رئیس انجمن بیهوشی ایران گفت: سه داروی جایگزینی هالوتان از پنج سال گذشته در انتظار دریافت بیمه از سوی وزارت رفاه و تامین اجتماعی است و این درحالی که تاکنون اقدام خاصی از سوی این وزارتخانه انجام نگرفته است.

محمد مهدی قیامت در گفتگو با خبرنگار سلامت نیوز افزود: با توجه به اینکه داروی بیهوشی هالوتان به خاطر عوارض بالایی که بر بیمار دارد و در بسیاری از موارد باعث ایجاد بیماری هپاتیت هالوتان می شود اما هم اکنون درمراکز درمانی به راحتی برای بیهوشی بیماران استفاده می شود.

وی باظهار داشت: به منظور رفع این مشکل، از پنج سال گذشته، سه داروی  جایگزینی پس ازکارشناسی در وزارت بهداشت  به تایید  این وزارتخانه رسید و برای دریافت بیمه به وزارت رفاه منتقل شد که هم اکنون به خاطر بیمه نشدن این داروها در مراکز درمانی استفاده نمی شود.

رئیس انجمن بیهوشی ایران با اشاره به اینکه داروهای بیهوشی مانند داروهای مخدر تحت کنترل  است و به راحتی در دسترس بیماران از سوی داروخانه ها قرار نمی گیرد خاطرنشان کرد: وزارت رفاه در حالی بیمه این داروها را در لیست انتظار قرار داده است که این داورها جزء داروهای حیاتی است.

وی تصریح کرد: درحال حاضر داروهای بیهوشی از سوی مراکز درمانی خصوصی و دولتی استفاده می شود که به علت کاهش بودجه و پایین بودن سرانه درمان و کسری بودجه یک میلیارد و شیصد میلیون تومان وزارت بهداشت، مصرف این دارو بسیار پایین آمده است.

قیامت اظهارداشت: با مصرف داروهای جایگزینی هالوتان نمی توان به طور کامل داروهای هالوتان را از مراکز درمانی حذف کرد زیرا این دارو در برخی موارد و ازجمله اطفال مصارف زیادی دارد.

وی  گفت: داروی کلو کوزامین با اینکه جزء داروهای حیاتی نیست اما در لیست بیمه وزارت رفاه قرار گرفته و این مسئله به خاطر تعاملات ناسالمی است که دراین وزارتخانه وجود دارد.
رئیس انجمن بیهوشی ایران دلیل موانع پیش روی بیمه داروهای حیاتی و بیهوشی را تنها دو گانگی وزارت بهداشت و رفاه اعلام کرد و افزود: در بسیاری از موارد تصمیماتی از سوی وزارت بهداشت گرفته و عملی می شود اما وزارت رفاه مانع اجرایی شدن آن می شود.

وی بابیان اینکه بیمه کردن داروهای حیاتی جزء وظایف اصلی وزارت رفاه قرار دارد اما اکنون این وزارتخانه به وظایف خود عمل نمی کند اظهارداشت: دارویهای جایگزینی هالوتان جزء داروهای فارماکوپه  کشور قرار گرفته  است .

قیامت اعلام کرد: وزارت رفاه درحالی تشکیل شده است که هیچ نیازی برای ایجاد این وزارتخانه وجود نداشت و جزء اینکه بار مشکلات را برای وزارت بهداشت ایجاد کند کاری دیگری انجام نداده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha