چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۲
کد خبر: 139809

رئیس انجمن علمی سلامت خانواده ایران با بیان اینکه پروستات تنها بیماری مردانه نیست، به تشریح شایع‌ترین بیماری‌هایی که سلامت مردان ایرانی را تهدید می‌کند، پرداخت.

سلامت نیوز: رئیس انجمن علمی سلامت خانواده ایران با بیان اینکه پروستات تنها بیماری مردانه نیست، به تشریح شایع‌ترین بیماری‌هایی که سلامت مردان ایرانی را تهدید می‌کند، پرداخت. 

دکتر محمدرضا صفری‌نژاد در گفت‌و‌گو با آنا با انتقاد از انجمن اورولوژی ایران که هر ساله در روز ملی سلامت مردان تنها مساله پروستات را مطرح می‌کند و نسبت به سایر بیمار‌هایی که سلامت مردان را تهدید می‌کند غافل شده است، گفت: پروستات بیماری است که با افزایش سن در مردان دیده می‌شود و این در حالی است که از ابتدایی که یک نوزاد پسر متولد می‌شود جزو مردان محسوب می‌شود و سلامت آن از همان ابتدا باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: بزرگی پروستات به عنوان یک بیماری آزاردهنده در مردان محسوب نمی‌شود به گونه‌ای که به بیماران گفته می‌شود این بیماری را جزو زندگی خود بدانند زیرا نمی‌توان از بروز این بیماری پیشگیری کرد و از طرف دیگر سرطان پروستات نیز یک بیماری مردانه است که هیچ گونه اقدامی نمی‌توان برای آن انجام داد بنابراین در روز سلامت مردان باید در خصوص بیماری‌هایی آگاهی ساز شود که علاوه براینکه سلامت مردان تهدید می‌کند، بتوان از بروز آن پیشگیری کرد.

رئیس انجمن علمی سلامت خانواده ایران با بیان اینکه بیماری تهدید کننده سلامت مردان در سنین مختلف، متفاوت است، گفت: بیضه نزول نکرده مشکلی است که سلامت کودکان و نوزادان پسر را تهدید می‌کند و متاسفانه خانواده‌ها نسبت به این مساله کم اطلاع هستند. بیضه نزول نکرده باید تا یکسالگی مورد درمان و جراحی قرار بگیرد زیرا در غیر این صورت این کودکان در سنین بالاتر دچار معضلات بزرگتری از جمله ناباروری و ناتوانی جنسی می‌شوند.

این متخصص اورولوژی سرطان بیضه را یک تهدید جدی برای سلامت مردان در سنین نوجوانی و جوانی دانست و عنوان کرد: این سرطان برخلاف سایر سرطان‌های بدن از شیوع بالایی برخوردار است که برای پیشگیری از بروز این بیماری باید خودآزمایی را به مردان آموخت تا به صورت دوره‌ای خود را معاینه کنند و در صورت مشاهده هر گونه مشکلی به پزشک مراجعه کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: استفاده از داروهای استروئیدی در ورزشگاه‌ها یکی دیگر از عوامل تهدید کننده سلامت مردان است که نیاز به آگاه سازی جامعه در خصوص عوارض مصرف آن دارد. باید به مردان، خانواده‌ها و پزشکان اطلاع رسانی شود که مصرف و تجویز نا به جای این هورمون‌ها سبب تحلیل رفتن بیضه‌ها و بروز سرطان کبد می‌شود.

صفری‌نژاد با بیان اینکه مردان هم یائسه می‌شوند گفت: در جامعه ما هر وقت از یائسگی صحبت می‌شود ذهن‌ها به سوی زنان معطوف می‌شود در صورتی که آقایان هم دچار یائسگی می‌شوند به گونه‌ای که این مساله به عنوان یکی از معضلات حوزه سلامت مردان به شمار می‌رود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: بعد از 40 سالگی هر ساله، 1 درصد از میزان هورمون‌های مردانه کاسته می‌شود و این کاهش هورمون‌های مردانه سبب عوارض بسیار زیادی از جمله پوکی استخوان در مردان می‌شود که خود این مساله نیز شایع‌ترین علت شکستگی سر استخوان ران در مردان مسن است.

به گفته در پایان خاطرنشان کرد: اگر اطلاع رسانی‌ها در خصوص یائسگی مردان به خوبی صورت بگیرد می‌توان این مساله را به موقع در مردان تشخیص داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha