چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۶
کد خبر: 139814

مدیرکل مدیریت بحران گلستان ریزگردها را پدیده ای جدید و روی نامهربان طبیعت در مناطقی از استان بویژه در حوزه شمال آن بیان کرد که از هم اکنون باید برای پیشگیری از بروز آن برنامه ریزی شود.

سلامت نیوز:  مدیرکل مدیریت بحران گلستان ریزگردها را پدیده ای جدید و روی نامهربان طبیعت در مناطقی از استان بویژه در حوزه شمال آن بیان کرد که از هم اکنون باید برای پیشگیری از بروز آن برنامه ریزی شود. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا بحث وجود ریزگردها و آسیب های آن در برخی مناطق کشور و بویژه با توجه به بروز خشکسالی های مکرر و مشکلات زیست محیطی مدتهاست که مطرح بوده و هم اینک روبرو شدن گلستان با این پدیده طبیعی نگرانی ها را بیشترمی کند، چرا که این استان به منطقه ای سرسبز با آب و هوایی معتدل، پرباران و با رنگین کمانی از دریا، جنگل، کوه و مزارع زرد و طلایی معروف است. 

آنچه باور سرسبزی گلستان را خدشه دار می کند، بروز مشکل کم آبی، کاهش نزولات جوی، تغییرات اقلیمی، خشکسالی و توجه نکردن به گسترش پوشش گیاهی در مناطق بیابانی استان است، مناطقی که خاک آن هم اکنون آنقدر خشک بوده که شن و ریزگردها آماده حرکت شده تا سلامت مردم، زمین ها و مزارع مستعد کشاورزی و محیط زیست پاک را در معرض خطر قرار دهند.

استان مرزی گلستان واقع در شمال ایران در برخی مناطق دارای شرایط اقلیمی خشک و نیمه خشک بوده و درهمسایگی آن نیز بیابان های بزرگی همچون قره قوم در کشور ترکمنستان وجود دارد که زمینه بروز ریزگردها را فراهم کرده است. 

گلستان با کشور ترکمنستان، دریای خزر و استان های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است. 

در این زمینه مدیرکل بحران گلستان با هشدار در مورد احتمال بروز پدیده ریزگردها در مناطقی از شهرستان های مرزی در شمال استان تاکید می کند که برای پیشگیری باید سریعتر بررسی کرد و تصمیم گرفت. 

صادقعلی مقدم در نشست شورای اداری شهرستان گمیشان اظهار کرد: این شرایط محصول تغییرات اقلیمی و کاهش نزولات جوی سالانه در استان بوده و کنترل آن نیازمند برنامهریزی در حوزه پیشگیری است. 

وی اضافه کرد: عوامل طبیعی و انسانی، کاهش بارندگی و رطوبت نسبی هوا، کمبود پوشش گیاهی و استفاده نادرست از منابع آبی، بی توجهی به گسترش فضای سبز زمینه را برای بروز خشکسالی و در ادامه ریزگردها فراهم کرده است. 

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران گلستان با اشاره به لزوم مهار این پدیده طبیعی درمناطق بیابانی در حوزه شهرستان های مرزی استان یادآور شد: گسترش پوشش گیاهی و کمربند سبز راهکاری مناسب برای کنترل ریزگردها در این منطقه است. 

مقدم تاکید کرد: آسیب های ریزگردها علاوه بر محیط زیست، ساختار کشاورزی و معیشت مناطق محروم را دستخوش دگرگونی خواهد کرد. 

وی افزود: قبل از آن که معضل ریزگردها شروع به حرکت کند باید در کارگروه تخصصی مخاطرات زیست محیطی مدیریت بحران به این موضوع پرداخته شود تا بتوان با ارایه برنامه و راهکارهای بلندمدت و کوتاهمدت، انجام مطالعات در خصوص پوشش گیاهی، باروری ابرها، انتقال آب و شناسایی عوامل تشدید کننده، مسیرهای موجود برای پیشگیری از این فاجعه زیستمحیطی در استان بررسی و اجرایی شود. 

براساس اعلام چهارشنبه مدیریت بحران گلستان فرماندار گمیشان نیز در این جلسه با اشاره به مشکلات معیشتی و کاهش سطح زیرکشت در شهرستان گفت: اگر برای پیشگیری از وقایع طبیعی و زیست محیطی چاره اندیشی نشود، داشته های کنونی را نیز از دست می دهیم. 

امانگدی ضمیر ادامه داد: وضعیت معیشتی مردم در شهرستان مرزی گمیشان بسیار پایین است و با توجه به اعتبارات استانی می توانیم تنها جلوی ضرر و زیان و خسارت های ناشی از عوامل طبیعی را بگیریم. 

وی با بیان این که هم اینک کاهش سطح سبز محصولات کشاورزی همچون گندم و جو در شهرستان نگران کننده است، افزود: اگر مشکل پدیده های مختلف طبیعی ادامه یابد دیگر کشاورزی در منطقه هیچ بازدهی برای کشاورز نخواهد داشت. 

به گفته وی، با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی گمیشان این آسیب بالقوه در منطقه وجود دارد که در صورت فقدان برنامهریزی مناسب در معرض خطر ریزگردهای بیابانی قرار گیرد و این مساله زمینه ساز نابودی کشاورزی و بروز مشکلات زیست محیطی در منطقه خواهد بود. 

شهرستان گمیشان با افزون بر 60 هزار نفر جمعیت در شمال غرب استان گلستان واقع است. 

استان گلستان با توجه به موقعیت طبیعی و جغرافیایی همواره در معرض بلایای طبیعی همچون سیل، زلزله، رانش زمین و آتش سوزی جنگل ها قرار داشته و اینک در آستانه مشکل طبیعی دیگری با عنوان ریزگردهای مناطق بیابانی می باشد که تدبیری پرشتاب برای پیشگیری را می طلبد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha