چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۹

هپاتیت B نوعی بیماری ویروسی در انسان‌ها است که به کبد بیشترین آسیب را وارد می‌سازد که با واکسیناسیون در سه نوبت می‌توان از بروز آن پیشگیری کرد.

سلامت نیوز: هپاتیت B نوعی بیماری ویروسی در انسان‌ها است که به کبد بیشترین آسیب را وارد می‌سازد که با واکسیناسیون در سه نوبت می‌توان از بروز آن پیشگیری کرد. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آنا، هپاتیت B یک بیماری کبدی واگیردار است که در نتیجه عفونت با ویروس هپاتیت B ایجاد می‌شود. در واقع کبد محل زندگی و تکثیر این ویروس است.

معمولا موارد حاد عفونت با هپاتیت B، سیر خود محدود شونده‌ای دارد ولی ۱ تا ۲ درصد از موارد حاد به شکل هپاتیت برق آسا تبدیل می‌شود که در نیمی از افراد منجر به مرگ بیمار می‌شود. در بیشتر افراد بدن می‌تواند با ویروس بجنگد و آنرا از بین ببرد. این بیماری ممکن است از میان هر 10 نفر یک فرد را درگیر کند.

به چه کسی ناقل هپاتیت B گفته می‌شود؟

-اگر ویروس بعد از ۶ ماه از بدن فردی پاک نشود ناقل محسوب می‌شود. ویروس هپاتیت B ممکن است از بعضی از افراد ناقل به دیگران سرایت کند.

بیماری مزمن هپاتیت B چگونه است؟

-در برخی افراد ناقل هپاتیت B ممکن است بیماری و تخریب بافت کبد به شکل آهسته ادامه پیدا کند که به آن بیماری مزمی می‌گویند. در بیشتر بیماران مزمن، هیچ نشانه‌ای دیده نمی‌شود و حتی خود بیمار هم اطلاعی ندارد. صدمه به کبد در طول زمان (گاهی تا ۳۰ سال) بی سر و صدا اتفاق می‌افتد و به تدریج نشانه‌هایی مانند زردی، ورم بدن و مشکلات گوارشی از خود نشان می‌دهد. در این مرحله از هر چهار بیمار یک نفر دچار مشکلاتی از قبیل نارسایی کبد، کبد چرب و سرطان کبد می‌شود.

هپاتیت B مزمن در چه کسانی دیده می‌شود؟

سن بیمار رابطه معکوس با میزان مزمن شدن بیماری دارد. میزان پیشرفت بیماری از عفونت حاد هپاتیت B به عفونت مزمن در عفونت‌های دوره نوزادی در حدود ۹۰ درصد است و این میزان در سن یک تا پنج سالگی به ۲۰ تا ۵۰ درصد می‌رسد.

آیا می‌شود از بیماری هپاتیت B پیشگیری کرد؟

پیشگیری از این بیماری با تزریق واکسن و ایمن سازی علیه هپاتیت B در سه نوبت که در عرض شش ماه انجام می‌شود امکان‌پذیر است. به خاطر داشته باشید که با تزریق واکسن، مشکلی برای شما به وجود نمی‌آید و همچنین واکسن زدن برای مادران باردار و جنین هیچ خطری ندارد. اگر به هپاتیت B مبتلا شده‌اید، خانواده خود را برای انجام آزمایش و تزریق واکسن تشویق کنید.

به طور کلی دوره کامل واکسن هپاتیت B شامل سه نوبت است:

الف) کودکان: بدو تولد، ۲ ماهگی و ۶ ماهگی.

ب) گروه‌های پرخطر: بدو مراجعه، یک ماه بعد از نوبت اول و شش ماه بعد از نوبت اول.

در حال حاضر واکسیناسیون هپاتیت B برای همه افراد جامعه ضروری نیست و استفاده از این واکسن علاوه بر نوزادان، در گروه‌های زیر توصیه می‌شود:

-پرسنل بهداشتی و درمانی (پزشکان، پرستاران و کارکنان آزمایشگاه‌ها)

-بیماران دیالیزی و تالاسمی

-اعضای خانواده بیمار هپاتیت B

-آتش نشان‌ها، زندانبانان، رفتگران

-معتادان تزریقی و خانواده‌های آن‌ها

آیا بیماری هپاتیت B درمان دارد؟

در حال حاضر درمان‌های جدیدی وجود دارند که می‌توانند سلامت بیماران را بهبود بخشند و عوارض هپاتیت B را به تاخیر بیندازند. بهتر است با پزشک متخصص درمان هپاتیت مشورت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha