رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، نسبت به آسیب های سوختگی بر اثر اسیدپاشی هشدار داد و گفت: آثار روانی قربانیان اسیدپاشی بسیار عمیق است.

سلامت نیوز: رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، نسبت به آسیب های سوختگی بر اثر اسیدپاشی هشدار داد و گفت: آثار روانی قربانیان اسیدپاشی بسیار عمیق است. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر علیرضا زالی در حاشیه چهارمین کنگره کشوری سوختگی که روز چهارشنبه در مرکز همایش های رازی برگزار شد، اظهارداشت: میزان سوختگی در ایران نسبت به آمارها جهانی بالاتر است.

وی همچنین از تفاوت الگوی سوختگی در ایران و سایر کشورهای دنیا خبر داد و افزود: سالانه بالغ بر ۲۴ هزار بیمار دچار سوختگی در کشور بستری می شوند.

زالی با اعلام اینکه آمار دقیقی در مورد تعداد سوختگی‌ها در کشور وجود ندارد، تاکید کرد: با توجه به اینکه ۵ تا ۱۰ درصد سوختگی‌ها نیاز به بستری پیدا می‌کنند، پیش‌بینی می‌شود سالانه نزدیک به ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار بیمار سوختگی در کشور داشته باشیم.

وی با اشاره به رفتار پرخطر به عنوان یکی از عوامل مهم در بروز سوختگی گفت: بحث خودسوزی و سوختن با اسید در کشور نیز از مواردی است که با الگوی جهانی سوختگی بسیار متفاوت است و انجام رفتارهای پرخطر یکی از عوامل مهم بروز سوختگی است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران با اشاره به حوادث چهارشنبه‌ پایان سال، ادامه داد: استفاده از مواد اشتعال‌زا و آتش‌زای غیراستاندارد در چهارشنبه سوری‌های گذشته باعث شده با حوادث بسیار تلخی روبه‌رو باشیم و متاسفانه برخی سوختگی‌های این روز بسیار عمیق هستند.

زالی تاکید کرد: سوختگی‌های ناشی از چهارشنبه‌سوری فقط به همان روز محدود نیست، بلکه فرد در تمام عمر با آن دست به گریبان است و این سوختگی‌ها باعث تغییرات ظاهری و تغییر مفصل‌ها می‌شود.

وی گفت: گوشزد می‌کنم در حالی که می‌توان از ظرفیت‌ها و وسایل مهیج استاندارد استفاده کرد، با استفاده از مواد آتش‌زای غیراستاندارد به حادثه تلخ تبدیل نکنیم. متاسفانه مواردی که در چهارشنبه‌سوری‌های سال گذشته داشتیم، بسیار تلخ و عمیق بودند. بنابراین لازم است که خانواده‌ها به این موضوع توجه کنند.

رئیس کل سازمان پزشکی ایران با بیان اینکه سوختگی یک بحث بین بخشی است، گفت: همه بخش ها باید توجه کنند و ایمن‌سازی وسایل گرمایشی، آموزش کارگران و... از مواردی است که مرگ و میر و عوارض سوختگی را کاهش می‌دهد. همچنین استانداردسازی بیمارستان‌های سوختگی، ایجاد جذابیت‌های سوختگی برای همکاران فعال در بخش سوختگی و تغییرات تعرفه‌ای از مواردی است که باید اجرا شود.

زالی افزود: ۱۰ تا ۲۰ درصد تخت ها دربیمارستان های عمومی باید به بخش سوختگی اختصاص یابد. در دنیا ۵۰ درصد تخت ها دربیمارستان های عمومی مختص بخش سوختگی است که خالی هم هستند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران در خصوص سوختگی با اسید نیز گفت: متاسفانه اسید یکی از مواد آسیب‌ رسانی است که عمدتا مصارف حرفه‌ای و صنعتی دارد، اما این ماده بسیار در دسترس و موجود است. متاسفانه برخی از اسیدهایی که موارد استفاده صنعتی و خدماتی انحصاری دارند به راحتی قابل دسترس هستند که باید در این زمینه فکر اساسی شود و اسیدهای قوی از دسترس خارج شوند.

زالی ادامه داد: معمولا در مواردی که اسیدپاشی صورت می‌گیرد به دلیل قوی بودن اسید باعث سوختگی‌های شدید شده و عوارض جدی مثل آسیب‌های شدید بینایی، رسیدن اسید به دهان و حفره دهانی و آسیب‌رساندن به مجاری تنفسی و تغییرات بسیار زیاد دیگری را به دنبال دارد.

وی افزود: بسیاری از قربانیان اسید افراد بی‌بضاعت هستند. با توجه به اینکه درمان های سوختگی با اسید بسیار گران، پیچیده و نیازمند انجام اعمال جراحی ترمیمی متعدد هستند، ممکن است با توان مالی فرد هماهنگ نباشند. همچنین آثار روانی اسیدپاشی در قربانیان، بسیار عمیق است و علاوه بر مشکلات جسمی، عوارض روانی و هاله‌ای از اضطراب دائمی همواره با این افراد است. امروزه بیشتر به خدمات جسمی اسیدپاشی توجه می‌شود در حالی که عوارض روانی آن بسیار عمیق‌تر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha