معاون درمان وزیر بهداشت به تشریح دستاوردهای اجرای طرح تحول نظام سلامت پرداخت و گفت: قبل از اجرای این طرح، مردم در حوزه درمان و دارو با مشکلات عدیده ای مواجه بودند.

سلامت نیوز:معاون درمان وزیر بهداشت به تشریح دستاوردهای اجرای طرح تحول نظام سلامت پرداخت و گفت: قبل از اجرای این طرح، مردم در حوزه درمان و دارو با مشکلات عدیده ای مواجه بودند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر محمد آقاجانی در همایش بین‌المللی "تحول پایدار در نظام سلامت، رویکردها و چالش ها"، به وضعیت مردم کشورمان در گذشته و قبل از اجرای برنامه تحول نظام سلامت اشاره نمود و گفت: بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در سال ۵۷، دستاوردهای ارزشمندی در حوزه‌ای مختلف به دست آمد،از ‌جمله حوزه بهداشت، درمان و سلامت مردم که می‌توان به ایجاد شبکه‌های خدمات بهداشتی اشاره کرد که از افتخارات حوزه نظام سلامت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.

وی افزود: به مرور دانشگاه‌ های علوم پزشکی در سراسر کشور گسترش پیدا کرد و در رشته‌های مختلف علوم پزشکی نیز پیشرفت‌های عظیمی کردیم به گونه‌ای که به جرات می‌توانیم بگوییم خدمات نوین در حوزه‌های تخصصی و فوق تخصصی به خصوص در پیوند اعضا در ایران گاهی اوقات جلوتر از کشورهای منطقه می‌باشد که تمامی اینها دست‌آوردهای مهم بهداشت و درمان پس پیروزی انقلاب می‌باشد.

معاون وزیر بهداشت به مشکلات مردم قبل از اجرای طرح اشاره نمود و ادامه داد: با وجود اینکه شاخص های بهداشتی رشد مناسبی پیدا کرد و تحولات جدی و گسترده‌ای به خصوص در روستاها اتفاق افتاد ولی مردم ما تا قبل از اجرای طرح با مشکلات متعددی در این حوزه روبرو بودند که مهمترین آنها پرداختی‌های بالای مردم برای گرفتن خدمات در مجموع بازار سلامت اعم از دولتی و خصوصی، بستری و سرپایی بود به گونه‌ای پرداخت در زمان دریافت خدمات حدود ۵۸ درصد بود و این هزینه‌های بالای پرداختی بسیاری از خانواده‌ها را تهدید می‌نمود.

آقاجانی دومین مشکل مردم در حوزه درمان را نامطلوب بودن دسترسی عادلانه به خدمات سلامت عنوان کرد و افزود: در حال حاضر ۱.۵ تخت به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت در کشورمان در بخش‌های دولتی، خصوصی و خیریه وجود دارد و این شاخص که یکی از شاخص‌های مهم در ارائه خدمات است در کشور ما به دلیل اهمیت قائل نشدن در گذشته بسیار پایین است که بایستی با سرمایه‌گذاری مناسب هم از سوی دولت و هم بخش‌های مختلف اقتصادی و هم خیرین این مشکل را برطرف و به شاخص‌های مطلوب دنیا نزدیک نماییم.

معاون درمان وزارت بهداشت، نامطلوب بودن کیفیت خدمات را سومین مشکل مردم تا قبل از اجرای برنامه عنوان و تصریح نمود: یکی از مهمترین مواردی که مردم را هنگام مراجعه به مراکز درمانی آزار می‌داد کیفیت خدمات هتلینگ بود، که در گذشته هنگام اعتبار بخشی برای بیمارستان‌ها موضوع هتلینگ مغفول مانده بود.

آقاجانی رویکرد مهم دولت یازدهم به امر سلامت و پشتوانه مجلس شورای اسلامی در خصوص اجرای طرح تحول نظام سلامت را بسیار با ارزش قلمداد کرد و گفت: از ابتدای فعالیت دولت یازدهم برنامه تحول نظام سلامت در دستور کار قرار گرفت و یک فاز ۶ ماهه مطالعاتی از آبان‌ ۹۲ تا اوایل اردیبهشت ۹۳ پشت سر گذارده شد و بسیاری از اساتید، فرهیختگان و کارشناسان با توجه قرار دادن مشکلات مردم برنامه‌هایی را برای بهبود و اصلاح وضعیت موجود طراحی کردند.

وی ادامه داد: قبل از اجرای برنامه، به دلیل افزایش نرخ ارز و تحریم‌های موجود، مردم به دلیل عدم دسترسی به دارو در درمان نیز با مشکل مواجه شده بودند، به همین دلیل در حوزه‌های دارو و درمان به شدت آسیب دیده بودند، ضرورت می‌طلبید دولت تداخل جدی و فوری در حوزه درمان و داروی مردم داشته باشد تا آرامش به مردم و به این حوزه از رفاه اجتماعی برگردد که خوشبختانه هم‌اکنون این مهم عملی شده و رضایت زیادی را از سوی مردم در این خصوص شاهد هستیم.

آقاجانی توجه به حوزه بهداشت را نیز یکی از اولویت‌های برنامه عنوان کرد و افزود: حوزه بهداشت هم به صورت جدی مورد توجه وزارت بهداشت قرار گرفت و برنامه‌های متعددی برای تکمیل شبکه خدمات اولیه سلامت در روستاها، ایجاد این شبکه در حاشیه شهرها توجه ویژه به این مناطق که فاقد خدمات مناسبی بهداشتی و درمانی می‌باشند و تکمیل کادر پزشکی و پیراپزشکی در مراکز روستایی که بسیاری فاقد پزشک بود اجرا گردید. همچنین تهیه دارو، مکمل‌ها و تجهیزات ثابت و مصرفی در مراکز بهداشتی درمانی، گسترش واکسیناسیون بویژه اضافه شدن واکسن پنتاوالان به مجموعه زنجیریه واکسیناسیون در کشور ما از دیگر اقدامات ارزشمندی است که در این حوزه انجام گردیده است.

معاون درمان وزارت بهداشت در ادامه سخنان خود بعضی از دستاوردهایی که در حوزه درمان برنامه تحول نظام سلامت صورت گرفته را اینگونه تشریح  کرد: یکی از دستاوردهای اجرای برنامه تحول نظام سلامت، بیمه نمودن افراد فاقد بیمه بوده است که تاکنون بیش از ۹ میلیون نفر ثبت نام کرده و بیش از ۸ میلیون نفر دفترچه بیمه دریافت کردند که به یاری خداوند آرزوی نظام سلامت که تکمیل چتر بیمه درمانی بود محقق شد و هم‌اکنون مردم با ارائه دفترچه بیمه در مراکز دولتی، همه خدمات را در ازای پرداخت اندک دریافت می‌کنند که این امر نشان دهنده ارزش پیدا کردن دفترچه بیمه می‌باشد.

آقاجانی ادامه داد: کاهش فرانشیز دستاورد مهم دیگری بود که محقق گردید که پرداختی‌های مردم در بیمارستان‌ها از ۳۷ درصد به ۵/۴ درصد رسیده است.

تامین تجهیزات پزشکی، لوازم مصرفی و اقلام دارویی در بیمارستان ها برای بیماران دستاورد دیگر اجرای طرح بود که معاون درمات وزارت بهداشت به آن اشاره کرد و گفت: قبلاً بسیاری از همراهان بیماران برای گرفتن اقلام دارویی و تجهیزات مورد نیاز بیماران بایستی به خارج از بیمارستان مراجعه می‌کردند که هم‌اکنون تمامی لوازم و داروهای مورد نیاز بیماران در خود بیمارستان تامین می‌گردد، به گونه‌ای که از اجرای برنامه تا کنون ۱۳۴درصد افزایش دسترسی به اقلام دارویی در بیمارستان های دولتی داشته‌ایم و هزینه داروها از طریق سازمان‌های بیمه‌گر اخذ و بیمار تنها فرانشیز را پرداخت می‌نماید.

وی همچنین به کاهش چشمگیر هزینه‌های پرداختی از جیب مردم اشاره کرد و افزود: هزینه‌های پرداختی از جیب مردم بین ۱۷ تا ۱۸ درصد کاهش یافته، بدین‌معنا که از ۵۸ درصد به ۴۰ درصد رسیده که موفقیت بسیار بزرگی در این حوزه است که این امر به دلیل سرمایه‌گذاری در بخش دولتی و پرداخت هزینه‌ها از سوی وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر و همچنین کنترل پراخت‌های غیرقانونی محقق گردیده است.

آقاجانی در خصوص طرح پزشکان مقیم گفت: طرح پزشکان مقیم در ۴۰۰ بیمارستان از ۲۹۱ شهر اجرا شد که پزشکان مقیم از ۹۴۲ نفر به ۷۲۴۲ نفر رسدند که در ۱۷ تخصص و به طور متوسط هرشب ۸۵۶ متخصص در این بیمارستان ها به صورت کشیک مقیم هستند.

بهبود وضعیت ویزیت سرپایی بیماران نیز دستاورد دیگری بود که معاون درمان وزارت بهداشت توضیح داد: در کشور ما خدمات سرپایی بیماران بیشتر از طرف بخش خصوصی انجام می‌گردید که در این طرح استانداردسازی ویزیت و رعایت حقوق بیماران سرپایی از نکات مورد توجه در این طرح بود که ساخت و توسعه کلینیک‌های جدید در همه شهرهای کشور از برنامه‌های مهم این حوزه می‌باشد.

آقاجانی به رشد ماندگاری پزشکان در مناطق محروم در این برنامه اشاره کرد و گفت: در برنامه ماندگاری پزشکان در مناطق محروم در ۳۳۱ بیمارستان کشور تعداد متخصصین ۷۷ درصد رشد داشته است، ضمن اینکه تعداد  پزشکان تمام وقت در مناطق محروم از ۵ درصد به ۱۰۰ درصد رسیده است.

وی در خصوص اقدامات مهمی که در حوزه زایمان طبیعی انجام گرفته است گفت: خوشبختانه با اجرای برنامه حمایت از زایمان طبیعی بیش از ۳۳۰ هزار زایمان طبیعی انجام شده که حدود ۵ درصد در مجموع کشور، نسبت سزارین به زایمان طبیعی تغییر پیدا کرده است، همچنین آموزش های رایگان برای ۶۰ هزار مادر در این زمینه انجام شده است.

موضوع هتلینگ بیمارستان‌ها نیز دستاورد مهم دیگری بود که آقاجانی به آن اشاره کرد و گفت: در خصوص هتلینگ بیمارستان‌های دولتی،برای رضایتمندی مردم کاربسیار گسترده‌ای صورت گرفته که بسیار کم سابقه می‌باشد که در همه ۵۶۰ بیمارستان‌های کشور مجموعه حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار متر مربع فضای بیمارستانی مورد بازسازی قرار گرفت که نزدیک به ۸۰درصد آن تمام شده است و لوازم هتلینگ نیز تهیه و در اختیار بیمارستان‌ها قرار گرفته است.

وی در ارتباط با خدمات اورژانس تصریح کرد: ۱۵ پایگاه اورژانس هوایی برای راه‌های فرعی، صعب‌العبور و پرمخاطره راه‌اندازی شده و تا کنون ۶۱۱ مصدوم طی ۳۵۱ پرواز اورژانس هوایی جابجا شدند.

معاون درمان وزارت بهداشت در پایان سخنان خود در خصوص برنامه‌های مکمل طرح تحول نظام سلامت شامل آموزش مدیران بیمارستانی برای ارتقای توانمندی و مهارت آنان و نیز برنامه‌های نظارتی برای اجرای طرح در بیمارستان‌ها توضیحاتی ارائه نمود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha