چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۶
کد خبر: 139820

بعد از اینکه گردش قایق‌های تفریحی و رشد گیاه آزولا در تالاب انزلی قاتل جان نیلوفرهای آبی شد که سالانه گردشگران زیادی را برای تماشای زیبایی خود به این منطقه می‌کشیدند؛ پساب، زباله، انواع فاضلاب و آزولا بلای جان تالاب بین‌المللی انزلی شده است. روزانه 400هزار مترمكعب انواع فاضلاب و سالانه 100هزار مترمكعب پساب كشاورزی به تالاب انزلی راه‌می‌یابد.

سلامت نیوز:بعد از اینکه گردش قایق‌های تفریحی و رشد گیاه آزولا در تالاب انزلی قاتل جان نیلوفرهای آبی شد که سالانه گردشگران زیادی را برای تماشای زیبایی خود به این منطقه می‌کشیدند؛ پساب، زباله، انواع فاضلاب و آزولا بلای جان تالاب بین‌المللی انزلی شده است. روزانه 400هزار مترمكعب انواع فاضلاب و سالانه 100هزار مترمكعب پساب كشاورزی به تالاب انزلی راه‌می‌یابد.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،چندی است هشدارهایی از سوی مسئولان محیط زیست استان گیلان درمورد ورود پسماندها و فاضلاب ها به تالاب انزلی و خشکی آن به گوش می رسد. هشدارهایی که اگر جدی گرفته نشود باید در آینده شاهد خشکسالی و سرنوشتی مشابه ارومیه وهورالعظیم برای این تالاب بزرگ کشور باشیم.


 آزولا گیاه مخرب محیط زیست
آزولا كه در دهه ۶۰ در قالب طرحی پژوهشی با عنوان «آزولا جانشین كودهای شیمیایی ازته برنج» از یكی از كشورهای آسیای جنوب‌شرقی به گیلان راه یافت به‌دلیل برخی سهل‌انگاری‌ها به بركه‌ها، آبگیرها و رودخانه‌ها راه‌یافت و از این طریق از تالاب‌انزلی سردرآورد و حیات این تالاب را با مشكل جدی مواجه كرد.هرچند در سال‌های گذشته اقداماتی برای جمع‌آوری آزولا صورت گرفت اما به‌دلیل پیوسته‌نبودن این اقدامات، این گیاه سریع‌رشد برخی از گیاهان بومی تالاب انزلی را نابود كرد و برخی از گونه‌های گیاهی را همچنان تهدید می‌كند. این‌ گیاه مهاجم در سطح آب زندگی می‌كند و قرارگرفتن هزاران قطعه از آن كنار هم، مانع رسیدن اكسیژن و نور به آب و در نتیجه كاهش رشد و تكثیر آبزیان تالاب می‌شود.علاوه بر آزولا، ساخت كنارگذر انزلی كه برخی كارشناسان از آن به‌درستی با عنوان میانگذر نام می‌برند این اكوسیستم آبی را با خطر جدی مواجه كرده است؛ ورود انواع فاضلاب‌های خانگی و شهری و زهآب‌های كشاورزی به این تالاب، گردشگری بی‌ضابطه و رهاكردن انبوه زباله، شكار و صید غیرمجاز، تردد قایق‌های موتوری با انواع آلودگی‌های سوختی و صوتی از دیگر عوامل تهدید‌كننده تالاب انزلی است.


 رسیدن عمق تالاب از 9متر به یک متر
در این راستاروز گذشته مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان گفت: عمق تالاب انزلی از 9 متر در سال 1354 به کمتر از یک متر رسیده و بخشی از آن نیز خشک شده است وتالاب بین‌المللی انزلی در بدترین وضعیت زیستی خود قرار دارد. محمدرضابرجی از رهاسازی زباله در ارتفاعات گیلان تا ساحل دریای خزر انتقاد شدید کرد و افزود: ما وارث وضعیت بحرانی در استان هستیم. محمدرضا برجی ادامه داد: به دلیل برداشت‌های بی‌رویه از قسمت‌های بالادست، بهره‌برداری از جنگل‌ها و تغییر کاربری‌ها سالانه حدود 300 هزار تن رسوب وارد حوضه تالاب انزلی می‌شود. او با انتقاد از وضعیت نابسامان فاضلاب شهری تصریح کرد: نبود تصفیه خانه فاضلاب در شهر صنعتی رشت و نبود تصفیه‌خانه‌ها در بیمارستان‌ها و نیز وضعیت نامناسب جایگاه زباله سراوان سبب شده است آلودگی‌ها و پساب‌ها همگی به سمت تالاب سرازیر شود. موضوع نقد مدیریت‌ها نیست بلکه فرآیند به این شکل بوده و به همین دلیل است که عمق تالاب انزلی از 9 متر در سال 1354 به کمتر از یک متر رسیده است. این همه نشان از بی توجهی انسان نسبت به سلامتی خود دارد.


 طبیعت انتقام خود را از انسانها خواهد گرفت
 برجی هشدار داد: طبیعت انتقام خود را با سیل و زلزله از انسان‌ها می‌گیرد. او اضافه کرد: در دولت اراده لازم در خصوص حل مشکلات زیست محیطی وجود دارد و این موضوع حتی در سخنرانی‌های رئیس جمهور و وزیران دیده می‌شود. مهمترین ماموریت ما آگاه سازی برای تمام جامعه است. مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست گیلان گفت: بیمارستان‌ها با وجود اینکه در بخش درمان فعالیت می‌کنند اما با ریختن فاضلاب بیمارستانی در بستر رودخانه‌ها، بیماری‌های مختلف و همه گیر را به وجود می‌آورند. برجی اظهار داشت: در حال حاضر میراث دار وضعیت بسیار بحرانی در استان گیلان هستیم.  متاسفانه از بالا‌ترین ارتفاع گیلان در نقطه سماموس تا سواحل دریای خزر پر از زباله است، که در صورت پیدا نکردن راه حلی برای این معضل، تاثیرات مخرب جدی بر جا خواهد گذاشت.  سالانه حدود ۳۰۰ هزار تن رسوب وارد تالاب انزلی می‌شودکه مهمترین علت آن برداشت‌های بی‌ رویه از جنگل‌ها، فرسایش مراتع و دخالت انسانی در عرصه های بالادست است. اکنون عمق این تالاب به یک متر رسیده و ظرفیت ذخیره آب آن یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب است که این مقدار ظرفیت، به اندازه سه سدی است که در استان گیلان در حال ساخت آن هستیم. به گزارش مهر برجی همچنین یادآور شد: تمام فاضلاب شهر رشت و شیرابه‌های محل دفن زباله در سراوان که به تناسب شرایط جوی بین پنج تا ۲۰ لیتر است، وارد تالاب انزلی شده که تهدیدی جدی برای وضعیت این تالاب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha