چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۷ - ۱۳:۳۴

مدیر کل دفتر زنان و خانواده سازمان بهزیستی گفت:در کتاب راهنمای تشخیص اختلالات روانی انجمن روانشناسی آمریکا که معتبرترین منبع علمی در این زمینه است افسردگی فصلی به عنوان یک اختلال خلقی و عاطفی است.

دکتر فرید براتی سده در گفتگو با خبرنگار سلامت نیوز اظهار داشت: افسردگی فصلی در زمستان بیشتراز فصول دیگر شایع است که کمبود نور و تابش آفتاب نقش مهمی در آن دارد لذا نور درمانی حتی استفاده از نور مهتابی در بهبود این اختلال نقش مهمی دارد.

مدیر کل دفتر زنان و خانواده سازمان بهزیستی، افزود: افسردگی زمستانی بیشتر به شکل علائم نباتی  یعنی تغییر در خوراک و خواب فرد بروز می کند و در موارد خاص ممکن است شاهد علائم نباتی غیر عادی مثل پرخوری ، پرخوابی و بی اشتهایی در فرد افسرده باشیم.

این روانشناس ادامه داد: تجربه بالینی  در کشور ما در بعضی از مناطق خوزستان نشان داد، در فصل زمستان برخی از علائم اختلال سیستم تفکر و ادراک مثل سوظن ، بدبینی و توهم  در افراد افزایش می یابد که در فصول دیگر سال وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد:تغذیه نقش چندانی درکاهش افسردگی زمستانی ندارد و بهترین روش برای مقابله با این اختلال خلقی ،نور درمانی ، دارو درمانی و تغییر محیط زندگی  و اقلیم درمانی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha