دبیر كل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با بیان اینكه 25 تا 27 درصد مردان بالای 15، 16 سال و 5/3 تا 4 درصد زنان كشور به كشیدن سیگار مبادرت می‌كنند گفت: این در حالی است كه مصرف سیگار در قشر جوان و تحصیلكرده به ویژه میان زنان تحصیلكرده بیشتر است.

دكتر محمدرضا مسجدی در نشستی خبری در ساختمان شهدای رادیو اظهار كرد: بحث مصرف سیگار و قلیان گاهی به عنوان یك وسیله تفریحی و گاهی با عنوان فردی كه در دام آن معتاد شده مطرح می‌شود اما این مسئله به لحاظ ملی و بین المللی موضوع بسیار پیچیده‌ای است. امروزه سیگار به عنوان یكی از سود آورترین كالاهای بازرگانی در عرصه جهانی مطرح است و صاحبان این كالا سعی می‌كنند به هر طریق ممكن بازار مصرف و تولید را گرم نگه دارند.

سیگار عامل بروز یا تشدید بیش از 50 بیماری است

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به هزینه‌ها و زیان‌های مصرف سیگار گفت: برخی كالاها در كنار سوددهی برای صاحبان خود، ضرر و زیان‌هایی را به افراد جامعه تحمیل می كنند كه سیگار نمونه بارز آن است. بیش از 50 نوع بیماری به طور مستقیم در اثر سیگار به وجود می‌آید یا سیگار عوارض آنها را دو چندان می‌كند. همچنین افرادی كه به صورت تحمیلی در معرض دود سیگار قرار می‌گیرند به ضررها و زیان‌های آن آگاه نیستند و در این زمینه می توان گفت زنان گاهی بیشتر از همسران سیگاری در معرض سرطان قرار می‌گیرند.

25 تا 27 درصد مردان و 4 درصد زنان ایرانی سیگاری هستند

وی با استناد به آخرین آمارهای ارائه شده در زمینه مصرف سیگار گفت: 25 تا 27 درصد مردان بالای 15 تا 16 سال و همچنین زنان 5/3 تا 4 درصد زنان در كشور سیگار می‌كشند. همچنین هر چند سطح سواد در قشر جوان و تحصیلكرده افزایش یافته است مصرف سیگار به ویژه در زنان تحصیلكرده افزایش می‌یابد. جایگزین كردن چیزی به جای سیگار در باور زنان نسبت به مردان بسیار سخت تر است.

15 درصد ایرانی‌ها سالی 55 تا 60 میلیارد نخ سیگار دود می‌كنند

سه هزار و 300 میلیارد تومان، زیان مستقیم و غیرمستقیم استعمال سیگار از سوی 10 میلیون ایرانی

وی تصریح كرد: در مجموع حدود 15 درصد از كل جمعیت كشور یعنی 10 میلیون نفر سیگار می‌كشند. میزان مصرف سیگار سالانه 55 تا 60 میلیارد نخ است. به طور متوسط هر نخ سیگار در كشور حدود 20 تومان است به این ترتیب سالانه مردم هزار و 100 میلیارد تومان خرج سیگار می‌كنند. این در حالی است كه دو برابر این رقم سالانه توسط دولت صرف هزینه‌های درمان بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار است.

متوسط مصرف سیگار در دانشجویان سال‌های آخر بیش از سال اولی‌هاست

میزان مصرف سیگار در دانشجویان پزشكی بیشتر از دیگر گروه‌هاست

ماماها بیش از دیگر گروه‌های پزشكی سیگار می‌كشند

به گزارش ایسنا، دكتر مسجدی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینكه چرا با افزایش سطح دانش افراد این معضل نیز افزایش پیدا می‌كند افزود: مركز تحقیقات كنترل دخانیات در این زمینه اقداماتی را انجام داده است. طی یك مطالعه در دانشگاه‌ها مشخص شد هنگام ورود دانشجویان به دانشگاه متوسط مصرف سیگار میان آنها با سطح جامعه تفاوت دارد این در حالی است كه در سال آخر تحصیلی این افراد میزان مصرف سیگار در آنها افزایش یافته است. متاسفانه میزان مصرف سیگار در گروه های پزشكی بیشتر از دیگر گروه‌هاست همچنین با مطالعه در سطح پزشكی كشور مشخص شده كه ماماها بیش از دیگر گروه‌های پزشكی سیگار می‌كشند. این موضوع مقداری به بعد فرهنگی مربوط است، مقداری هم ناشی از تبلیغات كاذب است كه مبنی بر اینكه سیگار كشیدن سبب ایجاد شخصیت برای فرد می‌شود.

فضا برای اجرای قانون جامع كنترل و مبارزه با دخانیات در جامعه فراهم نیست

وی با اشاره با بیان اینكه ایران دومین كشور دنیا به لحاظ دارا بودن قانون جامع كنترل و مبارزه با دخانیات است افزود: در مطالعه‌ای در سطح شهر تهران مشخص شده كه كمتر از چهار درصد مردم از این موضوع با اطلاع هستند. این در حالی است كه فضا برای اجرای قانون در جامعه فراهم نیست. در این زمینه مردم از پشتوانه‌های اصلی اجرای قانون هستند و بنابراین در صورتی كه فرهنگ قانون مداری در كشور نهادینه شود بسیاری از معضلات امروزی جامعه در رابطه با مصرف دخانیات برطرف می‌شود. در صورتی كه از 55 میلیارد نخ مصرف سالانه سیگار ده درصد كم شود می‌توان یك برنامه مفصل تلویزیونی درمورد سیگار و مواد دخانی را راه اندازی كرد.

وی گفت: وزارت بهداشت در جهت تدوین آیین نامه‌هایی برای كنترل و مبارزه با دخانیات تلاش خود را انجام می‌دهد اما برای اجرای این آیین نامه‌ها این وزارت خانه یكی از یازده بازیكن تیم فوتبال است. بر این اساس ركن دیگر در اجرای این آیین‌نامه‌ها رسانه‌ها و مطبوعات هستند.

دكتر مسجدی با بیان اینكه كلینیك‌های ترك سیگار در سطح كشور راه اندازی شدند و اغلب به صورت رایگان خدمات خود را ارائه می‌دهند با اشاره به مطالب مطرح شده در خصوص تاسیس كارخانه سیگار خارجی در ایران افزود: شركت دخانیات در مورد تولید، مصرف و واردات دخانیات در كشور وظایفی را بر عهده دارد و در عین حال به حال خود رها نشده و وظایف آن در قالب برنامه و قوانینی مدون مشخص شده است. بر اساس قانون، باید به سمتی حركت كنیم كه در دراز مدت مصرف دخانیات در كشور ریشه كن شود بنابراین شركت دخانیات نیز باید با هماهنگی ستاد كشوری كه از ارگان‌های مختلف تشكیل شده، عمل كند. بر این اساس هر اقدام شركت دخانیات باید به تصویب این ستاد كشوری برسد.

نسبت مردان سیگاری به زنان 6 تا 7 برابر است

همسران مردان سیگاری، قربانیان دود سیگار

وی با اشاره به آخرین آمار مرگ و میر در اثر دخانیات گفت: بر اساس آخرین آمار سالانه حدود 60 هزار نفر به علت مصرف دخانیات و بیماریهای ناشی از آن جان خود را از دست می‌دهند، بنابراین معاونت سلامت وزارت بهداشت و تمام سازمان‌های مسئول باید با جمع بندی بتوانند آمارهای دقیقی به منظور برنامه ریزی بهتر ارائه كنند.

از آنجا كه نسبت مردان سیگاری به زنان 6 تا 7 برابر است انتظار این است كه مرگ و میر ناشی از سیگار در میان مردان بیشتر از زنان باشد. این در حالی است كه علی رغم اینكه سه تا چهار درصد زنان سیگار می‌كشند اما به علت این كه زنان بیشتر در معرض دود سیگار هستند تعداد بیشتری از زنان سالانه جان خود را به علت سیگار از دست می‌دهند بر این اساس حفاظت از برابر دود و همچنین ممنوعیت مصرف دخانیات در اماكن عمومی یك حق قانونی است.

تصاویر بهداشتی، نیمی از بدنه پاكت‌های سیگار را می‌پوشانند

وی در ادامه با اشاره به درج ناهنجاریهای سیگار در پاكت های سیگار گفت: آیین نامه درج این تصاویر بهداشتی تصویب شده و تصویر این پیام‌ها نیز انتخاب شده است. بر این اساس این ناهنجاریها باید حداقل 50 درصد بدنه پاكت سیگار را بپوشاند.

دكتر مسجدی با اشاره به جمع آوری دوباره قلیان‌ها گفت: جمع آوری دوباره قلیان‌ها از طرف جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات پیشنهاد شده و ممنوعیت آن در اماكن عمومی و مكانهای فرهنگی به تصویب كمیسیون فرهنگی دولت رسیده است اما به دلیل جا به جایی‌ها در وزارت كشور هنوز اجرا نشده و در انتظار ابلاغ وزارت كشور هستیم. این در حالی است كه بسیاری از كارها را بدون این‌گونه ابلاغ‌ها انجام داده‌ایم؛ چرا باید منتظر ماند تا سیل افراد را ببرد!

با قلیان اكسیژنی و سایر شبه قلیان‌ها مخالفیم!

به گزارش ایسنا، دبیرجمعیت مبارزه با دخانیات در ادامه با اشاره به جایگزین كردن قلیان‌های اكسیژنی به جای قلیان‌های معمول امروزی گفت: ما با هر وسیله شبه قلیان كه بتواند انگیزه مصرف را به وجود آورد مخالفیم مواردی مانند قلیان های اكسیژنی یا سیگارهای الكترونیكی جایگزین هایی هستند كه فرایند مصرف را به هم نمی‌زنند و نباید آنها را جایگزین كرد.

وی افزود: امروزه شاید بیش از سیگار قلیان است كه در خانواده‌ها مطرح است. باید این امر به باور مردم برسد كه ترویج قلیان در میان افراد خانواده‌ها سنت شكنی است و با بسیاری از موارد فرهنگی و ملاك‌های خانواده و جامعه ما در تضاد است. در این زمینه لازم است در قهوه خانه‌ها نیز به جای سرو قلیان برنامه‌های فرهنگی و مواد غذایی متنوع عرضه شود.

دكتر مسجدی در پایان با تاكید بر نقش رسانه‌ها و مسئولان در كنترل و مبارزه با مصرف دخانیات در كشور گفت: لازم است كه رسانه‌ها به صورت تخصصی در مسائل اجتماعی وارد شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha