ، تمام مجموعه پزشکی در خدمت طب سنتی باشد.

    دبیر علمی همایش تخصصی طب سنتی، ادامه داد: از این رو بسیاری از طرح‌های تحقیقاتی طب سنتی را در مراکز تحقیقاتی غیر طب سنتی پیش برده ایم و تلاش داریم تا دانش طب سنتی را در کنار پزشکی نوین به گونه‌ای تلفیق کنیم که با کیفیت‌ترین و در دسترس‌ترین دانش را به شرط ایمن و موثر بودن فارغ از تعصب ها به کار گیریم.

    وی تصریح كرد: برخی مفاهیم طب سنتی را نمی توان با برخی روش‌های علمی امروزی بیان کرد اما لازم نیست آن را در بوق و کرنا کنیم چون از سوی دیگر مباحث روشن و مفید زیادی دارد.

    دكتر رضایی زاده خاطر نشان كرد: طی چند دهه اخیر در حوزه خودمراقبتی ، هیچ دانشی مانند طب سنتی و طب مکمل نتوانسته به مردم آموزش دهد و هدف ما جوانان و نوجوانان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha